Algemene voorwaarden
7.5 Indien klant op het moment van de ontbinding als bedoeld in artikel 7.1 reeds
prestaties ter uitvoering van de overeenkomst heeft ontvangen, zullen deze
prestaties en de daarmee samenhangende betalingsverplichting geen voorwerp
van ongedaan making zijn, tenzij klant bewijst dat W3S Digital ten aanzien van die
prestaties in verzuim is. Bedragen die W3S Digital vóór de ontbinding heeft
gefactureerd in verband met hetgeen hij ter uitvoering van de overeenkomst reeds
naar behoren heeft verricht of geleverd, blijven met inachtneming van het in de
vorige volzin bepaalde onverminderd verschuldigd en worden op het moment van
de ontbinding direct opeisbaar.
Aansprakelijkheid van W3S Digital; vrijwaring
8.1 Aansprakelijkheid van W3S Digital voor directe en indirecte schade, gevolgschade,
gederfde winst, gemiste besparingen, verminderde goodwill, schade door
bedrijfsstagnatie, schade als gevolg van aanspraken van afnemers van klant,
verminking of verlies van data, schade verband houdende met het gebruik van door
klant aan W3S Digital voorgeschreven zaken, materialen of software van derden,
Algemene Voorwaarden – April 2022 _7
schade verband houdende met de inschakeling van door klant aan W3S Digital
voorgeschreven toeleveranciers en alle andere vormen van schade dan genoemd
in artikel 8.1 en 8.2, uit welken hoofde dan ook, is uitgesloten.
8.2 De in voorgaande lid van dit artikel 8 genoemde beperkingen komen te vervallen
indien en voor zover de schade het gevolg is van opzet of grove schuld van W3S
Digital.
8.3 De aansprakelijkheid van W3S Digital wegens toerekenbare tekortkoming in de
nakoming van een overeenkomst ontstaat in alle gevallen slechts indien klant W3S
Digital onverwijld en deugdelijk schriftelijk in gebreke stelt, waarbij een redelijke
termijn ter zuivering van de tekortkoming wordt gesteld, en W3S Digital ook na die
termijn toerekenbaar te kort blijft schieten in de nakoming van zijn verplichtingen.
De ingebrekestelling dient een zo volledig en gedetailleerd mogelijke omschrijving
van de tekortkoming te bevatten, zodat W3S Digital in staat is adequaat te
reageren.
Overmacht
9.1 Geen van partijen is gehouden tot het nakomen van enige verplichting indien hij
daartoe verhinderd is als gevolg van overmacht. Onder overmacht wordt mede
verstaan overmacht van toeleveranciers van W3S Digital, het niet naar behoren
nakomen van verplichtingen van toeleveranciers die door klant aan W3S Digital zijn
voorgeschreven evenals gebrekkigheid van zaken, materialen, programmatuur van
derden waarvan het gebruik door klant aan W3S Digital is voorgeschreven.
9.2 Indien een overmachtsituatie langer dan dertig (30) dagen heeft geduurd, hebben
partijen het recht om de overeenkomst door schriftelijke ontbinding te beëindigen.
Hetgeen reeds ingevolge de overeenkomst gepresteerd is, wordt in dat geval naar
verhouding afgerekend, zonder dat partijen elkaar overigens iets verschuldigd
zullen zijn.
10 Toepasselijk recht en geschillen
10.1 De overeenkomsten tussen W3S Digital en klant worden beheerst door Nederlands
recht. Toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag 1980 is uitgesloten.
10.2 Geschillen welke tussen W3S Digital en klant mochten ontstaan naar aanleiding van
een tussen W3S Digital en klant gesloten overeenkomst dan wel naar aanleiding
van nadere overeenkomsten die daarvan het gevolg zijn, worden beslecht door
middel van arbitrage overeenkomstig het Arbitragereglement van de Stichting
Geschillenoplossing Automatisering te Den Haag, een en ander onverminderd het
recht van partijen een voorziening in arbitraal kort geding te vragen en
Algemene Voorwaarden – April 2022 _8
onverminderd het recht der partijen tot het treffen van conservatoire
rechtsmaatregelen.
