Altijd de gewenste Facebook thumbnail 

Deel jij wel eens pagina’s van je eigen website via Facebook of worden veel pagina’s door anderen gedeeld? Dan kan het voorkomen dat de thumbnail, de miniatuurafbeelding dus, niet datgene weergeeft wat je zou willen. Eigenlijk irritant vaak, omdat een niet bedoelde afbeelding een verkeerd beeld kan geven van je website en organisatie.

 

Het inladen van de verkeerde afbeelding kan verschillende oorzaken hebben. Zo is het mogelijk dat de afbeelding die je hebt gekozen niet het geschikte formaat heeft, maar vaak is het zo dat je website en achterliggende CMS geen gebruik maken van open graph (OG) tags.

 

Open Graph Tags

Open Graph is door Facebook ontwikkelt om de integratie tussen websites en Facebook te verbeteren. Het komt hierop neer: Facebook leest tags uit die je hebt opgesteld en geeft deze weer wanneer een pagina gedeeld wordt. Zijn de tags niet ingevuld? Dan pakt Facebook zelf een afbeelding, titel en beschrijving van de pagina. Bij Open Graph tags zijn de volgende tags van elkaar te onderscheiden:

  • og:title - Title van het object dat je deelt
  • og:type - Type van object dat je deelt (bijvoorbeeld een pagina)
  • og:image - Een afbeelding die wordt weergegeven tijdens de preview
  • og:URL - De uiteindelijke URL waarnaar wordt verwezen
  • og:descriptions - De beschijving van het object

 

Er bestaan nog meer OG tags, maar de bovenstaande vijf zijn belangrijk wanneer je iets deelt via Facebook. Wil je checken welke open graphs er op dit moment gebruikt worden op je pagina? Check dan de Facebook Debugger.

 

Facebook Debugger

De Facebook Debugger helpt met het opsporen van problemen op het gebied van sharing. Het enige wat je hoeft te doen is het invullen van een URL en je ziet in één oogopslag wat nog ontbreekt aan informatie in je post.

 

Delen via Buffer

Een snelle oplossing om de juiste gegevens toe te voegen als je zelf een pagina wilt delen is: Buffer. Dit is een social sharing tool waarmee je zelf een OG titel, afbeelding en omschrijving kan invullen. 

Met één druk op de Chrome extensie kun je zelf alle benodigde informatie toevoegen aan de social post, om hem vervolgens te delen. Een klein probleempje hierbij is natuurlijk wel dat jij niet controle hebt over wat andere precies gaan delen en op welke extra informatie ze hierbij geven.

 

Thumbnail aanpassen Facebook

Voor een permanente oplossing moet je aan de slag in de code. Wanneer je dit niet zelf onder je hoede hebt, moet je het vragen aan je websitebouwer. Bij W3S Digital hebben wij in ons CMS Umbraco een speciaal ‘Social Media’ tabje ontwikkeld. Hiermee kunnen we alle OG tags zelf invullen. Op deze manier kun je geheel zelf bepalen wat er precies gedeeld wordt. Een enorm handige feature voor websites waar content veel gedeeld wordt door buitenstaanders. Een must have in je CMS.

 

Zelf aan de slag? 

Wij raden iedereen aan om aan de slag te gaan met het aanpassen van OG tags van de eigen website. Vraag hier naar bij je website beheerder of, als je zelf ontwikkelaar bent, ga kijken hoe je dit in je CMS kan bouwen.

Ben je geïnteresseerd in het laten bouwen van deze feature? Neem dan gerust contact met mij op voor meer informatie!

Bel met Anouk Stuur haar een mail

 

Download de Groeigids

En ontdek hoe je jouw huidige digitale propositie kunt bepalen, wat de potentiële groeistrategieën zijn én hoe je deze kunt toepassen.