29 oktober 2015

Hoe meet je campagnes in Google Analytics?

google

De trackingcode is toegevoegd aan jouw website. Al het verkeer wordt netjes in Google Analytics opgeslagen en verwerkt tot mooie grafieken. Maar hoe kom je erachter hoeveel verkeer via welke campagne is binnengekomen? Of hoe weet je welke verkeersbronnen binnen een bepaalde campagne de grootste bijdrage leverden aan het succes van die campagne?

Dimensies en statistieken

Elk rapport in Google Analytics wordt opgebouwd uit dimensies en statistieken.  

Dimensies zijn de kenmerken van de gebruikers, hun sessies en/of acties. Zo beschrijft de dimensie Plaats waar een gebruiker vandaan komt. Statistieken zijn kwantitatieve metingen. De statistiek Sessies geeft het totale aantal sessies weer.

Door dimensies en statistieken met elkaar te combineren in tabellen krijg je dus gedetailleerde informatie over specifieke kenmerken van gebruikers en hun gedrag.  

Google Analytics instellen

Google Analytics heeft veel dimensies en statistieken die automatisch op de juiste plek terecht komen en waar je dus niets aan hoeft te doen. Een voorbeeld daarvan is via welk medium bezoekers zijn binnen gekomen, zoals betaald zoekverkeer, verwijzende websites of gebruikers die het website-adres direct invullen en naar de website gaan. Voor standaard gebruik is dat ideaal en gemakkelijk.

In sommige gevallen echter, wil je zelf kunnen bepalen welke dimensie wordt weergegeven in Google Analytics om belangrijke informatie te achterhalen.

Een voorbeeld:

Je verstuurt de maandelijkse nieuwsbrief mailing. In de software kan je het aantal kliks en opens meten, maar je wilt ook graag weten hoeveel offerte aanvragen op de website zijn ingevuld door het versturen van de mailing. Dat kan met Google Analytics.

Echter, Google Analytics weet niet dat mensen via een mail zijn binnengekomen, laat staan welke mail of vanuit welk campagne onderdeel. Hoe zorg je dat je die data dan toch allemaal gekoppeld is? Hoe kan je die hele marketing trechter kunt krijgen en kan bepalen wat een effectief middel is en wat niet?

De URL Builder

Gelukkig zijn we niet volledig overgeleverd aan wat Google ons aanbiedt in het Analytics pakket. We zijn in staat om zelf data toe te voegen met een kleine aanpassing hier en daar.

De gemakkelijkste manier om dat te doen is om gebruik te maken van de URL Builder die Google gratis beschikbaar heeft gesteld. Hiermee voeg je bepaalde parameters toe aan de link die je in je mailing toevoegt of waar je wilt dat mensen heen gaan nadat ze op een ad hebben geklikt. Klinkt heel technisch, maar dat is het echt niet. De URL Builder kan je hier vinden.

URL Builder

Hoe werkt de URL Builder?

Stap 1 - Website URL
Voeg de link naar de webpagina toe waar je wilt dat bezoekers na een klik op terecht komen.

Stap 2 – Campaign Source
Geef de bron aan waar het verkeer vandaan komt. Bijvoorbeeld: Facebook, Google, nieuwsbrief2, etc.

Stap 3 – Campaign Medium
Geef hier het medium of kanaal waar de bezoeker op de link heeft geklikt. Bijvoorbeeld: email, display ad, social, etc.

Stap 4 – Campaign Term
Deze stap is optioneel, maar kan interessant zijn om bijvoorbeeld informatie mee te geven over betaalde zoekwoorden in Bing.

Stap 5 – Campaign Content
Ook deze stap is optioneel, maar kan interessant zijn om bijvoorbeeld onderscheid te maken tussen verschillende ads, zoals een textlink of een banner in een mailing

Stap 6 – Campaign Name
Geef een naam aan de campagne, zodat je ook op campagne niveau kunt zien welke kanalen het meest hebben bijgedragen aan het succes van de campagne.

Stap 7 – Genereer de URL
Klik op de button Generate URL en jouw link verschijnt eronder met een aantal toevoegingen met vraagtekens en de informatie die je hebt ingevoerd. Gebruik deze link vervolgens voor de links vanuit externe bronnen en je verrijkt je Google Analytics enorm.

Hoe vul je dat goed in?

Het maken van URL’s, zoals hierboven, is het gemakkelijke deel. Wat ingewikkelder is, is om zorg te dragen voor een duidelijke structuur met verschillende Tracking URL’s. Zo voorkom je dat jouw Google Analytics geen zooitje wordt. Hoe dat werkt en hoe je een dergelijke structuur opzet, bespreken we volgende keer!

Kan je niet wachten? Neem dan contact op met Jop. We helpen je graag verder!

Geschreven door:
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.