10 september 2015

Marketing Independence Day: GTM

marketing

Als (online) marketeer ben je altijd op zoek naar optimalisatiemogelijkheden om de prestaties van de website te verbeteren. Daarvoor gebruik je verschillende tools. Die tools moeten op de een of de andere manier worden geïntegreerd in jouw online platform. Technisch. Dat betekent dat je afhankelijk bent van developers… Toch?

Iedereen heeft hetzelfde probleem..

Of het nu gaat om Google Analytics, advertentieplatformen of event planners. Je zal praktisch altijd een implementatiecode moeten toevoegen aan de website om het te laten functioneren. Daarvoor heb je als marketeer technische ondersteuning nodig, ieder keer opnieuw. Dat maakt je afhankelijk van tijd, beschikbaarheid en prioriteit van een developer, terwijl je zelf niet verder kunt zonder dat de koppeling gemaakt is. Vaak duren dat soort dingen maar tien minuten, maar moet je wachten tot de developer het oppakt. Kan dat niet anders?!

Oplossing: Google Tag Manager

Het antwoord is: Ja! Ook Google zag dit probleem ontstaan en ontwikkelde de Google Tag Manager. Hierbij moet één keer een code worden toegevoegd aan de website. Daarmee is Google Tag Manager geïmplementeerd en dient als ‘shell’ voor andere codes die je vervolgens kunt toevoegen. En die kan je helemaal zelf beheren, zonder hulp van een developer!

Voordelen van Google Tag Manager

Een groot aantal voordelen zorgt ervoor dat wij bij W3S vaak met de Google Tag Manager werken:

  • Het is gratis
  • Gemakkelijk en intuïtief in gebruik
  • Veel integratiemogelijkheden waaronder Analytics, Adwords en Adroll
  • Je bent minder afhankelijk als marketeer
  • Developers hoeven niet te worden gestoord voor kleine aanpassingen

De nadelen van Google Tag Manager

Nadelen van de Google Tag Manager zijn er wat ons betreft eigenlijk niet echt. Maar als je dan toch iets moet noemen:

  • Complexere instellingen van Google Tag Manager vergen enige studie
  • Je geeft Google meer inzicht in jouw online platform

Meer weten?

W3S maakt vaak gebruik van Google Tag Manager, zodat de klant en ons online marketing team gemakkelijk zelfstandig zaken kunnen aanpassen en toevoegen.

Met een Google account kan je gemakkelijk aan de slag gaan met Google Tag Manager. Maak hier een account aan. Wil je meer weten of heb je hulp nodig bij de implementatie en het beheer van Google Tag Manager? Neem dan direct contact met ons op!

Geschreven door:
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.