Digitalisering als antwoord op meer zorg met minder mensen

In de zorgsector is er tegenwoordig sprake van een groot tekort aan werknemers. Is digitalisatie hier een mogelijk antwoord op? Kunnen we met behulp van digitalisering het werk van de werknemers ondersteunen en hierdoor hun werk efficiënter en makkelijker maken?

Er zijn voor de zorg enorm veel kansen om te innoveren en te optimaliseren. Je moet als zorgverlener relevant blijven en ook blijven voldoen aan de steeds sneller veranderende wensen en verwachtingen van patiënten. Nu maar ook in de toekomst.

Toch merken we dat zorgorganisaties angst hebben voor digitalisering, want hoe werkt het en wat betekent het voor jouw zorginstelling, je processen en je mensen? Het is benauwend. Maar het gaat niet om de techniek, maar juist om de mensen. Maak het voor jezelf klein en praktisch en ga de digitale uitdagingen aan die jouw patiënten en medewerkers helpen.

Maar hoe kan digitalisering nu bijdragen aan de unieke relatie tussen de zorgvrager en de verlener en hoe kan je dit faciliteren en versterken? Digitalisering helpt je om de communicatie tussen zorgvrager en -verlener te versimpelen en draagt bij aan het verminderen van menselijke handelingen om administratieve taken af te ronden. Alleen hierdoor is er al minder administratieve last en stijgt de efficiëntie van de zorgverlener enorm.

Er zijn tal aan mogelijkheden om te digitaliseren en je werknemers te ontzien van hun hoge werkdruk. Denk bijvoorbeeld eens aan een centraal portaal waardoor zorgverleners snel en gemakkelijk bij belangrijke patiëntgegevens kan komen, zoals wij voor onze klant Psyned hebben gerealiseerd. 

 

 

Hoe past W3S digitalisering toe in de zorg?

We kijken altijd naar wat onze klant uniek maakt en kijken naar de situatie en de uitdagingen waar jouw zorginstelling mee kamt. Een oplossing moet altijd aansluiten bij jouw verwachtingen. Het gaat uiteindelijk om hoe digitalisering kan bijdragen aan jouw groei, efficiëntie en winstgevendheid. We kijken steeds vanuit de vraag hoe je met digitalisering datgene kan versterken wat jou als zorgorganisatie zo uniek maakt.

Zo hebben we onlangs in samenwerking met Psyned de mogelijkheid gecreëerd voor werkgevers om direct binnen de MijnPsyned omgeving werknemers aan te kunnen melden bij een psycholoog. Binnen dat dashboard kunnen de werkgevers ook gelijk de status volgen van alle trajecten die ze hebben aangemeld.

Daarnaast kunnen de productmanagers bij Mediq met hun nieuwe PIM-systeem moeiteloos de flow en informatie van al hun producten aanpassen. Via dit systeem kan Mediq duizenden producten hiërarchieën, tickets aanmaken en relaties beheren. Omdat dit systeem compleet generiek is opgezet kan Mediq zelfs alle velden voor alle schermen zelf aanmaken zonder dat daar extra programmeerwerk voor nodig is.

Hoe werkt dit voor Mediq?

 

Veiligheid

Sinds het hier om elektronische patiëntendossiers gaat is het van groot belang dat alle data ook goed beveiligd wordt. Dit doen we onder andere door goed te kijken naar rollen en rechten, om er zo voor te zorgen dat er zo min mogelijk mensen gevoelige data kunnen inzien.

De gegevens in de database zelf zullen beschermd worden door Encryptie en door het doorvoeren van constante veiligheidsupdates zorgen we ervoor dat alle data secuur is, en niemand zonder toegang tot deze data zal kunnen komen.

Ontdek waar je staat met jouw digitale volwassenheid

Hoe digitaal volwassen is jouw organisatie nu echt? Klik hier voor onze digitale volwassenheidsscan en krijg binnen enkele minuten heldere inzichten. Deze scan biedt niet alleen een blik op jullie huidige positie, maar ook concrete stappen voor verdere groei. Het is een uitgelezen kans om op een laagdrempelige manier te ontdekken hoe je jouw organisatie kunt versterken. Ontdek op eigen tempo hoe jullie digitale toekomst eruit kan zien.

Ontdek jouw fase

 

De toekomst

Als we naar de toekomst kijken komen er ook steeds meer nieuwe technologieën bij die kunnen helpen om de werkdruk te verlagen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het toepassen van Artificial Intelligence of Machine Learning. Je hebt vast al kennis gemaakt met ChatGPT, technieken zoals deze kunnen bijvoorbeeld helpen de druk te verlagen op de servicedesk.

Zulke systemen zouden dan ook onderdelen kunnen overnemen als het inplannen van patiënten. Of het vooraf verzamelen van informatie wanneer iemand een afspraak maakt, zodat de arts met zo veel mogelijk informatie het gesprek kan voorbereiden.

Als we verder in de toekomst kijken zal het mogelijk zijn om alle data te analyseren en zouden we door middel van machine learning betere voorspellingen gaan doen over de gezondheid van een patiënt en een eerste diagnose kunnen maken voordat de patiënt bij een echte arts terechtkomt.

Samen jouw vraagstuk bespreken?

De mogelijkheden zijn er maar maak het vooral behapbaar. Door te kijken naar de mogelijkheden voor jouw zorgorganisatie en dit onder te verdelen in kleinere stappen, merk je al snel dat je veel efficiënter aan de slag kunt, waardoor jouw personeel zich weer volledig kan focussen op het verlenen van zorg.

Vind je het prettig om even met iemand te sparren over jouw uitdagingen of ben je juist benieuwd naar de mogelijkheden? Wij kijken gerust samen met jou naar de mogelijkheden om jouw zorgomgeving te digitaliseren. Neem gerust contact op met onze Head of Account & Strategy Anouk!

Bel met Anouk Stuur haar een mail