Aan de slag met je digitale strategie

Ben je van plan om aan de slag te gaan met je digitale strategie, maar weet je niet waar je moet beginnen? Geen probleem. Het kan nogal overweldigend zijn om een goede start te maken. Wij helpen je graag verder. Als deel van onze full service aanpak kijken we bij ieder nieuw project naar de digitale strategie van onze opdrachtgevers en hoe het nieuwe online project daar een rol in kan spelen. Hierdoor hebben wij 5 stappen geïdentificeerd die de basis vormen voor jouw digitale strategie. Wanneer je aan de hand van deze stappen er niet uitkomt, kun je vrijblijvend contact met ons opnemen.

Wat is een digitale strategie?

Voordat je van start gaat met je digitale strategie is het goed om te weten wat een digitale strategie precies is. Kort gezegd is het een plan van aanpak waarbij je digitale hulpmiddelen inzet om jouw bedrijfsdoelen te behalen. Een digitale strategie helpt jouw organisatie om een stip op de horizon te zetten en die stip te bereiken. Het helpt je om focuspunten te identificeren en biedt daarom de basis van een geslaagd digitaal project.

Creatief aan de slag met je digitale strategie

Jouw digitale strategie begint met het in kaart brengen van je huidige situatie. Wat is de identiteit van je organisatie? Wat voor producten of diensten lever je? Vanuit daar kijken we waar je naar toe wilt gaan. Wat je al hebt gedaan om daar te komen? Op basis van dit soort vragen kunnen we kijken waar we op moeten focussen om jouw doelen te bereiken.

Om je op weg te helpen bieden we via onderstaande stappen een stappenplan om aan de slag te gaan met jouw digitale strategie. Het is belangrijk dat je creatief na gaat denken tijdens bepaalde stappen. Probeer dan ook collega's van andere afdelingen bij de brainstormsessies te betrekken zodat je verschillende inzichten krijgt. Meer handige tips voor een succesvolle creatieve digitale sessie vind je hier.

Jouw digitale strategie stappenplan

Stap 1: Waar kom je vandaan?

Om te weten waar je naar toe wilt, moet je natuurlijk weten waar je vandaag komt. Breng in kaart waar jouw organisatie momenteel staat. Wat is de identiteit van je organisatie en wat zijn jullie kernwaarden? Wat voor producten of diensten lever je? Welke digitale hulpmiddelen zet jouw organisatie momenteel in? Probeer een zo compleet mogelijk beeld te schetsten van wie jij bent als organisatie, wat jij doet als organisatie en hoe jij digital inricht als organisatie.

Stap 2: Waar wil je naartoe?

Zodra je de nulmeting hebt gemaakt, kijk je in stap 2 naar waar je naartoe wilt gaan. Wat zijn jouw korte en lange termijn bedrijfsdoelen? Wat wil je graag bereiken? Waar wil je over 5 jaar staan? Probeer ze zo duidelijk mogelijk te formuleren.

Stap 3: Welke stappen heb je al ondernomen?

Vaak heb jij of hebben jouw collega’s al wat stappen ondernomen om je bedrijfsdoelen te kunnen bereiken. Breng dus in kaart wat er allemaal ondernomen is. Zo kun je leren van fouten en successen. Probeer zoveel mogelijk collega’s te spreken die hierbij input kunnen leveren.

Stap 4: Hoe kun je jouw doelen bereiken?

Nu begint het echte werk. In stap 4 ga je namelijk kijken hoe je deze doelen kan bereiken. Hierbij is het belangrijk om jouw doelgroep goed te leren kennen. Start dus met het maken van verschillende persona's. Wie zijn jouw klanten? Waar worden ze blijven van? Hoe komen ze in aanraking met jouw organisatie? En hoe kunnen jouw diensten of producten jouw klanten verder helpen? Op basis van deze vragen kom je erachter wat de behoeften zijn van jouw doelgroep en hoe jij aan deze behoeften kan voldoen.

Deze vragen kun je beantwoorden via verschillende modellen. Om jouw doelgroep goed te leren kennen is het bijvoorbeeld handig om de Empathy Map Canvas te gebruiken. Download hier het template.

Stap 5: Vertaling naar digitale oplossingen

Als laatste stap kijk je naar hoe je alles uit stap 1 tot en met 4 kan vertalen naar digitale oplossingen. Wanneer je met ons een nieuw online project begint, is dit de stap waarbij we kijken hoe we jouw digitale oplossing gaan inrichten. Welke functionaliteiten moet de oplossing hebben? Hoe komt de oplossing eruit te zien?

Door deze stappen te volgen, krijg jij een digitale oplossing die bij jouw organisatie en jouw doelgroep past. Wij dragen daarom ook zorg om digitale oplossingen te leveren die van toegevoegde waarde is voor jou organisatie.

Heb je een vraag?

Kom je er niet uit? Neem dan contact met ons op. We zullen binnen één werkdag reageren.

Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.