2 december 2020

Zo organiseer je een online brainstorm sessie - Incl. tips!

business consultancy

Een van de leukste dingen waar Anouk, onze Head of Account & Strategy, zich mee bezig houdt zijn de brainstormsessies met klanten. De sessies waarbij ze met onze opdrachtgevers nadenkt over persona’s, customer journeys en user stories. Waar we voorheen in een vergaderruimte aan de slag gingen met memoblaadjes, stiften en whiteboards, is het nu volledig digitaal. In deze blog geven we je 5 online brainstorm tips voor een succesvolle brainstormsessie.

Waarom brainstormen?

Wanneer wij een digitale strategie opzetten voor onze opdrachtgevers of van start gaan met een nieuw online project organiseren wij altijd creatieve brainstormsessies. Hierbij kijken we samen met de opdrachtgever naar hun doelgroep en brengen we aan de hand van verschillende modellen persona’s en hun behoeften in kaart. Het grote voordeel van brainstormsessies is dat je op ideeën komt die je zelf niet in je eentje kan bedenken. Vaak doorbreek je ook nog eens bepaalde aannames die collega’s (onbewust) vasthouden. Het is dan ook belangrijk om een brainstormsessie te organiseren met collega’s van verschillende afdelingen om verschillende inzichten te verkrijgen.

Van fysiek naar online brainstormen

Nu het afgeraden wordt om op kantoor te werken en we met zijn allen aan het thuiswerken zijn, moeten de brainstormsessies nu ook digitaal plaatsvinden. Anouk geeft je 5 tips om jouw digitale brainstorm succesvol te maken.

Tip #1:Max 3 collega’s in een digitale brainstormsessie

Je hebt het vast gemerkt in digitale vergaderingen. De meeste collega’s komen niet aan het woord of iedereen wilt tegelijkertijd wat zeggen. Het is dus belangrijk om tijdens een digitale creatieve sessies het aantal mensen klein te houden zodat iedereen input kan leveren. Naast de gesprekleider is het handig om maximaal 3 deelnemers te hebben.

Tip #2: Voorbereiding is key

Een goede voorbereiding is erg belangrijk. Stuur als gespreksleider een paar dagen van tevoren een mailtje met alle info over de online brainstormsessie. Wat wordt er besproken? Welke modellen ga je gebruiken? En vraag aan de deelnemers of ze over bepaalde zaken alvast willen nadenken. Organiseer je bijvoorbeeld een digitale sessie om de verschillende persona’s in kaart te brengen? Vraag dan aan je collega’s of zij alvast willen nadenken over de doelgroepen van jullie organisatie.

Tip #3: Las pauzes in

Van lange meetings worden we allemaal moe. Al helemaal van lange digitale meetings. Zorg ervoor dat je tussendoor pauzes inlast waarbij deelnemers even de benen kunnen strekken en koffie kunnen zetten. Hierdoor voorkom je dat mensen ‘beeldscherm moe’ worden.

Tip #4: Zorg dat het interactief blijft

Online sessies kunnen nogal eenzijdig zijn. Dit is iets wat je ten alle tijden moet voorkomen bij een creatieve sessies. Je wilt namelijk zoveel mogelijk input ontvangen van iedereen. Let er dus op dat de gespreksleider actief doorvraagt en iedereen in het gesprek betrekt.

Tip #5: Wees kritisch als gespreksleider

Als gespreksleider is het goed om kritische vragen te stellen zodat alle deelnemers dieper nadenken over hun antwoorden. Door kritisch te zijn, kom je vaak tot nieuwe inzichten en creatieve ideeën.

Download de Empathy Map canvas

Organiseer je een digitale brainstorm voor het in kaart brengen van verschillende persona’s? Download dan onze Empathy Map Canvas Template. Via dit template zorg je ervoor dat je, je persona door en door leert kennen. Download hier het template.

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij het opzetten van online brainstormsessies? Wij merken dat als externe partij dat het ons makkelijker afgaat om kritische vragen te stellen. Wij kunnen dan ook iets meer doorprikken bij jouw collega's om het antwoord te krijgen. Anouk helpt je graag verder met het organiseren van brainstormsessies en het maken digitale strategieën. Neem vrijblijvend contact met ons op via info@w3s.nl of bel ons op 010 270 3333.

Geschreven door: Millicent Pelamonia
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.