13 april 2016

HotJar – écht inzicht krijgen in het gedrag van je bezoekers

marketing

Marketeers zijn dagelijks bezig met het creëren van content die websitebezoekers moet engagen, maar tasten vaak in het duister als ze willen controleren of dit wel echt gebeurd. Ook bedrijven hebben hier last van, wordt hun website gebruikt voor het doel dat ze in gedachte hebben.

Natuurlijk met Google Analytics zie je vooral de numerieke gegevens van alle bezoekers, maar het is lastig om het bezoekersgedrag op pagina’s zelf te onderzoeken. Het is goed mogelijk dat een bezoeker 10 minuten op een pagina zit, maar niet eens scrolt. Was er maar een tool waarmee je de acties en bewegingen van je bezoekers kon terugkijken…. Dat kan nu met Hotjar!

Wat is Hotjar?

Het is een combinatie van een aantal handige features in één tool, die je helpt met het genereren van kwantitatieve data (in tegenstelling tot veel tools die zich focussen op nummers). Het heeft functies als heatmaps, funnel tracking, gebruikerspolls en –als kers op de taart- opnames van bezoekers.

Het is niet zozeer dat Hotjar nieuwe innovatieve features heeft ontwikkeld, maar het is dat zij verschillende features allemaal op een plaats hebben verzameld. Oké leuk, maar wat kun je nu allemaal met Hotjar? Ik zal de belangrijkste features toelichten.

Heatmaps

De visualisatie van hoe je bezoekers bewegen, klikken en scrollen wordt een heatmap genoemd. Met heatmaps is heel gemakkelijk om te zien waar de meeste activiteit op een pagina plaatsvindt. Hotjar heeft deze functionaliteit opgedeeld in 3 soorten: kliks, bewegingen en scrolls. Daarnaast is het mogelijk om de heatmaps te onderscheiden op basis van apparaat.

Hotjar Apparaten

De onderstaande afbeelding is een heatmap van het aantal kliks op onze homepage. De Hotjar implementatie is een aantal dagen oud, maar het is al duidelijk te zien waar de meeste bezoekers heengaan. Uit de heatmap kun je concluderen dat veel bezoekers geïnteresseerd zijn in ons bedrijf en minder in de diensten die we leveren. Op basis hiervan kunnen we dan bijvoorbeeld een nieuwe content strategie creëren.

 Hotjar Klik

De tweede heatmap laat de muisbewegingen zien van de gebruiker. Hiermee krijg je inzichtelijk wat de bezoeker daadwerkelijk allemaal leest. In combinatie met de eerste heatmap kun je concluderen dat de bezoekers wel het kopje ‘Portfolio’ lezen, maar er niet op klikken. De header moet dus misschien aangepast worden om meer kliks te genereren.

Hotjar Bewegen

De scrol-heatmap laat de engagement van bezoekers zien. Het laat zien dat het belangrijk is om je punt ‘above-the-fold’ te maken, omdat 30% van de websitebezoekers niet naar beneden scrolt. Deze heatmap kan goed gebruikt worden op blogpagina’s, zodat je inzicht kan krijgen in het moment van dat de bezoeker afhaakt.

Hotjar Scroll

Opnames

Met Hotjar is het mogelijk om sessie van je bezoekers op te nemen en later terug te kijken. In Hotjar staat een lijst met allemaal filmpjes van sessies. Het is een geweldige feature, waarmee je een veel beter beeld krijgt bij het gedrag van je bezoekers. Het visualiseert hoe de bezoekers zich voortbeweegt op je website.

Onderstaand filmpje is een voorbeeld van zo’n opname. Dee balk onderaan is de activiteit van de gebruiker zoals kliks en scrolls. Het is ook mogelijk om de opname te vernellen, zoals in de video te zien is.

De opnames zijn niet alleen leuk om te zien, maar kunnen je ook enorm helpen bij het optimaliseren van je website. Sommige patronen vind je niet terug in Google Analytics of in heatmaps, door de opnames te bekijken kun je alsnog uitvinden welke aspecten van je website je kan verbeteren.

Daarnaast is het geweldig om af en toe opnames te delen met je collega’s om te laten zien wat de bezoeker nu daadwerkelijk allemaal op de website doet!

Gebruikerspolls

Feedback krijgen op de gebruiksvriendelijkheid van je website is lastig, Hotjar heeft hier wat op bedacht. Door middel van gebruikerspolls kun je de interactie aangaan met de websitebezoekers. Het is een pop-upje met daarin een korte vraag m.b.t. de website. Je kunt deze zelf invullen en ontwerpen:

Hotjar Poll

Door het pop-upje zelf te ontwerpen kun je hem compatibel maken met je website, waardoor het de bezoeker niet stoort.

Meer Hotjar

De bovenstaande 3 features vallen bij ons goed in de smaak. Hotjar heeft nog meer te bieden, zoals:

  • Funnels: maak je eigen funnel aan en zie op welke pagina(s) de bezoeker afhaakt
  • Form Analytics: met deze formulieren kun je zien waar in een formulier de bezoekers stopt. Dit is vooral handig bij het invoeren van contact- en betaalgegevens
  • Enquêtes: de uitgebreide versie van de feedback polls. Creëer een lange vragenlijst om uit te vinden wat er mis is met je website en/of organisatie.
  • Recruiters: vraag bezoekers om je website te testen en feedback te geven. Vaak wordt dit gedaan voor een tegenprestatie, zoals kortingen of proefabonnementen.

Al deze features vullen elkaar aan. Hotjar is de ultieme Analytics tool voor kwalitatieve gedragsanalyse.

Hotjar heeft een gratis versie waarmee je alle features kunt gebruiken, de gegevensverzameling wordt hier wel beperkt. De Pro versie kost slechts 30 euro per maand, dit is relatief goedkoop voor een Analytics tool. Het is zeker aan te raden om de Pro versie te proberen als je van plan bent veel websiteoptimalisaties te doen. Hulp nodig bij de implementatie van Hotjar? Stuur ons dan een mailtje!

Wil je meer van dit soort berichten ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief onderaan deze pagina.

Geschreven door: Wouter
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.