26 juli 2016

Digitale transformatie: wat houdt het in en wat betekent het voor jouw organisatie!

digitale transformatie

Het begrip digitale transformatie wordt steeds populairder. Op het eerste gezicht lijkt het op één van de vele buzzwords die rondgaan in de online wereld, maar toch krijgt de term steeds meer voet aan de grond. Wat houdt het nu dan werkelijk in en waarom krijgt de term juist in deze tijd meer draagvlak?

Digitale transformatie

‘Organisaties die zich richten op de verdigitalisering van het landschap door in te spelen op de (veranderende) wensen en behoeften van klant, werknemers en maatschappij’. Dit is de definitie van digitale transformatie. Plat gezegd is het de transformatie die bedrijven doorlopen naar een meer digitale organisatie, om in te blijven spelen op de behoeften van hun doelgroep.

Voorbeelden hiervan zijn bedrijven die nieuwe manieren ontwikkelen om met hun klanten te communiceren of het digitaliseren van interne processen binnen de eigen organisatie. Digitale transformatie is een diepte investering om future proof te zijn en te blijven; daarom zijn veel bedrijven hier nu druk mee bezig.

Uit onderzoek is gebleken dat tweederde van de ondervraagde CEO’s zich in 2016 en 2017 volledig willen gaan focussen op een strategie rondom dit thema. Waarom eigenlijk?

Klant is koning (letterlijk)

De switch van focus op de klant is natuurlijk al heel lang ingezet, maar steeds vaker zie je dat de klant de dans leidt. Overal is er oneindig veel keuze (denk bijvoorbeeld aan het online shoppen) en deze word ook nog eens beïnvloedt door honderden andere platformen  o.a. via social media.

Een bedrijf kan met één klik op de knop kapot gemaakt worden, maar natuurlijk ook de hemel in worden geprezen. Het is daarom cruciaal dat de gehele organisatie alerter wordt op de klantervaringen, door in te spelen op de veranderende markt.

Kijkje naar de toekomst

De verwachting is dat digitale transformatie binnen organisaties noodzakelijk gaat worden om te overleven. Het is niet langer voldoende om de klant alleen maar te bereiken via één kanaal. De eigen werknemers zijn de sleutel tot succes. Zij zijn degene die de klant tevreden moet stellen.

Alle digitale middelen die beschikbaar zijn, zijn een middel om dit doel te bereiken. Denk hierbij aan social media, big data en the internet of things. De technologie helpt je met het bereiken van de juiste klant en/of de juiste doelgroep.

Wat te doen

Digitale transformatie verwelkomen in je organisatie is meer dan alleen het implementeren van een aantal digitale middelen. Iedereen moet zich aanpassen. De strategie moet geherpositioneerd worden, waarbij de website een nog belangrijker onderdeel van een groter geheel zou moeten zijn.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan de exploitatie van je online marketing en de technische realisatie hiervan. Werknemers zullen andere taken uit moeten voeren en digitaal wordt een belangrijk onderdeel hiervan.

Het lijkt een hele kluif om hiermee te starten, maar wil je als organisatie je bestaansrecht zeker stellen dan zul je jezelf als organisatie continue moeten blijven innoveren. Het is belangrijk om te experimenteren en vervolgens tussentijds te evalueren hoe hierop gereageerd wordt, langzaamaan zal dan de transformatie plaats vinden.

Let op: start niet met de digitale transformatie als de gehele directie niet achter het idee staat, want dan kan het misgaan. Het doel is om uiteindelijk een mix van werknemers te vinden die perfect op elkaar zijn ingespeeld met uiteraard  daarboven een management dat hen inspireert en deskundig begeleidt.

Mochten wij als full service internetbureau uw organisatie hierbij kunnen ondersteunen, dan horen wij dit graag van u, een afspraak is immers snel gemaakt om hierover is samen door te filosoferen. Bel ons gerust via 010 27 00 333 of stuur een mailtje naar info@w3s.nl

Geschreven door: Wouter
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.