Meta tags do's en don'ts

Meta tags zijn de vergeten tools voor het profileren van websites op zoekmachines. Het is informatie die de gewone bezoeker niet ziet, maar oh zo belangrijk voor het onderscheiden van concurrenten. Hoe kan je als website eigenaar de meta tags inzetten en waar moet je op letten?

Voor veel websites zijn zoekmachine bezoekers de bron van inkomsten, denk bijvoorbeeld aan webshops en vacature banken. Het is dan belangrijk om te weten hoe zoekmachines zoals Google ingezet kunnen worden om de bedrijfsresultaten te verbeteren. Google geeft je deze mogelijkheid door het inzetten van meta tags en content op de pagina. Om een beter overzicht te krijgen kijken we eerst welke onderdelen van belang zijn in meta tags.

Een zoekresultaat (ook wel snippet genoemd) bestaat uit de volgende onderdelen: titel, URL, beschrijving en overige data zoals ratings en sitelinks. Meestal is deze informatie terug te vinden op de pagina zelf, maar zodra dat niet het geval is gaat Google het zelf invullen – wat niet altijd de beste resultaten oplevert. Dit is onderdeel van de zogenoemde zoekmachine optimalisatie: je website zo goed mogelijk presenteren. Je kan namelijk de presentatie van jouw bedrijf in Google zelf veranderen door het aanpassen van de

-tags. Sitelinks zijn links naar subpagina's (zoals Contact en Blog) van de website en deze zijn in Google Webmaster Tools in te stellen. Wanneer je dan zoekt op een bedrijfsnaam komen deze links er extra bij te staan. Andere tags zoals beschrijvingen en keywords moeten juist in de backend (CMS) van de website ingevuld worden. De belangrijkste twee die voor alle websites relevant zijn en ik wil bespreken in deze blog post zijn de title en de meta description.


Er zijn natuurlijk ook nog andere toepassingen voor meta tags, waaronder het laten zien van reviews, ratings en recepten. Als je zoekt naar een skateboard dan staat er extra informatie in de snippet van bol.com.

Voor W3S Digital hebben we de Wil je meer weten over ons of onze diensten en of we ook in jouw branche werken?

Neem direct contact op. titel en meta beschrijving opgegeven als:

 

Deze informatie gebruikt Google dan de hoofdpagina van W3S Digital weer te geven in haar zoekresultaten. Iedere subpagina, bijvoorbeeld “Over ons” of ”Blog” kan je een aparte beschrijving en titel geven zodat die beter aansluit op de zoekwoorden van je bezoekers. Wanneer iemand zoekt op “internetbureau rotterdam”, komt W3S Digital terug in de zoekresultaten met twee of meer dikgedrukte woorden, dit kan meer relevantie betekenen voor potentiële bezoekers. Onbewust geven deze dikgedrukte woorden een signaal door dat een resultaat het best aansluit op de zoekopdracht van de bezoeker. Hierop is in te spelen door woorden te gebruiken in de titel en beschrijving die aansluiten op wat de bezoeker zoekt.

Let wel op dat de meta tags geen invloed hebben op de scoring van zoekresultaten in Google. Dat betekent dat de meta tags geen invloed uitoefenen over hoe hoog je in Google komt te staan. Google heeft namelijk zelf algoritmes die bepalen wanneer een pagina relevant is voor een zoekopdracht. Ze kijken eerder naar de kwaliteit van de content op de pagina dan naar de meta informatie. "Content is king", en dat zal de komende jaren zo nog blijven.

Nu is er ook nog een derde metatag die vroeger invloed had op hoe Google je positioneerde in de zoekresultaten: de Keyword-tag. Dit zijn een aantal losse woorden die je pagina omschrijven.


Helaas werd deze tag door spammers misbruikt en heeft Google al sinds een aantal jaar besloten deze én de description-tag niet mee te nemen in de scoring van zoekresultaten. De video van Matt Cutts, een Google medewerker van het Spam-team, geeft hier meer inzicht over.

Ondanks dat de meta tags niet helpen bij de scoring binnen zoekresultaten, is het wel belangrijk om ze goed in te stellen. In veel CMS-en kun je dit zelf per pagina doen. Daarnaast zijn er nog wel zoekmachines zoals Yahoo en Bing die wel keywords en beschrijvingen meenemen in de scoring. Het kost wat extra tijd om het in te vullen maar dan ben je future-proof! Want wie weet wanneer Google het wel weer gaat gebruiken? Dus wat zijn de do’s en don’ts van meta tags?

Do:

  • De titel kan maar 60 tekens lang zijn in Google zoekresultaten, inclusief spaties.
  • De meta beschrijving mag 160 tekens lang zijn, inclusief spaties. Alles wat langer is wordt afgekapt met drie punten...
  • Let bij de beschrijving erop dat het de bezoeker bij Google moet overhalen om op jouw website link te klikken. Een goede beschrijving bestaat uit drie onderdelen:

 

  1. Een duidelijke call-to-action. Geef mensen een reden om uw link boven die anderen te kiezen.
  2. De zoektermen waarop je wilt scoren.
  3. Informatie waar de pagina over gaat.


Wat is een voorbeeld van een goed geformuleerde titel en meta beschrijving? Stel je hebt trek in een pizza en zoekt een website waar je er 1 kan bestellen. Met een Google zoekopdracht "pizza rotterdam" kom je de volgende resultaten tegen. Let op hoe zij hun resultaten beïnvloeden met speciaal opgerichte pagina's voor dit soort zoektermen.

Don’ts:

  • Let op bij het invullen van meta tags zoals de 'beschrijving' en 'keywords' dat er geen honderden woorden in staan. Het verkeerd invullen van de keywords bijvoorbeeld door er teveel woorden in te zetten of woorden die compleet onrelevant voor de pagina zijn, kan ertoe leiden dat Google de pagina niet opneemt in de zoekresultaten.
  • Gebruik niet dezelfde tekst voor de titel als voor de beschrijving.
  • Gebruik niet dezelfde beschrijving voor iedere pagina van de website.
  • Gebruik geen woorden die niet relevant zijn voor de pagina.


Heb je nog vragen na het lezen van het bericht? Bij W3S Digital staan we klaar om uw vragen te beantwoorden. Neem vandaag nog contact met mij op!

Bel met Anouk Stuur haar een mail