16 februari 2015

E-mailings: de feiten voor een goede start

marketing

Je eerste e-mailings staan klaar voor verzending. Op welke dag ga je het verzenden? Wat is een ‘goede’ doorklikratio? Hoeveel conversies kan je verwachten? Valt het aantal opens mee of tegen? Je hebt nog geen referentiekader en dat brengt onzekerheden met zich mee.

In het Nationale E-mail Benchmark onderzoek van 2014 staan veel resultaten waar we als marketeers van smullen. Het geeft inzicht in de onderliggende cijfers die we nodig hebben om onze e-mailings in topconditie te versturen. Wij hebben een aantal interessante feitjes verzameld.

Waar liggen de kansen? B2B of B2C?

Consumenten ontvangen vaker e-mailings dan de zakelijke markt. Zo’n 70% van de e-mailings is gericht op consumenten en 30% is gericht op de zakelijke markt. De concurrentie binnen e-mailmarketing in de B2C markt is daardoor groter dan binnen de B2B markt.

Laten we kijken naar het tijdstip van je e-mailing en naar de respons van je ontvangers.

Op welke dag moet ik de nieuwsbrief verzenden?

Uit onderzoek blijkt dat donderdag de meest populaire dag van de week is om een e-mailing te versturen. 22,3% van alle e-mailings worden op donderdag verstuurd.

 

Maar wanneer zijn mijn kansen het grootst?

De responseratio’s op maandag tot vrijdag tonen weinig verschil. Experimenteer daarom op welke dag je jouw e-mailing het beste kunt verzenden. Welke dag is voor jouw doelgroep het meest geschikt? Mogelijk krijg je meer response op de e-mailing, wanneer je deze op een andere dag verstuurt dan de meeste ondernemingen in Nederland.

 

Wat is het beste tijdstip om de e-mailing te verzenden?

Voilà, de meest geschikte dag is bekend. Helaas boekt dit niet direct succes. Je loopt de aandacht van je ontvangers mis wanneer je je e-mailing op het verkeerde tijdstip verstuurt. Welk tijdstip is gemiddeld gezien het meest geschikt voor het verzenden van je e-mailing?

Voor B2B is de CTR het hoogst rond 08.00 uur in de ochtend en 20.00 uur in de avond. Voor B2C is de CTR rond 20.00 uur in de avond het hoogst.

 

Welke e-mailresponse is gemiddeld?

De response op je e-mail is een belangrijk cijfer. Heeft de e-mailing zijn doel behaald of niet? Response is afhankelijk van de content én van de omvang van je e-mailing.

Response bij omvang
Click to Open Rate (CTO)

Click Through Rate (CTR)

Response bij content

 

Hoe kan ik invloed uit oefenen op de responserate?

Dynamische content, ook wel ‘content op maat’ genoemd, verhoogd de response. Het is een manier om een e-mail beter af te stemmen op de ontvanger. De content die bij de ontvanger past, wordt namelijk getoond.

Verder is de response bij kleine e-mailings hoger dan bij grotere e-mailings. De reden? Bij kleine e-mailings is er meer segmentatie op het profiel van de ontvanger.
 

Verschillen deze statistieken per branche?

Ja zeker! Bekijk het korte overzicht met de resultaten van alle branches.


 

Wiil je meer van deze posts ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief onderaan de pagina.

Resultaten per branche

Benieuwd naar de specifieke resultaten van jouw branche? Download de onderstaande button gratis de whitepaper van jouw branche.

Geschreven door: Elise van Dijk
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.