Er gebeuren momenteel veel nuttige en opwindende dingen rondom Machine Learning en AI. Het vermogen van deze technologieën om grote hoeveelheden gegevens te verwerken en te analyseren, en om te leren van eerdere gebruikersinteracties, heeft het potentieel om de manier waarop we omgaan met digitale producten radicaal te veranderen. Als gevolg hiervan is het cruciaal voor ontwerpers om de impact van AI en ML op UX/UI-ontwerp te begrijpen, evenals om bekend te zijn met de ontwerpprincipes die nodig zijn voor het creëren van succesvolle AI-gestuurde interfaces. Maar laten we eerst even vragen aan ChatGPT welke invloed het nu precies heeft op UX en UI design:
Kunstmatige intelligentie en machine learning hebben op verschillende manieren invloed op UX en UI-design. Hier zijn een paar voorbeelden:
Over het algemeen kan het gebruik van AI en machine learning in UX en UI-design helpen om meer persoonlijke, efficiënte en intuïtieve gebruikerservaringen te creëren.
Een robot als designer, misschien is dit in de toekomst niet eens zo heel gek maar voor nu kan het zeker een aanvulling zijn. Er zijn veel taken binnen mijn vakgebied die geautomatiseerd en versneld kunnen worden met behulp van AI. Wat ChatGPT aan heeft gedragen als punten in het stuk hierboven, daar kan ik mezelf wel in vinden en deels zie je dat ook al terug in het huidige internetklimaat. Zoals text-to-speech wat vaak gebruikt wordt in filmpjes op Instagram of TikTok, je weet wel, die irritante robot stem die je af en toe hoort. Een ander goed voorbeeld hiervan is Apple’s Siri of Amazon’s Alexa. Dit zijn hele prominente technieken die een hele snelle ontwikkeling hebben doorgemaakt. En juist door het stukje AI wat erin zit, blijft het systeem leren en zichzelf optimaliseren. Ik ben heel benieuwd hoe het met deze technieken gaat over een jaartje of vijf.
Adaptive interfaces zie je ook steeds vaker terugkomen, dit is op basis van je cookies en browsergedrag. Dit noemen we ook wel dynamische content, ofwel content die zich automatisch aanpast. Stel je voor, je komt voor de derde keer op een nieuwssite, dan kan de website ervan uitgaan dat je de eerste paar artikelen wel hebt gezien maar bijvoorbeeld niet gelezen. Dan kan de website je cookies uitlezen en concluderen dat je geen interesse hebt in deze eerste artikelen, dus waarom geen andere artikelen uitserveren aan deze gebruiker? Een website kan aan de hand van cookies zelfs weten wat binnen jouw interessegebied ligt en op basis hiervan andere artikelen aanraden.
Waar ik persoonlijk op korte termijn veel potentie in zie is de mogelijkheid van AI om mij te helpen bij het vullen van dummy content en het verkleinen en optimaliseren van afbeeldingen. Dit zijn dingen waar voor mij nog relatief veel handmatig werk in zit. Daarnaast zie ik het ook nog wel gebeuren dan een AI suggestive interfaces kan maken, hiermee doel ik op het genereren van een prototype of een wireframe. Persoonlijk ben ik heel benieuwd wat deze techniek gaat betekenen voor mijn vakgebied in de nabije toekomst
Maar al met al, blijft design nog een menselijk vak. Er moet natuurlijk rekening gehouden worden met de onderliggende beweegredenen van de gebruikers en daarnaast is het stukje waarnemen en onderbouwen ook niet iets wat een robot consequent zou kunnen, omdat dit ook gepaard gaat met een stukje emotie en subjectiviteit.