Elk jaar zetten wij een klanttevredenheidsonderzoek uit onder onze klanten om onze diensten te blijven verbeteren. Afgelopen jaar kwam naar voren dat er behoefte is naar meer overzicht in onze tooling. Om deze reden hebben wij besloten om onze workflow onder de loep te nemen en aan de slag te gaan met het versimpelen en vergemakkelijken van onze tooling. En dit is gelukt! Op het moment zijn wij druk bezig met het overzetten van alle accounts naar een Jira Cloudomgeving. De nieuwe workflow kent vele voordelen en daar worden wij heel blij van. We zetten de veranderingen even voor je op een rijtje zodat je gelijk op de juiste manier aan de slag kunt:
Waar we normaalgesproken werkten met verschillende issue types zoals: New Feature, Improvement en Task, wordt dit nu samengevoegd onder de naam Story. Een Story is een kort verhaal geschreven vanuit het perspectief van de gebruiker, die nadrukkelijk ingaat op de behoeften. We snappen dat je hier niet gelijk bekend mee bent, dus hebben we hiervoor een goed ezelsbruggetje: ‘als … wil ik … zodat …’. Denk bijvoorbeeld eens aan:
Het doel van een Story is dus om een behoefte duidelijk te maken. Wanneer de behoefte duidelijk is, kan iedereen bijdragen aan de best mogelijke oplossing. Houdt er rekening mee dat wanneer je bezig bent met een project deze dus is opgebouwd uit een verzameling van Stories.
Nu duidelijk is dat een Story de behoefte omschrijft, gaan we verder met de concrete uitwerking. Dit bestaat uit een samenvatting in een Definition of Done, dat bestaat uit een opsomming van functionaliteiten. Houd er rekening mee dat bij een oplevering van een Story de Definition of Done als leidend wordt aangehouden. Als voorbeeld van een Definition of Done borduren we voort op het volgende Story voorbeeld: Als gebruiker wil ik mijn wachtwoord kunnen resetten, zodat ik ook in kan loggen als ik mijn wachtwoord ben vergeten.
Wanneer de Definition of Done duidelijk en goed geformuleerd is, gaat het development team aan de slag met het opbreken van de Story in verschillende subtasks. Dit moet je zien als een To Do-lijst om de Story tot een succes te brengen. Zo kan je precies inzien wat er moet gebeuren en door wie het opgepakt wordt.
Het delen van gevoelige informatie was in de oude omgeving toegestaan, maar deze veiligheid kunnen we niet garanderen in de Cloud-omgeving. Daarom zetten we andere tools in (denk bijvoorbeeld aan een uitwisseltool) om gevoelige informatie met ons te delen. Alle gevoelige informatie die we in Jira Cloud aantreffen, zullen we dan ook direct verwijderen.
Je kan nu lekker aan de slag met de vernieuwde workflow in Jira! Heb je behoefte aan meer uitleg? Stuur Dion gerust even een mail en plan direct een online meeting met hem in zodat hij je op weg kan helpen met de vernieuwde workflow!