11 mei 2016

Het belang van een goede briefing bij de zoektocht naar een internetbureau

briefing

Bij het zoeken naar een internetbureau om je website te laten bouwen wordt de briefing vaak onderschat. Veel bedrijven denken dat het voldoende is om allen hun wensen op papier te zetten. Het is zo dat de context rondom het project ontbreekt als er geen goede briefing is, hierdoor ontstaat er miscommunicatie.

Laten we beginnen met de briefing zelf, wat is een briefing nu precies?

De briefing

Het format van een briefing varieert per bedrijf, uiteindelijk komt het hierop neer: een briefing is het verstrekken van informatie over de opgestelde opdracht binnen je bedrijf, met daar bijbehorende budgetten, doelstellingen en regels.

De briefing geeft niet alleen de scope van het project weer, het laat ook de ambities en de persoonlijkheid van je bedrijf zien. Uit de briefing moet duidelijk worden waar je bedrijf voor staat en waar het project in moet uitmonden.

Inhoud

De inhoud van de briefing verschilt per bedrijf, er zijn echter wel een aantal onderwerpen die behandeld moeten worden:

  •          Aanleiding /achtergrond
  •          Doelstellingen
  •          Doelgroep
  •          Design
  •          Techniek
  •          Planning
  •          Budget
  •          Verwachtingen


Voor de invulling moet er dus niet alleen goed gekeken worden naar het project, ook naar de eigen organisatie. Zo krijgt het internetbureau een veel beter beeld van de organisatie waarvoor ze het project starten. Wij hebben een briefing template gemaakt om je alvast op weg te helpen!

Inspireer

De briefing kan ook worden gezien als inspiratiebron voor de designers van het internetbureau. Als de kernwaarden van je bedrijf duidelijk naar voren komen in de briefing, dan is de kans groot dat dit wordt door vertaald naar de website die ontworpen wordt.

Niets is zo vervelend als een website, die volgens niet ‘on-brand’ is voor jouw organisatie en merk. Door een goede duidelijke briefing te schrijven voorkom je dat jouw merk mis geïnterpreteerd wordt, wat voor ontevredenheid en miscommunicatie zal zorgen.

Briefing als benchmark

Naast de functie als inspirator kan de briefing ook gebruikt worden als benchmark, ter controle van het gehele project. In de briefing worden alle keuzes die zijn gemaakt vastgelegd, denk bijvoorbeeld aan het design en het budget. Beide partijen kunnen in het vervolg van het project de briefing gebruiken als controlemiddel.

Een voorbeeld: het internetbureau is van mening dat het design overeenkomt met de wensen en behoeften van je bedrijf, maar jij bent het er niet mee eens. De briefing kan hierin gebruikt worden als benchmark. Bij een goede briefing staat het design duidelijk beschreven en afgebeeld, dit kan dan als benchmark worden gebruikt.

Investering

De briefing kan worden gezien als een investering. Het lijk op het eerste gezicht misschien overbodig om al deze informatie neer te zetten. Maar de tijd die je nu investeert wordt later dubbel en dwars uitbetaald. Een goede briefing zorgt voor begrip tussen beide partijen, waardoor er minder problemen voorvallen.

Een slechte briefing zal voor veel ruis en miscommunicatie zorgen tussen beide partijen. Het internetbureau interpreteert de technische aspecten van het project misschien op een andere manier als je verwacht. Dit kan zorgen voor problemen en onenigheid. Een goede briefing zorgt ervoor dat je op een lijn blijft.

Het lijkt waarschijnlijk veel werk om een hele uitgebreide briefing op te stellen, maar een goede briefing is heel waardevol. Download hier onze gratis briefing template, zodat er niets ontbreekt in jouw briefing!

Op de hoogte blijven van onze blogs? Schrijf je in voor de nieuwsbrief onderaan deze pagina. 

Geschreven door: Wouter
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.