WCAG 2.1 - Kort en duidelijk uitgelegd!

In Nederland zijn er miljoenen mensen die één of meerdere beperkingen hebben. Hierbij kun je denken aan mensen die doof, slechthorend, slechtziend of blind zijn. Heb je wel eens nagedacht hoe zij interacteren met jouw website? In veel gevallen zijn websites niet toegankelijk voor iedereen. Daarom zijn de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) opgesteld. De richtlijnen van de WCAG 2.1 zorgen ervoor dat websites digitaal toegankelijk worden voor iedereen.

 

WCAG 2.1: Wettelijk verplicht

Voor de Nederlandse overheid was het als sinds 2008 verplicht om hun websites toegankelijk te maken. En sinds 2018 is deze verplichting wettelijk verplicht gesteld in het Tijdelijk besluit Digitale toegankelijkheid overheid. Dit betekent dat websites van (semi-)overheidsinstellingen sinds 23 september 2020 moeten voldoen aan de eisen van de Web Content Accesibility Guidelines (WCAG) 2.1. Ze moeten voldoen aan de twee laagste niveaus, niveau A en niveau AA. Ook is op elke website een toegankelijkheidsverklaring staan. Voor applicaties geldt dit sinds 23 juni 2021.

 

De 4 principes van WCAG 2.1

De WCAG 2.1 zijn richtlijnen die opgesteld zijn om websites en applicaties toegankelijk te maken voor iedereen. Zo kan iedereen op elk moment je website gebruiken zoals die bedoeld is, zonder problemen. De WCAG 2.1 zijn opgebouwd uit vier principes waaronder weer verschillende richtlijnen vallen. Het volledige document waarbij stap voor stap elke principe wordt uitgelegd, kun je hier vinden. In deze blog leggen we de 4 vier principes kort uit.

 

Waarneembaar

De content op je website moet op een alternatieve manier waarneembaar zijn. Dit betekent dat wanneer je tekstuele content op je website plaatst, je ook een alternatief moet bieden via audio. Gebruik je bijvoorbeeld afbeeldingen om informatie over te brengen? Denk er dan aan om de informatie ook uit te schrijven zodat de slechtziende bezoeker de content ook tot zich kan nemen via een screenreader. Of deel je informatie door middel van podcasts? Zorg dan dat er een transcript beschikbaar is van de podcast zodat de slechthorende bezoeker de informatie kan lezen.

Een andere richtlijn van waarneembaar is onderscheidbaar. Hierin spelen de kleuren op de website een grote rol. Wanneer je voldoende contrast gebruikt, valt dat beter op voor slechtzienden. Probeer ook bepaalde kleurencombinaties te vermijden zoals groen en bruin of blauw en paars. Dit soort kleurencombinaties zijn lastig om te onderscheiden voor mensen die kleurenblind zijn.

 

Bedienbaar

De content op je website moet ook begrijpelijk zijn voor iedereen. Voorkom jargon en moeilijke termen. Het makkelijkst is om het leesniveau aan te houden van middelbaar onderwijsniveau. Dit is volgens het Europees taalniveau B1. Heb je moeite om te bepalen of iets B1 is of niet? Gebruik dan deze handige website waarbij je individuele woorden kunt controleren of het leesniveau B1 is. Het zal je verbazen hoeveel woorden niet onder B1 vallen.

Daarbij moet de website voorspelbaar zijn doordat bijvoorbeeld de navigatie consistent is. Het helpt ook om Invoer Assistentie aan te bieden om fouten te vermijden en te verbeteren. Denk hierbij aan een uitgebreide foutmelding wanneer een formulier verkeerd ingevoerd wordt.

 

Robuust

De vierde en laatste principe van de WCAG 2.1 is Robuust. Deze principe richt zich meer op de techniek. Zorg ervoor dat de code op je website op de juiste manier gestructureerd is. Dit is handig voor o.a. screenreaders. Daarbij is het ook belangrijk om ervoor te zorgen dat de website compatible is met allerlei soorten webbrowsers en apparaten.

Ontvang nu onze whitepaper 'Hoe optimaliseer je jouw digitale strategie in 6 stappen?'

W3S Digital helpt je graag verder

Al met al zijn het heel wat principes en richtlijnen waar je, je aan zou moeten houden. Wij hebben slechts highlevel de principes en richtlijnen besproken. Wil je alles uitgebreid doornemen? Dat kun je hier doen. Als je een nieuwe website wilt bouwen die aan WCAG 2.1 richtlijnen moet voldoen, kan het nogal overweldigend zijn om te starten. Daarom helpen we je graag verder. Neem vrijblijvend contact met ons op, wij gaan graag het gesprek aan over jouw nieuwe online project!

Even bellen? Stuur ons een mail