Hoe versterkt de customer journey jouw contentmarketing? 

Hoe val je met jouw boodschap op in een tijd waar er een massa aan informatie beschikbaar is? Hoe zorg je ervoor dat je content aansluit op de informatiebehoefte van de consument? Er zijn verschillende tools die je kunt gebruiken, waaronder persona’s en user stories. In deze blog kijken we naar een specifiek gereedschap binnen contentmarketing, de customer journey.

Steeds meer bedrijven komen achter de voordelen van inbound marketing en beginnen met het produceren van content. We kunnen in deze tijd daarom wel spreken van een content overload. Er wordt steeds meer informatie gedeeld op het web. Als consument scan je de berichtgeving op de verschillende kanalen. Jij kiest aan welke berichtgeving je aandacht geeft.

Om op te vallen tussen de overload aan informatie moet je content relevant zijn voor je doelgroep. Je content wordt relevant wanneer je deze laat beïnvloeden door de context. Denk aan het inzetten van content, waarbij je rekening houdt met bijvoorbeeld het device, de locaties, het kanaal en de enorme hoeveelheid data die beschikbaar is. Hoe maak je jouw content nog relevanter?

De customer journey als uitgangspunt

De customer journey – ofwel klantreis – brengt de verschillende fasen in kaart die de klant doorloopt om van een bezoeker een ambassadeur te worden. De customer journey geeft een totaalbeeld weer van de interactie tussen het bedrijf en de klant. De klantreis wordt altijd bepaald door de klant en is hét raamwerk wat je kunt gebruiken bij het inzetten van je content. In elke fase binnen de customer journey zoek je contact met je klant en publiceer je content met als doel om de consument naar de volgende fase in de customer journey te begeleiden. 

Voorbeeld:
In de eerste fase van de customer journey schrijf je blogartikelen met educatieve inhoud. Bloggen is een eenvoudige manier om nieuwe bezoekers naar je website te trekken. Je zorgt ervoor dat de inhoud van je artikelen de doelgroep aanspreekt en de vragen van de doelgroep beantwoordt.

De customer journey kan er als volgt uitzien:


Hoe versterkt de customer journey jouw contentmarketing? Doorloop de volgende 3 stappen:

  1. Koppel je contentmarketingactiviteiten aan je marketingdoelstellingen
  2. Breng je doelgroepen in kaart
  3. Bepaal en distribueer je content


1. Koppel je contentmarketingactiviteiten aan je marketing doelstellingen

Contentmarketing start bij het in kaart brengen van je doelstellingen. Wat wil je bereiken? Denk aan het vergroten van je bereik, het creëren van branding, het behouden van klanten, een goede klantenservice bieden, het genereren van nieuwe leads of het verhogen van de betrokkenheid van de doelgroep. Doelstellingen kunnen heel uiteenlopend zijn.

Een belangrijke stelregel bij het in kaart brengen van je doelstellingen is dat je ze SMART beschrijft. SMART staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, relevant en tijdsgebonden.

Voorbeeld:
"In het tweede kwartaal van 2015 worden er tien nieuwe leads gegenereerd door W3S Digital."

Om de doelstellingen straks meetbaar te maken definieer je per doelstelling verschillende KPI's (kritieke prestatie-indicatoren). KPI's zijn variabelen of maatstaven om prestaties van je doelstellingen te analyseren. 

Nadat de doelstellingen zijn vastgesteld ga je naar de volgende stap. Hoe behaal je deze doelstellingen en welke content creëer je hiervoor? Tijd om de tools in te schakelen die je hierbij kunnen helpen.

Koppel je doelstellingen aan de verschillende fasen in de customer journey
Door je doelstellingen te koppelen aan de fases in de customer journey kun je de contentmarketingactiviteiten beter inrichten en je content nog beter aanpassen op de behoeften van je doelgroep. 

2. Breng je doelgroepen (persona’s) in kaart

Na het vaststellen van de doelstellingen per fase is het belangrijk om het gedrag van de persona’s in elke fase van de customer journey te analyseren. Je wilt je doelgroep beter leren kennen, zodat je de juiste content kunt aanbieden. Naar welke informatie verlangt de bezoeker in de verschillende fasen? Welke functie bekleed de bezoeker? Welke opleiding heeft hij genoten? Welke zoektermen gebruik hij? Via welke device zoekt hij de informatie op? Via welke kanalen komt hij op de website terecht? 

3. Bepaal en distribueer je content

Je hebt de doelstellingen per fase van de customer journey vastgesteld en ook de persona’s in kaart gebracht. Nu bepaal je welke content je het beste kunt distribueren. Daarbij maak je gebruik van de volgende onderdelen:

  • Medium: Via een medium breng je jouw boodschap naar de lezer. Bepaal de rol van elk medium en kies welke media je inzet om je doelstelling te bereiken. Zet de digitale kanalen in waar ze goed in zijn. Je kunt de volgende sociale media kanalen bijvoorbeeld inzetten in de verschillende fasen van de customer journey.

  • Instrumenten: Instrumenten zijn gereedschappen die stuk voor stuk kunnen bijdragen aan je succes. Er kunnen verschillende instrumenten zijn die je inzet. Denk aan een content kalender, contentmapping of inbound software.
     
  • Vorm: Content kan diverse vormen aannemen. Denk aan het verspreiden van blogs  en artikelen, beelden, whitepapers, video’s, cases, productinformatie, infographics en benchmarkonderzoeken. De vorm van je content laat je aansluiten op de verschillende kanalen. Op Instagram en Pinterest plaats je visuele content, terwijl op LinkedIn whitepapers of artikelen beter passen.

  • Inhoud: Start met het ontwikkelen van je content en richt de verschillende campagnes in.


Meten = Weten

Maak de resultaten van je gepubliceerde content inzichtelijk, bijvoorbeeld door Google Analytics te implementeren en de KPI´s die je per doelstelling hebt vastgesteld te analyseren. Wat doen de bezoekers of prospects met je content? Op basis van de resultaten stuur en optimaliseer je jouw contentmarketingactiviteiten.


Hulp bij het effectief inzetten van jouw contentmarketing?

We vinden het een uitdaging om dit proces met onze klanten in te gaan. Wil jij graag hulp bij het effectief inzetten van jouw contentmarketing?

Bel met Bob Stuur hem een mail

 

Ga aan de slag met jouw digitale strategie en download de whitepaper