Dienstverlening
De in dit hoofdstuk “Dienstverlening” vermelde bepalingen zijn, naast de Algemene
Bepalingen van deze algemene voorwaarden, van toepassing indien W3S Digital diensten
verleent, zoals advisering, consultancy, ondersteuning, hosting, het ontwerpen,
ontwikkelen, en het implementeren of beheren van websites of informatiesystemen. Deze
bepalingen laten de in deze algemene voorwaarden opgenomen bepalingen betreffende
specifieke diensten onverlet.
11 Uitvoering
11.1 W3S Digital zal zich inspannen de dienstverlening met zorg uit te voeren, in
voorkomend geval overeenkomstig de met klant schriftelijk vastgelegde afspraken
en procedures. Alle diensten van W3S Digital worden uitgevoerd op basis van een
inspanningsverbintenis, tenzij W3S Digital in de aanbiedingsbrief uitdrukkelijk een
resultaat heeft toegezegd en het betreffende resultaat tevens met voldoende
bepaaldheid is omschreven. Afspraken betreffende een serviceniveau worden
steeds slechts schriftelijk uitdrukkelijk overeengekomen.
11.2 Indien is overeengekomen dat de dienstverlening in fasen plaatsvindt, is W3S
Digital gerechtigd de aanvang van de diensten die tot een fase behoren uit te
stellen totdat klant de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk
heeft goedgekeurd.
11.3 Slechts indien dit schriftelijk is overeengekomen, is W3S Digital gehouden bij de
uitvoering van de dienstverlening tijdige en verantwoord gegeven aanwijzingen van
klant op te volgen. W3S Digital is niet verplicht aanwijzingen op te volgen die de
inhoud of omvang van de overeengekomen dienstverlening wijzigen of aanvullen;
indien dergelijke aanwijzingen echter worden opgevolgd, zullen de desbetreffende
werkzaamheden worden vergoed conform gemaakte afspraken.
11.4 Indien in de aanbiedingsbrief geen factureringsschema is opgenomen, zijn alle
bedragen die betrekking hebben op door W3S Digital verleende diensten eens per
kalendermaand achteraf verschuldigd.
11.5 W3S Digital behoudt zich het recht voor een footervermelding in de op te leveren
website te plaatsen. De footervermelding is tevens een link naar w3s.nl. Hierbij
Algemene Voorwaarden – April 2022 _9
geven wij te kennen dat de website een de door W3S Digital ontwikkeld product is
en eventuele fouten aan ons gemeld kunnen worden.
Wijziging en meerwerk
12.1 Indien W3S Digital op verzoek of met voorafgaande instemming van klant
werkzaamheden heeft verricht die buiten de inhoud of omvang van de
overeengekomen dienstverlening vallen, zullen deze werkzaamheden door klant
worden vergoed volgens de gebruikelijke tarieven van W3S Digital. Indien
uitdrukkelijk niet wordt gekozen voor een Agile werkzijze, dan is eveneens sprake
van meerwerk indien een systeemanalyse, een ontwerp of specificaties worden
uitgebreid of gewijzigd.
12.2 Klant aanvaardt dat door werkzaamheden of prestaties als bedoeld in artikel 12.1
het overeengekomen of verwachte tijdstip van voltooiing van de dienstverlening,
en de wederzijdse verantwoordelijkheden van klant en W3S Digital, kunnen worden
beïnvloed. Het feit dat zich tijdens de uitvoering van de overeenkomst (de vraag
naar) meerwerk voordoet, is voor klant nimmer grond voor ontbinding of
beëindiging van de overeenkomst.
12.3 Voor zover voor de dienstverlening een vaste prijs is afgesproken, zal W3S Digital klant
desgevraagd tevoren schriftelijk informeren over de financiële consequenties van
die extra werkzaamheden of prestaties.
