22 februari 2018

5 tips voor een succesvolle landingspagina

seo

Je landingspagina is dé plek waar je bezoekers bepalen of ze behoefte hebben aan je product, dienst, demoversie of white paper. Voor je vindbaarheid (SEO) en het aantal conversies en leads, is het van belang om je landingspagina zo optimaal mogelijk in te richten. In deze blog geven we je vijf tips om je landingspagina succesvol te maken en meer conversies en leads te genereren.

Hoe werkt een landingspagina?

Bezoekers die op je landingspagina komen hebben vaak al interesse getoond in je product, dienst of kennis. De bezoeker komt meestal op je landingspagina terecht nadat hij/zij ergens anders op een link heeft geklikt. Meestal worden bezoekers via een advertentie, e-mail, social media of blog artikel naar een landingspagina verwezen.

De bezoeker van je landingspagina ervaart meestal een probleem en heeft behoefte aan een oplossing voor dat probleem. Dit kan een fysiek product (website) zijn, maar ook in de vorm van een dienst (advies) of kennis (white paper).

Met je landingspagina wil je conversies en/of leads genereren door informatie over je product, dienst of kennis te verstrekken in ruil voor persoonsgegevens. De hoeveelheid persoonsgegevens is afhankelijk van de soort landingspagina. Voor een nieuwe website vul je vaak meer gegevens in dan voor een white paper, dan is je e-mailadres soms al genoeg.

Maak een succesvolle landingspagina met deze 5 tips

Volg onderstaande 5 stappen om een succesvolle landingspagina te maken die écht converteert en leads oplevert. 

  1. Bepaal het doel van de landingspagina

Maak het doel van de landingspagina zo concreet mogelijk. Wat verwacht je van de bezoeker en wat wil je dat hij/zij uiteindelijk gaat doen? Mogelijke doelen die je met je landingspagina kan hebben: 

  • White paper downloaden
  • Demo of proefversie aanvragen
  • Een product bestellen
  • Extra informatie aanvragen

Gebruik daarnaast een opvallende call-to-action die aansluit bij het doel en de content van de landingspagina. 

  1. Focus op één onderdeel per landingspagina

Het is belangrijk dat je landingspagina zich op één specifiek onderdeel richt. Bied je bijvoorbeeld demo’s van meerdere softwarepakketten aan? Dan is het logisch dat je een aparte landingspagina aanmaakt voor elke demo van een specifiek softwarepakket.

Als je je landingspagina op meerdere onderdelen richt wordt het onoverzichtelijk voor je bezoekers. Het is goed om meerdere call-to-action buttons op je landingspagina te hebben, maar dan moeten deze wel hetzelfde doel (aanvragen demo) nastreven. 

  1. Biedt relevante en overzichtelijke content

Gebruik bulletpoints met 3 tot 5 voordelen van het product, dienst, demo of download. Zo presenteer je de meest belangrijke informatie op een overzichtelijke manier. Bezoekers scannen vaak de landingspagina en lezen geen lange teksten. 

  • Houd je content compact
  • Communiceer de voordelen door middel van bulletpoints
  • Benadruk je USP’s (Unique Selling Points). 

Zorg dat de belangrijkste informatie ‘boven de vouw’ staat. Zo kunnen bezoekers, zonder te scrollen, direct de belangrijkste informatie zien en op de call-to-action klikken. Vergeet hierbij niet om je content te optimaliseren voor je mobiele- en tabletbezoekers. De titel, logo, voordelen en call-to-action moeten ook op die devices in één oogopslag zichtbaar zijn. 

  1. Voldoe aan de verwachtingen van de bezoeker

De content op de landingspagina moet aansluiten op de advertentie of link waar de bezoeker op heeft geklikt. Vergeet niet dat de bezoeker al via een advertentie, e-mail, social media of blog naar je landingspagina heeft geklikt. De interesse van de bezoeker is al gewekt en dus bekijkt hij/zij je landingspagina met een bepaalde verwachting, zorg dat je hieraan voldoet.

Als je bijvoorbeeld adverteert met ‘download gratis white paper’, dan wil de bezoeker gelijk de white paper over dat onderwerp downloaden. Als het onderwerp van de white paper bijvoorbeeld niet aansluit bij de advertentie, dan verlies je de bezoeker en verlaat deze de website. 

Voordeel:

Met een goede en relevante landingspagina kan je besparen op je advertentiekosten. Google kijkt naar de relevantie en kwaliteitsscore van de landingspagina in combinatie met je Adwords advertentie. Hoe lager het bouncepercentage en des te hoger de gemiddelde tijd op de pagina, hoe minder je uiteindelijk per klik gaat betalen voor je advertentie. 

  1. A/B-testen

Als je landingspagina aan bovenstaande vier punten voldoet, dan kan je zelfs nog een stapje verder gaan met optimaliseren! Met A/B-testen maak je twee verschillende landingspagina om te bepalen welke het meest efficiënt is. Als je landingspagina bijvoorbeeld 100 bezoekers heeft, dan krijgt de ene helft optie A te zien en de andere helft optie B. Als uit de data in Google Analytics blijkt dat optie B het meest efficiënt is, dan zal deze voortaan voor alle bezoekers getoond worden.

Een andere titel, de grootte van de button en kleurgebruik kunnen van invloed zijn op het aantal leads of conversies dat je via de landingspagina behaalt. Door middel van UTM-tagging kan je meer inzicht krijgen in de bezoekers van je (landings)pagina. Zo kun je de data van de verschillende opties eenvoudig vergelijken in Google Analytics. 

Samengevat

Met bovenstaande tips ben je in staat om een succesvolle landingspagina te maken. In het kort betekent dit; 

  • Zorg voor een helder doel
  • Focus op één onderdeel
  • Houd je content relevant en overzichtelijk
  • Voldoe aan de verwachtingen van de bezoeker
  • Optimaliseer door A/B-testen

Hulp nodig?

Kom je er niet uit of kan je wel wat hulp gebruiken bij het optimaliseren van je landingspagina’s? Neem gerust contact op via info@w3s.nl of 010 270 0333 om de mogelijkheden te bespreken.

Geschreven door:
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.