Content marketing: The scrum way!

Websites ontwikkelen wij door middel van de scrum werkwijze. Maar hoe gaan we om met online marketing, analytics implementaties en content marketing? Nou… Ook met scrum dus! Dat was best even uitzoeken, maar het is gelukt.

 

In het kader van onze agile werkwijze heb ik nog niet zo lang geleden een scrum training gevolgd. Daar heb ik veel van geleerd en besloten om deze kennis te gebruiken voor het creëren van een contentmarketingstrategie en plan van aanpak. We merkten snel een verbetering in de resultaten en ook wordt de creativiteit van ons hele team beter benut. Graag wil ik dit met je delen hoe wij dit hebben aangepakt!

 

Agile werken met scrum

Scrum is een framework dat is ontwikkeld vanuit de agile gedachte. Wij hebben besloten om deze gedachte te gebruiken voor onze marketing, omdat het op andere gebieden een succes is. Tijdens het implementeren van deze werkwijze voor marketing kwamen we achter een aantal interessante bevindingen.

 

Zelfsturende teams

Een kenmerk van Agile zijn multidisciplinaire teams die zichzelf aansturen. Ieder individu binnen het team heeft zijn eigen kwaliteiten; samen vullen ze elkaar aan. Als team zijn zij verantwoordelijk voor de voortgang en het uiteindelijke resultaat. 

Met dezelfde gedachtegang hebben we dus ook ons content team samengesteld. Dat team bestaat uit: een designer, ontwikkelaar, marketeer en een accountmanager. Door de mengelmoes van kennis wordt er creatievere content gecreëerd over uiteenlopende onderwerpen.

 

Visueel managen (en plannen)

Scrum is een visuele manier van werken. Door het opzetten van een scrumboard kan iedereen de huidige status van het project in een oogopslag zien. In tegenstelling tot het bijhouden van de werkzaamheden in een projectplanningssysteem.

Dit concept hebben wij overgenomen in de vorm van een content marketing board. Binnen dit board hebben wij een aantal content onderwerpen op post-its geplakt. 

 

Content marketing creëren op basis van het scrum framework

 

De product (of content) backlog

Het uitvoeren van de contentmarketingstrategie is de volgende stap. We kennen onze persona’s en hun informatiebehoefte. Op basis daarvan hebben we een vijftal onderwerpen bedacht. Deze onderwerpen vormen de basis van onze product backlog. Die backlog wordt gevuld met ideeën per onderwerp die bij W3S Digital medewerkers ontstaan. Zo gaan er geen leuke mogelijkheden en ideeën verloren, maar zijn ze altijd ergens zichtbaar. Ieder onderwerp krijgt een apart post-it kleurtje, zodat alles goed te herkennen is!

 

De (content)sprint planning

Tijdens de sprint planning selecteren we een aantal interessante ideeën van de product backlog uit, waar we mee aan de slag gaan tijdens de volgende content sprint. Het kan ook zijn dat scrum team leden nog nieuwe ideeën aandragen. Die komen dan ook op de product backlog. De ideeën waar we mee aan de slag gaan in de sprint worden vervolgens verdiept. Daarbij bepalen we de zaken die in het stukje content naar voren moeten komen, het type content van publicatie en de wijze van distributie.

We plaatsen deze ideeën (of stories) in de sprint backlog. Ze gaan dan in productie en doorlopen een aantal stappen. Is een stukje content af? Dan wordt het door tenminste één ander persoon binnen het scrum team gecheckt en opgenomen in de mediakalender zodat we de publicatie kunnen plannen.

 

Refinement

Op de product backlog staan veel algemene ideeën. Ideeën die vaak nog veel te groot zijn om een stukje content uit te creëren. We nemen dan ook één keer per week de tijd om dit soort ideeën uit elkaar te trekken en meer concrete stories van te maken. Daarmee zijn ze meer geschikt om op te nemen in een sprint.

 

Reflectie

Een ander belangrijk onderwerp is de reflectie, dit is een belangrijk onderdeel van agile. Wij geven alle content UTM-tags mee, waardoor we ze allemaal terug kunnen vinden in Google Analytics. Deze tags geven wij mee op basis van content soort, campagne en onderwerp (kleur van de post-its).

Vervolgens vergelijken wij de media kalender met het aantal bezoeken in Google Analytics. Samen analyseren wij welke onderwerpen aanslaan bij de doelgroep en welke niet. Op basis hiervan wordt de contentstrategie aangepast/geoptimaliseerd.

 

Starten met agile

Vind jij het, net als wij, soms moeilijk om een content flow te creëren die data driven is en ook nog voortkomt uit de informatiebehoefte van jouw klanten? Kom dan eens praten. Wij hebben ook best even moeten zoeken, maar inmiddels gaat het hartstikke goed. En we delen deze kennis graag met je!

Bel met Anouk Stuur haar een mail

 

 

 

Download de Groeigids

En ontdek hoe je jouw huidige digitale propositie kunt bepalen, wat de potentiële groeistrategieën zijn én hoe je deze kunt toepassen.