2 februari 2016

Conversie optimalisatie: Wat is het en hoe werkt het?

marketing

Het optimaliseren van de website om het conversie ratio te verhogen wordt ook wel conversie optimalisatie genoemd. Het woord conversie kan in dit geval veel verschillende dingen betekenen: bijvoorbeeld de verkoop van een product of het downloaden van een white paper. Conversie is de gewenste actie die een bezoeker op je website maakt. In ons geval is een conversie bijvoorbeeld het invullen van je telefoonnummer (rechtsboven) of het versturen van het contactformulier.  Het conversie ratio is het percentage van de bezoekers dat daadwerkelijk de gewenste actie uitvoert: 


Afbeelding door Conversion Rate Experts
Conversies zijn het hart van je website. Het is in feite de uiting van je doelstelling op je website. In veel gevallen geldt: hoe hoger het conversie ratio, hoe geslaagder de website (en vaak betekent dit ook een hogere omzet). De website optimaliseren om meer conversies te genereren, wordt conversie optimalisatie genoemd. In dit artikel geven we een inleiding in conversie optimalisatie en hoe je er mee aan de slag kunt gaan. 

Hoe begin ik met conversie optimalisatie?

Eerst een kleine kanttekening: Start niet met conversie optimalisatie op pagina’s waar het aantal bezoekers op de website klein is. Het heeft niet veel zin om tests uit te voeren op een pagina met maar 20 bezoekers. Er bestaat geen minimaal aantal bezoekers om te starten met testen, maar gebruik hierbij je gezonde verstand.

Allereerst is het belangrijk om een plan op te stellen. In dit plan moet duidelijk naar voren komen wat je wilt bereiken. Stel jezelf een aantal vragen als:

  •          Wat is het doel van mijn website?
  •          Wat zijn de belangrijkste conversiepunten?
  •          Welk pad moet de bezoeker doorlopen voordat het doel wordt bereikt?

Het is onmogelijk om maar lukraak pagina’s te gaan optimaliseren voordat je precies weet waar je mee bezig bent. Prioriteer pagina’s op basis van belangrijkheid. Probeer te beginnen aan het einde van de funnel. Het is altijd makkelijker om te beginnen op pagina’s waar de conversies gemaakt worden. Later kan de rest van de funnel geoptimaliseerd worden.

Het PIE-principe helpt bij het prioriteren van de pagina’s. Dit principe bestaat uit Potential, Importance en Ease. Maak een excel sheet en beoordeel de pagina’s op basis van deze 3 criteria van een schaal van 1 tot 10. De PIE-score is het gemiddelde van deze 3 cijfers. Deze methode maakt het prioriteren overzichtelijker en zorgt ervoor dat de beste pagina’s naar voren komen.

Onderzoeken dan pas testen…

Als het goed heb je een aantal pagina’s gekozen die je gaat optimaliseren. Doe onderzoek naar het conversieratio op deze pagina en ontdek waarom de ene pagina het beter doet dan de andere. Het is belangrijk om achter de mankementen van een pagina te komen en voordat je gaat beginnen met testen. Misschien is het zwakke punt wel overduidelijk, maar is het je nooit eerder opgevallen.

Het testen zelf is geen hogere wiskunde, het is een kwestie van doen. Plan de tests in die je wilt gaan uitvoeren en geef iedere test dezelfde tijd. Zorg ervoor dat je de tests grondig analyseert, anders heeft het alsnog geen zin.  Voor het testen kun je veel verschillende tools gebruiken. Zoek naar een tool die past bij de tests die jij wilt gaan uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan de volgende tools:

  •          Google Experimenten (in Google Analytics)
  •          VWO Optimizer
  •          Convert 

Optimaliseer, plan, optimaliseer

Blijf je pagina’s prioriteren met het PIE-principe, de prioriteiten van je website kunnen in de loop van de tijd veranderen. Blijf analyseren en optimaliseren, de websitebezoekers van januari zijn die van februari niet. Denk er ook aan om alle resultaten neer te zetten, zodat je ziet dat je vooruitgang maakt. Blijf testen, denk hierbij ook aan het testen via mobiel.

Conversie optimalisatie is een proces van vallen en opstaan. Iedereen gaat fouten maken, maar hier moet je van leren. Ga aan de slag en ontdek wat conversie optimalisatie voor jou kan beteken! Heb je hulp nodig of vragen over conversie optimalisatie? Neem dan contact met ons op!

Geschreven door: Wouter
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.