5 maart 2015

Google Analytics: haal eruit wat erin zit!

google

Google Analytics heeft de afgelopen jaren een ware revolutie doorgemaakt. Helaas zien we dat veel websites niet verder komen dan een standaard implementatie. Een aantal simpele tips om je data compleet te maken!

Upgrade naar Universal Analytics

Google heeft enige tijd geleden de trackingcode, die op de website wordt geplaatst, in een nieuw jasje gestoken. Met een aantal technische aanpassingen wordt het voor jou mogelijk om veel meer data te verzamelen.
Om te upgraden naar Universal Analytics hoef je in principe alleen de oude Analytics trackingcode te vervangen voor de nieuwe. Lees hier meer over hoe je dat doet.

Voeg demografische en interesse categorieën toe

Met de komst van Universal Analytics krijg je een veel beter beeld van het profiel van bezoekers. Het was al mogelijk in de oude versie om vast te stellen vanaf welk geografisch gebied men de website bezocht. Nu zijn ook de leeftijdscategorie, het geslacht en de interesses te achterhalen.
Hoe? Ook hier moet een kleine wijziging in de trackingcode worden doorgevoerd. Leer hier hoe dat moet.

Implementeer In-page analyse

In-page analyse is een functie die al lange tijd onderdeel uitmaakt van het Google Analytics pakket. Met deze optie kan je zien hoe je bezoeker zich op een bepaalde pagina beweegt. Bijvoorbeeld op welke links hij klikt of hoe ver hij naar beneden scrolt.

Tot voor kort werkte dit echter niet goed. Zo kreeg een link bovenaan de pagina altijd hetzelfde aantal kliks toegewezen als een link in de footer, omdat beide naar dezelfde pagina verwezen.
Maar.. Google heeft deze functionaliteit óók verbeterd. Lees hier hoe dit kan worden geïmplementeerd.

Koppel Google Webmastertools

Privacy van gebruikers vindt Google belangrijk. Ze heeft het praktisch onmogelijk gemaakt om in Google Analytics bij te houden via welke zoekwoorden jouw bezoekers de website hebben bezocht.

Gelukkig is er tóch een manier om hier inzicht in te krijgen: de Google Webmastertools. Het aardige hiervan is, is dat de data die wordt verzameld in de Webmastertools kan worden gekoppeld aan Google Analytics. Klik hier om een Google Webmastertools account aan te maken.

Gebruik E-commerce en/of User-ID

De e-commerce module van Google Analytics is misschien wel de meest geavanceerde functie binnen het pakket en een absolute must voor webshops. In deze module kunnen alle online verkoopstatistieken worden verzameld. Klik hier voor meer informatie.

De User-ID functie is een nieuwe functie, waarbij ingelogde gebruikers over verschillende apparaten kunnen worden gevolgd. Denk daarbij aan mobile, desktop en tablet. Erg handig als je wilt weten welke stappen zijn gezet voorafgaand aan het behalen van een sale of lead. Kijk hier voor meer informatie.

Meer weten?

Wil je weten of jouw website gebruik maakt van alle mogelijkheden binnen Google Analytics? Vraag dan de gratis Google Analytics check aan. Wij laten je zien waar de kansen liggen en hoe je die benut!

Geschreven door:
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.