We zijn ons er allemaal van bewust dat we de gebruikerservaring van een website continu moeten optimaliseren. Puur omdat het zorgt voor betere resultaten en natuurlijk voor het verhogen van jouw conversies. Er zijn veel mogelijkheden om een goede User Experience te bieden aan jouw bezoekers maar in deze blog gaan wij eens dieper in op het onderwerp. Wij vertellen je niet dat je website overzichtelijk moet zijn, je een call-to-action moet toevoegen of dat je website supersnel moet zijn. Nee, we geven je een verdiepend ingrediënt, waarmee je veel invloed kan uitoefenen op de acties die jouw bezoekers uitvoeren: micro-animaties.
In deze blog vertelt Yorick Dekker, UX-Designer bij W3S Digital hoe je door onopvallende animaties de eindgebruiker een soepelere gebruikerservaring kunt meegeven. Hoe je dit doet? Kun je hieronder lezen.
Als UX-Designer pas ik graag micro-animaties toe bij het ontwerpen van een nieuwe website voor een klant. De kleine en subtiele animaties voorzien de gebruiker namelijk van visuele feedback op hun acties. Het zorgt ervoor dat de aandacht van de gebruiker wordt getrokken naar het onderdeel wat jij graag wil dat ze doen. Hierdoor zijn de vervolgacties van jouw gebruikers ook gelijk beter te voorspellen. Ik snap dat dit nog wat onduidelijk is. Het punt is dat micro-animaties een psychologisch effect hebben op de gebruiker. Men weet wat de volgende stap gaat zijn van de actie die ze op dat moment uitvoeren. Er hangt dus een psychische maar ook een emotionele waarde aan micro-animaties en dat is dus precies wat je wil. Wanneer een animatie op het juiste moment wordt ingezet, draagt dit bij aan een positief gevoel waardoor de gebruikerservaring dus toeneemt.
Om je een iets beter beeld te geven van micro-animaties en hoe het nu bijdraagt aan het verbeteren van de gebruikerservaring heb ik een paar praktische voorbeelden voor je op een rijtje gezet:
Heb je nu een beter beeld van micro-animaties? Ik snap dat je benieuwd bent naar wat de voordelen nu voor jouw website zijn. Ik zal het aan je uitleggen. Je kan op deze manier de aandacht van de gebruiker richten en sturen naar een actie of een deel van het ontwerp dat anders misschien over het hoofd gezien kan worden. Dit terwijl het juist een belangrijke actie is waarvan je wilt dat deze juist uitgevoerd wordt door jouw potentiële klanten. De oplossing? Geef de gebruiker continu positieve feedback op zijn of haar acties op jouw website (denk aan het vinkje). Door deze constante stroom van positieve feedback weten gebruikers ook precies waar of wat zij moeten doen op de pagina en wat de volgende actie gaat zijn. Het geeft de eindgebruiker een gevoel van controle over de website.
Zet micro-animaties in omdat iets relevant is voor de bezoeker. Het moet de gebruikerservaring ondersteunen, verbeteren en verrijken. Ga dus zorgvuldig om met het gebruik van animaties, een goede animatie is juist onzichtbaar voor de gebruiker.
Micro-animaties zijn bevorderlijk voor digitale producten. Het geeft de gebruiker een gevoel van controle en overzicht. Daarnaast maken goede micro-animaties een product of dienst ook een stuk duidelijker en mooier waardoor jouw website een stuk professioneler wordt.
Ik hoop dat je met mijn tips aan de slag gaat of dat het je in ieder geval aan het denken heeft gezet over de mogelijkheden om je website te verbeteren. Vergeet niet dat je website eigenlijk nooit af is. De behoeften en wensen van je doelgroep veranderen continu en daarom is het belangrijk dat je hier tijdig op inspeelt.
Lijkt het je interessant om te sparren over micro-animaties of wil je bespreken hoe jouw website een verbeterslag kan maken? Neem dan gerust contact met mij op.
Bel met Yorick Stuur hem een mail