14 Garantie
14.1 W3S Digital spant zich er voor in fouten in de website binnen een redelijke termijn
te herstellen indien deze binnen een periode van drie maanden na aflevering, of,
indien tussen partijen een acceptatietest is overeengekomen, binnen drie
maanden na acceptatie gedetailleerd omschreven schriftelijk door klant aan W3S
Digital zijn gemeld. W3S Digital garandeert niet dat de website zonder
onderbreking, fouten of overige gebreken zal werken of dat alle fouten en overige
gebreken worden verbeterd. W3S Digital kan volgens zijn gebruikelijke tarieven de
kosten van herstel in rekening brengen indien sprake is van gebruiksfouten of
onoordeelkundig gebruik van klant of van andere niet aan W3S Digital toe te
rekenen oorzaken of indien de fouten bij het uitvoeren van de overeengekomen
acceptatietest hadden kunnen worden vastgesteld. Herstel van verminkte of
verloren gegane gegevens valt niet onder de garantie. De garantieverplichting
vervalt indien klant zonder schriftelijke toestemming van W3S Digital wijzigingen in
de website aanbrengt of laat aanbrengen, welke toestemming niet op onredelijke
gronden zal worden onthouden.
Algemene Voorwaarden – April 2022 _10
14.2 W3S Digital is gerechtigd tijdelijke oplossingen dan wel programmaomwegen of
probleemvermijdende restricties in de website aan te brengen.
14.3 W3S Digital heeft geen verplichting inzake herstel voor fouten die na afloop van de
in artikel 14.1 bedoelde garantieperiode zijn gemeld, tenzij tussen partijen een
onderhoudsovereenkomst is afgesloten welke een zodanige plicht tot herstel
omvat.
15 Onderhoud
15.1 Indien voor de website een onderhoudsovereenkomst is gesloten, zal klant
overeenkomstig de gebruikelijke procedures van W3S Digital geconstateerde
fouten in de website gedetailleerd aan W3S Digital melden. Na ontvangst van de
melding zal W3S Digital zich naar beste vermogen inspannen fouten te herstellen
en/of verbeteringen aan te brengen in latere nieuwe versies van de website. De
resultaten zullen afhankelijk van de urgentie op de door W3S Digital te bepalen
wijze en termijn aan klant ter beschikking worden gesteld. W3S Digital is gerechtigd
tijdelijke oplossingen dan wel programmaomwegen of probleemvermijdende
restricties in de website aan te brengen.
15.2 W3S Digital staat er niet voor in dat de website zonder onderbreking, fouten of
andere gebreken zal werken of dat alle fouten of andere gebreken worden
verbeterd.
15.3 W3S Digital kan de kosten van herstel volgens zijn gebruikelijke tarieven in rekening
brengen indien sprake is van gebruiksfouten of onoordeelkundig gebruik of van
andere niet aan W3S Digital toe te rekenen oorzaken of indien de website door
anderen dan W3S Digital is gewijzigd. Herstel van verminkte of verloren gegane
gegevens valt niet onder onderhoud.
15.4 Indien geen factureringsschema tussen partijen is overeengekomen zijn alle
bedragen die betrekking hebben op onderhoud van programmatuur voor aanvang
van de onderhoudsperiode verschuldigd.
Programmatuur van toeleveranciers
16.1 Indien en voor zover W3S Digital programmatuur van derden aan klant ter
beschikking stelt, zullen, mits dat door W3S Digital schriftelijk aan klant is
meegedeeld, voor wat betreft die programmatuur de voorwaarden van die derden
van toepassing zijn met terzijdestelling van het bepaalde in deze voorwaarden.
Klant aanvaardt de bedoelde voorwaarden van derden. Deze voorwaarden liggen
voor klant ter inzage bij W3S Digital en W3S Digital zal deze voorwaarden aan klant
op zijn verzoek kosteloos toezenden. Indien en voor zover de bedoelde
Algemene Voorwaarden – April 2022 _11
voorwaarden van derden in de verhouding tussen klant en W3S Digital om welke
reden dan ook geacht worden niet van toepassing te zijn of buiten toepassing
worden verklaard, geldt het bepaalde in deze algemene voorwaarden.