Digitalisering draait allang niet meer alleen om snelheid en efficiëntie. Steeds vaker is het een voorwaarde om verantwoordelijkheid te nemen richting klanten, andere bedrijven in de supply chain én toezichthouders. Onder invloed van ESG-doelstellingen, die gaan over milieu (Environmental), sociaal beleid (Social) en goed bestuur (Governance), moeten bedrijven hun impact op mens en milieu inzichtelijk maken en verbeteren. Europese wetgeving sluit hierop aan met strengere rapportage-eisen, zoals de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), die bedrijven verplicht om te rapporteren over duurzaamheidsprestaties en risico’s. Ook de transport- en logistieke sector kan daar niet omheen. De eisen liggen het hoogst bij grote organisaties, maar kleinere transporteurs en leveranciers ontspringen de dans niet: via zogeheten scope 3-rapportages moeten grote bedrijven óók de CO₂-uitstoot van hun hele toeleveringsketen, dus ook die van partners – kunnen aantonen en transparant maken.
De verplichting om onder andere CO₂-uitstoot te meten en rapporteren is een uitdaging voor veel bedrijven. Zeker als je werkt met verouderde systemen, verspreide data of handmatige processen. Maar wie nú investeert in digitale grip op duurzaamheid, bouwt juist een voorsprong op. In deze blog lees je hoe.
Zonder grip op data, geen grip op duurzaamheid
Veel logistieke bedrijven zijn ooit begonnen met losse systemen voor planning, ritregistratie, facturatie of voorraadbeheer. Functioneel? Zeker. Maar inmiddels zijn deze systemen vaak verouderd, slecht gekoppeld of alleen intern bruikbaar. Gevolg: je mist overzicht.
Wil je de CO₂-uitstoot per order, per rit of per klant inzichtelijk maken? Dan blijkt die data vaak óf onvindbaar, óf onbetrouwbaar. Informatie over brandstofverbruik, voertuigtype, route-efficiëntie en laaddichtheid zit in verschillende systemen of in Excelsheets.
Zolang dat het geval is, kun je moeilijk rapporteren. Laat staan dat je kunt bijsturen op duurzaamheid. En dat terwijl regelgeving, zoals de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), daar wél steeds nadrukkelijker om vraagt.
Verduurzaming begint met inzicht
Wat je niet kunt meten, kun je niet verbeteren en straks ook niet meer verantwoorden. Dat betekent dat bedrijven in de logistiek en transportsector digitale stappen móéten zetten om te voldoen aan:
- Rapportageverplichtingen vanuit CSRD en ESG-beleid
- Duurzaamheidseisen van opdrachtgevers en ketenpartners
- Initiatieven zoals Lean & Green of emissievrije zones in steden
Daarbij is de vraag niet óf je gaat meten, maar hoe. Want CO₂-registratie moet betrouwbaar, schaalbaar en continu zijn. Alleen dan kun je er ook op sturen.
Digitale oplossingen voor groene logistiek
Gelukkig biedt digitalisering hier geen extra last, maar juist de sleutel tot overzicht en controle. Je ziet per klant of order hoe hoog de uitstoot is. Je ontdekt trends in je wagenpark. En je weet precies waar de grootste duurzaamheidswinst ligt of dat nu zit in routeplanning, voertuigtype of rijgedrag. Maar je kunt ook denken aan:
- Chauffeurs- en rittendata en planningssystemen koppelen aan een centraal dashboard
- CO₂-uitstoot automatisch laten berekenen op basis van ritgegevens en brandstofverbruik
- Lege kilometers en inefficiënte routes in beeld te brengen
- Rapportages genereren die voldoen aan CSRD, ESG of klantvereisten
Wij helpen logistieke organisaties met onze CodeFlow Suite: een flexibele softwarelaag die je bestaande systemen verbindt en data centraal ontsluit. Daarmee ontstaat één omgeving waarin je realtime inzicht hebt in logistieke prestaties én milieueffecten.
De verplichtingen vanuit Europa voelen misschien als een extra zorg, maar wie digitalisering slim inzet, ontdekt vooral kansen.
Je bouwt aan transparantie richting klanten en ketenpartners, voorkomt handmatig gedoe met rapportages, werkt gericht aan duurzamere processen en bent aantoonbaar compliant. Kortom: je neemt verantwoordelijkheid én versterkt je concurrentiepositie en precies dát is waar slimme digitalisering om draait.