Een jaar geleden zou ik zonder twijfel hebben bevestigd dat W3S Digital een werkgever is die zich inzet voor diversiteit en inclusie. Voor mij is dit een logisch resultaat van onze belangrijkste kernwaarde: W3S Digital is Mensgericht. Maar toen we deze vraag concreet aan ons team stelden middels @2DAYSMOOD, behaalden we slechts een magere voldoende. Wacht even, wat is hier aan de hand!?
We streven er niet naar om een exacte afspiegeling van de samenleving te zijn. Onze omvang is te klein en onze doelgroep te specifiek. Er zijn simpelweg meer veel ‘witte mannen’ tussen de 20 en 55 die kiezen voor een carrière als developer, en het is al lastig genoeg om hén aan te trekken. Maar dat is dus ook niet waar het om gaat. Het draait erom dat iedereen die met W3S Digital samenwerkt, zichzelf kan zijn en zich veilig en welkom voelt, ongeacht geslacht, leeftijd, afkomst, religie, seksuele voorkeur, neurotype etc. En als ik dan kritisch naar onze interne- en externe communicatie kijk, dan zie ik dat we hier een enorme kans laten liggen.
Zelfs de waarde van neurodiversiteit komt namelijk niet tot uiting in onze communicatie, terwijl we (logischerwijs :-)) juist veel ervaring hebben met deze ‘doelgroep’ en specifieke processen hebben opgezet om optimaal te profiteren van de unieke kwaliteiten die mensen met bijvoorbeeld AD(H)D en het autismespectrum met zich meebrengen. Hyperfocus FTW! Dus wat gaan we doen? Eigenlijk niets nieuws, maar wel volmondig erkennen en uitdragen wat we al lang zijn. Floortje van der Stad, Marketing & Communicatie afstudeerder (tip!), heeft onderzocht wat de verwachtingen zijn van alle betrokkenen en hoe we onze impact op het gebied van diversiteit en inclusie kunnen vergroten. We hebben ons aangesloten bij het netwerk van 010Inclusief en samen met hen een plan van aanpak opgesteld met concrete doelstellingen voor het komende jaar. Dit begint met het beoordelen en waar nodig herschrijven van relevante content, zoals vacatureteksten en onze 'werken bij'-website, maar ook interne content zoals ons personeelshandboek. We gaan een externe vertrouwenspersoon aanstellen, zodat collega's op voor hen veilige wijze misstanden kunnen aankaarten en we hier als organisatie van kunnen leren.
Tot slot streven we ernaar om ons nadrukkelijker te profileren in het maatschappelijk debat en zo ons steentje bij te dragen aan een inclusievere samenleving. Dus, wanneer je volgend jaar willekeurig een collega, klant of leverancier van W3S Digital midden in de nacht wakker schudt en hen de stelling 'W3S Digital is een werkgever met oog voor Diversiteit en Inclusie' voorlegt, moet het antwoord volmondig JA zijn. Een zesje is niet langer voldoende.