Aan de slag met Google Data Studio

Google Data Studio is voor ons dé tool om data inzichtelijk te krijgen en te kunnen delen met collega’s en klanten. Als je nog gebruik maakt van Excel of Dashboards in Google Analytics om data inzichtelijk te maken en te visualiseren, dan weet je dat dit flinke klus is. Met Google Data Studio bespaar je veel tijd en kun je gemakkelijk dashboards delen met anderen.

 

Allereerst in het kort wat Google Data Studio is

Google Data Studio is onderdeel van het Google Marketing Platform. Met Google Data Studio kun je gemakkelijk data uit verschillende bronnen visualiseren. Het geeft je de vrijheid om naar eigen wens een dashboard te maken. Zo kun je bijvoorbeeld de KPI’s van jouw bedrijf in het dashboard verwerken.

 

Stap 1 - Inloggen en beginnen met een leeg rapport

Log hier in met je Google Account. Het is handig om met hetzelfde account als je Analytics account in te loggen. Wanneer je ingelogd bent, zie je meteen bovenaan een aantal templates staan. Klik op “Leeg Rapport” om zelf aan de slag te gaan.

 

Stap 2 - Koppel gemakkelijk de juiste bronnen aan je rapport

Afhankelijk van wat je inzichtelijk wilt maken, kun je de juiste bron uit verschillende databronnen kiezen. Wanneer je start met een nieuw rapport komt de optie om databronnen te selecteren meteen in beeld. Hier kun je gemakkelijk via een zoekfunctie de juiste bron kiezen en toevoegen aan het rapport. Vrij simpel. Om in een bestaand rapport een nieuwe bron toe te voegen, klik je bovenaan de pagina op “Gegevens toevoegen”.

De meest gebruikte bronnen zijn Google Analytics, Google Adwords, Google Search Console en YouTube Analytics.

 

Stap 3 - Grafieken en tabellen toevoegen

Nu kun je echt van start gaan! Je kunt door op “Een diagram toevoegen” te klikken gemakkelijk tabellen, scorekaarten en andere diagrammen toevoegen. Wanneer je een diagram aanklikt, kun je deze plaatsen op een willekeurige plek in het rapport. De grootte pas je aan door op een geplaatste tabel te klikken en de hoekjes te slepen. Of houd de linkermuisknop ingedrukt en sleep het naar de grootte die je wilt.

 

Denk eerst goed na over welke KPI’s je wilt verwerken in je Google Data Studio Dashboard. Op basis daarvan kun je de juiste diagram kiezen. Wil je bijvoorbeeld de meeste populaire pagina’s van je website weergeven? Maak dan gebruik van een simpele tabel. Wil je graag het verloop van het aantal bezoekers over een week zien? Kies dan voor een “Tijdreeks” diagram. Wil je een belangrijke KPI direct inzichtelijk maken? Gebruik dan een “Scorekaart”.

 

Stap 4 - Geef je rapport de juiste huisstijl

Het is tijd om je rapport de juiste stijl te geven. Het is namelijk fijn om in één oogopslag direct te vinden wat je nodig hebt. Daarbij kun je je rapportage in de huisstijl van jouw organisatie weergeven. Via “Thema en lay-out” kun je standaard stijling toepassen of je eigen thema samenstellen voor het gehele rapport. Als je slechts enkele diagrammen in het rapport wilt aanpassen, kun je die selecteren en op het tabje “Stijl” klikken.

 

Via “Toevoegen” bovenaan de pagina kun je afbeeldingen, teksten en andere figuren toevoegen aan je rapportage.

 

Stap 5 - Deel je rapportage met collega's

Nu je rapportage de juiste data bevat en er goed uitziet, kun je eindelijk je rapportage delen met je collega’s. Via de “Deel”-knop, rechtsbovenin je rapportage kun je op verschillende manieren je rapportage delen. Je kunt collega’s toevoegen met hun mailadres of een link generen die je direct naar je collega’s kunt sturen. Ook kun je periodiek een E-mail inplannen die de rapportage naar jou en andere collega’s stuurt.

Let wel op bij het delen van je rapportage welke rechten je aan je collega’s toewijst. Het zou zonde zijn als er bepaalde diagrammen ineens verkeerd gewijzigd worden.