De kunst van het realiseren van koppelingen met externe systemen

Het koppelen van applicaties wordt doorgaans gezien als een technisch vraagstuk. Al snel wordt er bij integratie gesproken over technieken, terwijl dit niet altijd zo hoeft te zijn. Het gaat erom een stevig fundament te realiseren dat in de toekomst wezenlijke bijdrage levert aan de bedrijfsdoelstellingen. Techniek is een middel en geen doel, dat is de filosofie van W3S Digital.

In het kort delen wij graag hoe het proces eruit ziet met betrekking tot uw zoektocht bij het vinden van de juiste infrastructuur/koppeling voor een applicatie of website.

Erachter komen wat de business wil

De infrastructuur van een website is geen one-size-fits-all. Als iemand ons advies vraagt over het realiseren van een koppeling, dan beginnen wij met het stellen van vragen. Wij willen weten wat de achterliggende doelstellingen zijn zodat we enigszins  kunnen voorspellen welke richting dit de komende jaren op zal gaan groeien, op basis van de business requirements binnen een organisatie en dus niet op basis van alleen de technologie.

Om de business requirements in korte tijd te kunnen doorgronden, beginnen wij bij de kern. De waarde propositie van het bedrijf richting haar klanten. Waarom komen klanten daar? Wat vinden ze wat ze ergens anders niet kunnen vinden? Wat maakt het bedrijf zo uniek? en hoe kunnen wij daar een bijdrage aan leveren of het zelfs versterken.

Van IT infrastructuur naar een IT en marketing roadmap

Op basis van de bovenstaande informatie en de input van onze klanten helpen wij bedrijven om tot een infrastructuur te komen, die het beste aansluit bij hun bedrijfsmodel. Bovendien moet deze natuurlijk relevant zijn en bijdragen aan de bedrijfsdoelstellingen.

Dit vertaalt zich onder andere in een ‘ideaal’ applicatielandschap voor de specifieke case van de klant. Als je eenmaal weet waar je naartoe wilt, kun je een plan maken in de vorm van een IT en marketing roadmap.

Houdt er wel rekening mee dat het geen ‘project’ wordt om de infrastructuur te implementeren, maar dat het in de praktijk een on-going proces zal zijn. Zowel het hele bedrijf als de IT- en marketingactiviteiten blijven evolueren dus een eindpunt bestaat eigenlijk niet.

Maar voordat daarmee wordt gestart is het ook belangrijk te weten waar je staat. Dat kan eenvoudig door alle actieve applicaties en onderlinge verbanden in kaart te brengen: bijvoorbeeld met welke systemen werkt iemand gedurende de week, welke processen worden daarmee ondersteund, welke gegevens worden daarin opgeslagen?

Het huidige applicatielandschap kan in beeld worden gebracht als vertrekpunt. Vanaf hier kan worden bepaald welke stappen als eerste gezet moeten worden richting de toekomstige infrastructuur. Welke verbeteringen dragen het meeste bij aan het bedrijfsresultaat? En welke systemen moeten actief zijn voordat met een ander systeem gestart kan worden?

Een IT & Marketing Roadmap helpt om het veranderingsproces expliciet te maken en om vanuit bepaalde doelstellingen projectmatig stappen voorwaarts te zetten.


Welke tools zet de organisatie in?

Wij zijn ons verhaal gestart door te zeggen dat men niet al te snel naar tool(s) moet grijpen, maar dat dit pas relevant is als: de business doelstellingen helder zijn, de IT requirements zijn bepaald, de infrastructuur is uitgewerkt en er een roadmap is opgesteld. Zodra dit helder is, dan pas is de vraag over eventuele tools of koppelingen relevant.

Om de juiste tool(s) te selecteren, is dus meer inzicht nodig in de uiteindelijke infrastructuur en de onderliggende overwegingen dan alleen de tool(s) zelf!

W3S Digital maakt koppelingen op maat, zodat de juiste informatie altijd op de juiste plek terecht komt. Op basis van onze ervaring geven wij je advies, over hoe we de koppeling het beste in kunnen richten, of advies over welk pakket voor jullie organisatie het beste is. En mocht geen van de pakketten goed aansluiten op jullie business model, dan bouwen we gewoon de hele backoffice op maat.

Wil je gratis advies ontvangen over de huidige infrastructuur van je koppelingen? Neem dan contact met mij op!

Bel met Anouk Stuur haar een mail

 

API-strategie whitepaper

Deze whitepaper is hét hulpmiddel voor het bepalen van de API-strategie van jouw organisatie. Al meer dan 1400 mensen gingen je voor!