13 augustus 2015

30% van jouw web statistieken is fake!

marketing

Controleer je niet tot in detail de statistieken van verwijzend verkeer naar jouw website? Dan is de kans groot dat die statistieken totaal niet kloppen. Dat betekent dat je beslissingen neemt op basis van foutieve informatie. Gelukkig is er iets aan te doen!

Oorzaak van incorrecte web analytics data

Statistieken worden opgebouwd op basis van hits op pagina’s binnen een website. Hoe meer bezoeken, des te meer data. Dat geeft een beter beeld van de doelgroep en het gebruik van de website... Toch?

Het antwoord is ´nee´. In de bovenstaande situatie gaan we ervan uit dat alle statistieken worden gevormd door websitebezoekers van, jawel, mensen van vlees en bloed.

In de praktijk is dat meestal niet het geval. Naast de statistieken van échte bezoekers zijn er ook duizenden robotjes, crawlers en spiders actief die het internet afstruinen op zoek naar content, het verzamelen van gegevens of andere zaken. Sommige van deze robotjes gebruiken analytics trackingcodes zonder überhaupt een bezoek te brengen aan jouw website.

Wij zien bij websites dat soms zelfs meer dan 30% van alle data in Google Analytics door dit type ‘kunstmatige’ bezoekers wordt gevormd. Dat kan dus een flinke impact hebben op jouw insights!

Voorbeeld
Stel: je vindt het belangrijk dat jouw bezoekers minimaal één minuut op jouw website rondkijken. Als je dat cijfer zoekt in Google Analytics kom je er tot je schrik achter dat de gemiddelde tijd op de website slechts 30 seconden is. De helft! Je steekt enorm veel tijd en energie in het omhoog krijgen van de bezoekerstijd, maar niets lijkt te helpen.

Als je je verdiept in het profiel van de bezoekers kom je er ineens achter dat van iedere tien bezoekers, minimaal drie bezoekers uit Rusland komen en slechts één seconde op de website blijven. Het blijkt een crawler die naar content zoekt en de website weer snel verlaat.

Nadat je deze bezoeken hebt weggefilterd, blijkt dat de ‘echte’ bezoekers al maanden veel langer dan één minuut op de website blijven. Het was dus zonde van je tijd om zoveel energie te steken in het optimaliseren van de gemiddelde bezoekerstijd.

Hoe kom je erachter en wat doe je eraan?

Om erachter te komen of jouw web statistieken vervuild zijn geraakt, moet je op zoek gaan naar uitschieters in de data. Belangrijk daarbij is dat je gemiddelde statistieken neemt en die vergelijkt met de statistieken van individuele gebruikers. Die individuele bezoekers identificeer je door verschillende datadimensies met elkaar te combineren.

Hoe je dat precies doet is uiteraard verschillend per statistiekenpakket. Neem contact opvoor een volledig stappenplan waarin we uitleggen hoe je in 10 minuten deze zogenaamde ‘referral’ spam kunt opsporen en voor altijd kunt verwijderen binnen je Google Analytics account!

Geschreven door:
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.