5 april 2016

Haal meer uit Google Analytics met deze features en tips

google

Het analyseren van de bezoeken op je website is cruciaal in het behalen van succes. Google Analytics helpt je hierbij. Helaas zien veel mensen niet in dat Google Analytics veel meer is dan alleen het bekijken van het aantal bezoeken.

We hebben een aantal tips en tricks opgesteld waarmee je veel meer uit je data kunt halen. Door deze tips te bestuderen en toe te passen krijg je: schonere data, meer inzicht in je bezoekers en een beter beeld hoe je website presteert.

Automatische Spam Filters

Minimaal 30% van je web statistieken zijn fake! Zeker als je niet regelmatig het verwijzende verkeer van je website controleert. Vandaag de dag zijn er veel spammers zoals crawlers, robots en spiders actief die alle content opzuigen die ze tegenkomen. De statistieken die hieruit komen zijn vaak schadelijk voor je website:

Een deel van de referrals zijn dus niet 'echt', het zijn computers die jouw websitestatistieken beschadigen. Hier valt gelukkig wat aan te doen. Het is mogelijk om handmatig alle verwijzingen uit te sluiten, maar dit is een tijdrovend proces. Gelukkig is er iemand die een spam filter tool heeft ontwikkeld! Met een klik op de knop filtert deze tool alle actieve spammers die er zijn. Het duurt nog geen halve minuut om dit in te stellen. Doe dit iedere maand en je bent altijd up-to-date en vrij van spammers.

Social Media Filter

Je zou denken dat alle binnenkomende kanalen automatisch worden gegenereerd. ‘Oh ik heb een verwijzing van Facebook, deze komt vast binnen onder het ‘Social’ kanaal.’ Helaas is dit niet het geval: 

Google Analytics vat deze verwijzingen op als referrals. Gelukkig kun je deze verwijzingen heel makkelijk omzetten tot ‘Social’ bronnen met behulp van een Social Filter. Deze maak je als volgt: 
Ga naar Beheerder>Filter>Filter toevoegen

Voeg een geavanceerde filter toe. Kies vervolgens bij ‘Veld A’ de volgende campagnebron:

(facebook.com|m.facebook.com|facebook|t.co|linkedin.com|lnkd.in|m.facebook.com|nl-nl.facebook.com|twitter.com)

Kies bij ‘Veld B’ het campagnemedium referral en bij ‘Uitvoeren naar’ het campagnemedium social:

Dit betekent dat alle campagnebronnen die er bovenaan genoteerd staan, voortaan via het Social kanaal binnen komen. Verifieer het filter voor de zekerheid en sla hem op.

Het social filter is heel belangrijk als je actief bent op social media. Op deze manier kun je serieus de effectiviteit van de prestaties van je sociale campagnes meten. Het verschil tussen voor en na het implementeren van de social filters is vaak enorm!

Doelen instellen

De conversies laten de effectiviteit van je website zien. Maak deze conversies inzichtelijk door het gebruik van doelstellingen. Het heeft namelijk geen zin om te weten dat er 10.000 mensen je website bezoeken, als je niet weet wat zij op je website doen.

In Google Analytics kun je dit vinden onder Conversies>Doelstellingen:

Hier kun je ook doelen toevoegen aan je website. Als voorbeeld hebben we het voltooien van een nieuwsbrief inschrijving gedaan.

Kies voor een aangepast doel.

Kies vervolgens de titel en het type van het doel. In dit geval is het de bestemming van de bedankpagina.

Tot slot moet je de bestemmingspagina invullen en eventueel nog extra informatie. In dit voorbeeld hebben we aangegeven dat een nieuwsbrief inschrijving 5 euro waard is. Het is ook mogelijk om een trechter aan te maken als de bezoeker een bepaald pad moet doorlopen , zodat je inzichtelijk krijgt in het verloop van dit doel.

Gebruikersstroom

Deze feature wordt vaak over het hoofd gezien als het gaat om handige Google Analytics features.  Het laat zien op welke landingspagina de meeste bezoekers binnen komen en welke pagina ze erna bezoeken (dit is de blauwe stroom). De rode stroom laat het aantal afvallers zien op de pagina. 
Je vind deze onder Doelgroep>Gebruikersstroom

Het lijkt misschien een overload aan informatie, maar je zal zien dat er veel data uit te halen valt. De dikkere lijnen laten patronen zien van hoe de bezoeker door je website browst. Misschien kom je wel achter patronen waarvan je nooit dacht dat ze er waren.

Analyseren van In-Page content

De In-Page analytics feature is geweldig om in het hoofd van je bezoeker te kruipen. In Google Analytics vind je de functie onder Gedrag>Analyse op de pagina, maar het is makkelijker om de Page Analytics extensie te installeren voor Chrome.

Door in te loggen via deze extensie krijg je te zien waar het meest op wordt geklikt op een bepaalde pagina.

De oranje gegevens laten bijvoorbeeld zien dat bezoeker het meest klikt op ‘Over Ons’. Voor iedere pagina waar je op klikt, vraag je automatisch de gegevens op. Daarnaast is het ook mogelijk om de resultaten van een doelstelling te bekijken van een pagina (denk aan aantal kliks op facebook).

De In-Page analytics feature is misschien lastig om te begrijpen, maar het werpt zeker zijn vruchten af als je het onder de knie hebt. Het biedt wat perspectief op de data die is verzameld.

Realtime Analytics

Dit laat de bezoekers zien die op dat betreffende moment de website zijn.  De feature is handig als je gewoon even wilt kijken wie er op dat moment op de website is, daarnaast is het ook gewoon leuk om te zien! Het geeft beter inzicht in de manier waarop de bezoeker zich voortbeweegt op de website. Je vind het onder Realtime>Overzicht

Het geeft een handig overzicht van bijvoorbeeld: de belangrijkste actieve pagina’s, de verdeling van de gebruikte apparaten en de beste sociale kanalen.  Daarnaast kun je ook het overzicht zien van binnen gekomen verkeersbronnen en inhoud:

Het is daarnaast ook mogelijk om te kijken naar de gebeurtenissen en conversies op de website. Vooral het testen van de aangemaakte gebeurtenissen op de website kan heel goed met de Realtime functie. Hierin kun je direct zien of de -met Google Tag Manager aangemaakte- gebeurtenissen werken.

Google Analytics kent veel meer mogelijkheden dan vaak wordt gedacht. Er zijn zeker een aantal slimme manieren om meer te halen uit web analytics. Het voordeel is dat het allemaal niet heel ingewikkeld en dus vrij gemakkelijk te implementeren is. Meld je onderaan deze pagina aan voor onze nieuwsbrief, als je meer berichten wilt ontvangen!

Geschreven door: Wouter
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.