Digital Maturity Model

Hoe digitaal volwassen is jouw organisatie?

Jouw bedrijf is in de afgelopen jaren sterk gegroeid. Naast dat je stil moet staan bij zo’n mijlpaal, is het van belang na te denken over de volgende fase als bedrijf. Daarom is het essentieel om de digitale propositie van jouw groeibedrijf te versterken om zo marktdominantie te realiseren. Het huidige tijdperk van digitale transformatie en technologische vooruitgang biedt deze kansen. Om je bedrijf succesvol door te laten groeien, is het belangrijk om de huidige fase van digitale volwassenheid van jouw bedrijf vast te stellen. Dit wordt gedaan met behulp van het Digital Maturity Model.

Download de Groeigids

Ontdek het met de checklist

Ontdek hoe digitaal volwassen jouw organisatie is, wat de potentiële groeistrategieën zijn én hoe je deze kunt toepassen om de volgende volwassenheidsniveaus te behalen.

Bekijk de checklist voor groeibedrijven en ontdek jouw digitale volwassenheid in de groeigids.

Wat is het Digital Maturity Model?

Het Digital Maturity Model is een model dat bedrijven helpt hun digitale volwassenheid te begrijpen en verbeteren. Het Digital Maturity Model biedt inzicht in welke fase van digitale volwassenheid- oftewel Digital Maturity - een organisatie zich bevindt. Maar ook wat er nodig is om door te groeien naar een hoger volwassenheidsniveau. Het stelt daarmee bedrijven in staat hun digitale strategie te optimaliseren en door te groeien in deze digitale wereld.

De verschillende fasen binnen het Digital Maturity Model

Benieuwd in welke fase van digitale volwassenheid jouw bedrijf zich bevindt? Wij nemen je mee in de verschillende fasen binnen het Digital Maturity Model. Zo weet je al beter waar je staat, maar ook waar je nog naar toe kunt groeien.

1. Digitaal onervaren

Je hebt nog weinig ervaring met digitale technologieën en de digitale wereld voelt voor jou nog een doolhof om hier veel over te begrijpen. Processen doe jij het liefst handmatig en je maakt weinig gebruik van digitale tools en systemen. Herkenbaar? Dan bevindt jouw bedrijf zich nog in de digitaal onervaren fase.

 

2. conceptueel

Jij begint de toegevoegde waarde van de vele digitale mogelijkheden van tegenwoordig in te zien en verder te ontdekken. Langzaam wordt er een idee ontwikkeld over hoe digitale transformatie voor jouw bedrijf kan bijdragen aan het bereiken van de doelen. Herken jij jouw organisatie hierin? Dan is de digitale volwassenheid conceptueel.

 

3. Digitaal gedefinieerd

Jouw organisatie heeft een duidelijke digitale strategie en roadmap opgesteld die in de praktijk langzaam steeds meer wordt toegepast - om zo digitale technologieën te integreren in de bedrijfsprocessen en workflows. Is dit bij jouw bedrijf aan de orde? Dan spreken we van digitaal gedefinieerde volwassenheid.

4. Digitaal geïntegreerd

Jij hebt de digitale technologieën volledig geïntegreerd in bedrijfsactiviteiten. Alle digitale processen zijn gestroomlijnd en de connectiviteit en samenwerking via digitale platforms en tools zijn van hoog niveau. Herkenbaar? Dan is jouw bedrijf inmiddels digitaal geïntegreerd in zijn digitale volwassenheid.

 

5. Digitaal getransformeerd

Dan komen we bij de digital maturity transformation - waar jij deze laatste fase als organisatie digitaal bent getransformeerd. Jouw organisatie heeft een volledige digitale transformatie ondergaan en wordt beschouwd als een pionier op digitaal gebied. Innovatie en technologie zijn bij jou de norm geworden. En de nieuwste tools? Daar maakt jouw bedrijf als eerste gebruik van. Jouw organisatie is digitaal getransformeerd.

 

En, weet je gelijk hoe digitaal volwassen jouw bedrijf is na het lezen van de verschillende fasen?

 

Hoe meet je digitale volwassenheid?

Voor iedere organisatie is de fase van ‘digitaal getransformeerd zijn’ natuurlijk het ultieme doel. Dat begrijpen wij bij W3S Digital. Vind je het echter lastig de digitale volwassenheid van jouw bedrijf te bepalen? Aan de hand van het Digital Maturity Model is het mogelijk te meten hoe digitaal volwassen jouw organisatie is. Dit noem je ook wel een maturity assessment.

Hiervoor worden diverse criteria en evaluatiemethoden gebruikt om te bepalen op welk niveau een organisatie zich bevindt. Voorbeelden van veelvoorkomende criteria die worden gebruikt om het niveau te bepalen, zijn:

  • De technologische infrastructuur: hoe zit het met de basis van je organisatie op technologisch gebied? Denk aan de gebruikte hard- en software en het netwerk.
  • De digitale strategie: wat zijn de opgestelde doelstellingen, plannen en investeringen voor jouw digitale positie? Zijn deze duidelijk en doelgericht opgesteld?
  • Data-analyse: hoe gaat je organisatie om met het analyseren, verzamelen en beheren van data? Gebeurt alles handmatig of volledig automatisch?

Download de Boost je Groeigids

Hoe digitaal volwassen is jouw bedrijf?

Wil je meer ontdekken over hoe je de huidige digitale propositie bepaalt voor jouw bedrijf? In onze Boost je Groeigids krijg jij antwoord op hoe digitaal volwassen jouw organisatie is, waar jouw groeipotentie ligt en hoe je deze groei kunt realiseren.

Geef je organisatie een flinke boost

W3S Digital geeft op maat gemaakte adviezen over het optimaliseren van jouw digitale infrastructuur, het automatiseren van processen, het integreren van gegevens en het slim inzetten van bedrijfskritische systemen. We laten je aan de hand van bewezen strategieën zien hoe je jouw digitale propositie kunt versterken en een voorsprong kunt nemen op de concurrentie.

We hebben al bij veel organisaties hun groei een flinke boost kunnen geven door het versterken van hun digitale infrastructuur. Is jouw organisatie de volgende?

Bel eens met Anouk Of stuur haar een mail