Regelgeving rondom het gebruik van persoonsgegevens blijft veranderen. Eerder schreven wij ook al over privacy, maar dan over het plaatsen van cookies. Op 14 april 2016 verscheen nieuwe Europese wetgeving. Hierin werd de regelgeving wederom aangescherpt.
De nieuwe wetgeving heeft veel invloed op e-mailmarketing. Het kan zo zijn dat jij op dit moment in overtreding bent en dat mag natuurlijk niet gebeuren. Daarom hebben wij alle belangrijke wijzigingen voor jou op een rijtje gezet.
Laten we het eerst hebben over de nieuwe privacy wet die vorig jaar is aangenomen. Het doel van de wetgeving is om de regelgeving met betrekking tot persoonsgegevens te standaardiseren in alle Europese lidstaten. De wet moet ervoor zorgen dat burgers (en hun gegevens) nog beter beschermd worden.
De nieuwe regelgeving ziet er in grote lijnen als volgt uit:
Nu klinkt dit allemaal heel groots, maar wat betekent dit nu voor de campagnes die organisaties hebben opgezet. Hoe zit met toestemming, afmelding en de identiteit van de afzender bij de e-mailmarketing campagnes?
Het vragen van toestemming wordt steeds belangrijker in e-mailmarketing. Zo is het tegenwoordig strafbaar om commerciële boodschappen naar een groep mensen te versturen zonder dat zij daar expliciete toestemming voor hebben gegeven.
De volgende regels gelden op het gebied van toestemming:
In de nieuwe wetgeving komt ook naar voren dat afmelden zo gemakkelijk mogelijk gemaakt dient te worden. Zoals vermeld, moet de ontvanger zich altijd af kunnen melden. Maak je gebruik van meerdere e-mail campagnes? Dan moet de ontvanger zich via e-mail voorkeuren eenvoudig kunnen afmelden voor alle campagnes.
Er bestaan wel een aantal uitzonderingen. Bij niet-commerciële hoeft er geen afmeldlink toegevoegd worden:
Voor de ontvanger moet het altijd direct duidelijk zijn wie de afzender van de e-mail is. Een no-reply adres is uit den boze. De ontvanger moet het gevoel hebben dat hij op de mailing kan reageren. Zorg er dus voor dat het adres van de afzender de domeinnaam heeft van de eigen organisatie.
De nieuwe privacy wetgeving zorgt er dus voor dat de ontvanger nog beter wordt beschermd. Als bedrijf ben je verantwoordelijk voor de persoonsgegevens die je in je bezit hebt. Het is dus belangrijk dat je hier zorgvuldig mee omgaat. Het is dan ook noodzakelijk om datalekken of hacken direct te melden bij Autoriteit Persoonsgegevens.
Om er zeker van te zijn dat de wet ook goed wordt nageleefd, hebben de autoriteiten ook de boetes verhoogd. Houd daar dus rekening mee. Als je de bovenstaande regels volgt en integer handelt dan hoef je je nergens zorgen om te maken ;-)
Heb je nog aanvullende vragen over of wil je zeker weten dat jouw e-mailmarketing campagnes ‘legaal’ zijn, neem dan gerust contact met ons op!
We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.