23 maart 2016

LinkedIn is het beste social media platform voor jouw bedrijf

marketing

LinkedIn, het grootste professionele netwerk ter wereld, blijft maar groeien. In het afgelopen jaar maakte het bedrijf maar liefst 37% meer omzet. Daarnaast steeg het aantal gebruikers (zie afbeelding). Steeds meer bedrijven zweren bij LinkedIn en gebruiken het voor hun business. Het is het beste social media platform voor bedrijven om de volgende redenen:

Activiteit LinkedIn

Activiteit op LinkedIn (juli 2015)

De dialoog aangaan (en vergroten van brand awareness)

LinkedIn is het ideale platform om de dialoog aan te gaan met de professionals in je netwerk. De kans dat je website wordt bezocht is veel groter als je de interactie aangaat met je doelgroep op LinkedIn. De meest succesvolle bedrijven op social media weten dat je twee kanten nodig hebt om een gesprek te voeren. Zij stellen de lezer in staat om te reageren op haar berichten en geven daar ook een reactie op. Positieve interactie met een bedrijf zorgt vaak voor mond-tot-mond reclame en vergroot je brand awareness!

Een goed voorbeeld hiervan is Coca Cola! Ze hebben ruim 700 LinkedIn shares per maand en hun bereik groeit met 70% per jaar. Bovendien hebben ze enorm veel interactie met hun ruim 970.00 volgers.  Ze gebruiken LinkedIn vooral voor zakelijke posts over innovatie, het werk dat ze doen en hoe het er bij Coca Cola aan toe gaat.

LinkedIn Coca Cola

Focus op business

De waarde van LinkedIn zit hem in het business aspect. Op Facebook, Twitter of Google+ moet je je een weg banen door een feed met foto’s, video’s en posts van je vrienden of familie, voordat je waardevolle professionele content vind. Dit is totaal niet erg, maar gelukkig is er met LinkedIn een plek waar de focus wordt gelegd op het ‘werkleven’.

Het contact leggen met anderen op een professioneel niveau is op LinkedIn veel gemakkelijker. Niet voor niets wordt LinkedIn gezien als een enorme uitbreiding op je eigen netwerk. Het bereik is alleen vele malen groter dan het bereik van een lokaal en fysiek netwerk. In theorie heb je een bereik van 400 miljoen!

LinkedIn Pulse en het belang van content

Twee jaar geleden heeft LinkedIn haar Pulse platform geïntroduceerd. Dit zorgde voor een centrale plaats waar iedereen content kon publiceren. Voorheen was dit alleen nog mogelijk door linkjes naar de website te plaatsen. Vanaf dat moment was het mogelijk om hele artikelen op LinkedIn te plaatsen, te delen en discussies te starten.LinkedIn Pulse

LinkedIn Pulse zorgde ervoor dat er een centraal platform was voor professionals om waardevolle content te kunnen plaatsen, lezen en delen. Bedrijven en professionals zijn sindsdien begonnen met het publiceren van artikelen. Het is een extra dimensie binnen je content marketing strategie. Het grote voordeel van publiceren op LinkedIn Pulse is dat het artikel direct je hele netwerk bereikt. Voor andere sociale media moet er eerst doorgeklikt worden naar de website.

Recruitment

LinkedIn is de perfecte recruitment tool. Het heeft een hoog ratio van actieve/passieve gebruikers, in tegenstelling tot de meeste andere recruitment websites. Bovendien blijft het aantal gebruikers en daarmee potentiële werknemers groeien.

Een ander groot voordeel van recruiten via LinkedIn is de mogelijkheid om direct contact op te nemen met potentiële werknemers. Bij veel andere recruitment websites wordt er gecommuniceerd vanuit een vacature die geplaatst is, via LinkedIn is het mogelijk voor de werkgever om direct contact op te nemen met geschikte professional. Daarnaast is er natuurlijk ook een vacaturedeel aanwezig.

Het helpt de sales

Het sociale netwerk helpt bij het inbound proces. Inbound leads die zich hebben ingeschreven voor je nieuwsbrief en geïnteresseerd zijn in je product, kun je vinden op LinkedIn.  Voordat je contact gaat opnemen met een lead, kun je via LinkedIn al veel over hem te weten komen.

Het is voor de salesafdeling veel eenvoudiger werken als ze weten met wie ze praten, welke functie deze persoon heeft en hoe groot het bedrijf is waarvoor ze werken. De handige Chrome extensie Rapportive helpt je bij het verbinden van het e-mailadres van een binnenkomende lead en het LinkedIn profiel. Meer informatie daarover vind je hier.

Wij als een meerwaarde voor onze business. We hopen jullie ook. Meer van zulke berichten ontvangen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief onderaan de pagina! 

Geschreven door: Wouter
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.