De 10 kenmerken van Generatie Z

Wie is Generatie Z precies?

Generatie Z is de eerste generatie die zich geen leven meer zonder internet kan voorstellen. Onder deze generatie vallen de jongeren geboren tussen 1995 en 2010. Deze generatie is opgegroeid met de telefoon en tablet in de hand, wat ze echte digital natives maakt.

 

Hun grootste idolen adoreren ze niet met posters boven hun bed, maar door hen te volgen op sociale media. Een groep jongeren waarvoor de mogelijkheden oneindig lijken, waarbij er meer feeling is met leeftijdsgenoten aan de andere kant van de oceaan dan met oudere generaties in hun eigen stad of dorp.

Maar aan de andere kant is generatie Z ook opgegroeid in een onzekere wereld met dreigingen als terreur en de nasleep van een crisis. Dit heeft ze gemaakt hoe ze zijn; echte aanpakkers, die voor zichzelf kunnen zorgen, sparen en snel een bijbaantje hebben. Daarnaast denken ze goed na over wereldproblematieken welke rol ze hierin zelf vervullen.

 

10 Kenmerken van Generatie Z

Om generatie Z beter te leren kennen deden we onderzoek naar de kenmerken van deze generatie. Een groot verschil met de vorige generatie: de Millennials. Generatie Z kenmerkt zich in de volgende kenmerken:

  • Vinden stabiliteit belangrijk
  • Zijn ondernemend
  • Ademen technologie
  • Vinden persoonlijk contact belangrijk
  • Zijn competitief
  • Staan open voor verandering
  • Vinden diversiteit vanzelfsprekend
  • Geven de voorkeur aan onafhankelijkheid
  • Zijn open minded
  • Zijn bezig met duurzaamheid

 

En... er wordt ook goed nagedacht over de studiekeuze. Maar doen ze dat nog op dezelfde manier als de generatie voor hen, de Millennials, dat deden? Nee. En dat zorgt ervoor dat de website van een opleidingscentrum van een paar jaar oud al echt gedateerd kan zijn.

 

Wat zijn de grote verschillen tussen Generatie Z en Millennials?

Generatie Z is opgegroeid met internet. Ze zijn gewend aan een constante informatiestroom en verwerken informatie razendsnel. Hierdoor lijken ze uitgerust met een soort ingebouwd ‘filter’; ze weten al multitaskend, binnen een paar klikken en met een paar apps of sites, de informatie te vinden die ze nodig hebben.

 

Dit terwijl Millennials iets heel anders laten zien. Ze worden gekenmerkt door een overwegend positief zelfbeeld. Hierdoor zijn zij zich meer bewust van hun eigenwaarde en zetten ze sneller hun hakken in het zand als ze zich onrechtvaardig behandeld voelen. Deze kenmerken leiden er echter toe dat ze ook wel als verwend en lui getypeerd worden.

 

Waar zijn de verschillen ontstaan

Er zit een groot verschil tussen deze generatie en de verklaring hiervoor is dat ze in een ander decennia geboren zijn. De gebeurtenissen uit de wereld om hen heen, die ze zich kunnen herinneren, zijn verschillend. Zo kunnen de meeste Millennials zich de aanslagen van 9/11 goed herinneren, terwijl Generatie Z in de jonge jaren vooral de economische crisis en de nasleep daarvan heeft meegekregen.

 

Daarbij komt nog dat Millennials juist geboren zijn tijdens jaren van economische welvaart. Zij zijn hierdoor over het algemeen optimistischer in hun toekomst, waar Generatie Z een realistischere of meer pragmatische kijk op werken heeft.

 

Verschil op gebied van kijk naar toekomst

Zoals eerder al benoemd is, is Generatie Z minder geneigd om risico’s te nemen en zijn zij realistischer wat betreft baanmogelijkheden dan Millennials. Ze zoeken meer stabiliteit en zekerheid in zowel hun werk als hun financiën. Millennials gaan hier losser mee om. Dit zien we ook terug in de studiekeuze. Waar de Millennials kozen voor specifieke vrijere opleidingen, kiest generatie Z voor stabiliteit en bredere opleiding.

 

Hoe kun je Generatie Z bereiken?

Wil jij als onderwijsinstelling de jonge Generatie Z bereiken, dan moet je van goeden huize komen. Deze generatie is namelijk continu online en switcht snel tussen diverse kanalen. Zo zijn de Generatie Z’ers vooral te vinden op YouTube, Instagram en Snapchat. Daarbij vindt Generatie Z online contact vrijwel net zo waardevol als face-to-face contact in het echt.

 

Maar let op: Generatie Z vindt de informatie die beschikbaar is op basis van hun zoekgedrag. En daar zit de crux. Door hun drive om het beter te doen dan de generaties voor hen, en door hun zelfbewuste karakter, zoeken ze op een andere wijze naar een opleiding die bij hen past.

 

Hoe ze dit precies doen? Ze zoeken op basis van hun passies, interesses en toekomstverwachtingen. “Hoe word ik een betere Mark Zuckerberg?” “Hoe word ik zo snel mogelijk financieel onafhankelijk?” en “Wat kan ik doen met mijn passie voor koken?” zijn vragen die Generatie Z stelt.

En nu jij!

Hoe je daar als opleider tussenkomt? Dat is natuurlijk de grote vraag. Gelukkig kun jij, met behulp van onze whitepaper over 5 trends over onderwijsmarketing, zelf aan de slag om deze generatie te bereiken. Hierin nemen we je mee in wat voor content aantrekkelijk is voor Generatie Z, hoe je een omnichannelstrategie in kunt zetten en vertellen we je meer over personalisatie, online storytelling en de student journey.

 

Wil je inspiratie opdoen of even sparren over de mogelijkheden?

Bel met Anouk Of stuur haar een mail