5 stappen naar een goede call to action button

Online probeer je jouw doelgroep aan te sporen om iets te doen, zoals het klikken op een advertentie, het lezen van een artikel of het invullen van een formulier. Met een goede call-to-action (CTA of C2A) activeer je de doelgroep en laat je zien wat je van hen verwacht. Vaak wordt de CTA vormgegeven in een button, de Call to Action Button.

Helaas zijn er veel mythes rondom de Call to Action Button. Geef je deze de kleur oranje of juist groen? Plaats je hem altijd ‘above the fold’? Maak je hem rond, rechthoekig of krijgt de Call to Action Button ronde hoekjes? De kans is groot dat je door de bomen het bos niet meer ziet. In deze blog geven wij jou vijf stappen om je op weg te helpen!

 

Stap 1: Zorg dat er een call to action is

Je wilt dat je bezoekers het doel bereiken wat jij voor ogen hebt. Tegelijkertijd moet het doel wat jij voor ogen hebt ook waarde toevoegen voor hen. Zorg dat de bezoeker daarom actie kan ondernemen op jouw uiting. Wat deze actie moet worden, is geheel afhankelijk van jouw doelstelling. Dit kan het bestellen van je producten zijn of het achterlaten van een telefoonnummer om teruggebeld te worden. Is de doelstelling van je boodschap helder? Maak een start: verpak je doelstelling in een goede Call to Action Button.

 

Stap 2: De ideale call to action buttonkleur bestaat niet

De kleur van de Call to Action button is heel belangrijk. Dé ideale buttonkleur? Die bestaat niet. De beste kleur voor je knop is afhankelijk van verschillende factoren. Een groene knop valt bijvoorbeeld niet op als er op je website veel groen voorkomt.

 

Twee belangrijke punten:

  • Je kunt kleuren niet generaliseren. Het is belangrijk dat je de kleuren van je CTA button test voor jouw doelgroep en website. 
  • Zorg dat je altijd een contrasterende kleur gebruikt. Bekijk de pagina van een afstand met samengeknepen ogen. Springt je Call to Action Button eruit?

 

Stap 3: Het verhaal achter de call to action button

De kleur van de knop is belangrijk om de aandacht te trekken. Of je klikt of niet klikt heeft niet direct te maken met de kleur van de knop, maar met de propositie van de knop. Om welk product gaat het? Is dit interessant voor mij? Wat gebeurt er als ik op de knop klik? Het resultaat beschrijf je in de tekst van de button. Hiermee stuur je de verwachting en doe je een belofte.

De CTA button staat nooit op zichzelf. Deze moet begeleid worden door heldere titels en teksten die je bezoekers motiveren om actie te ondernemen. Schreeuw niet in je Call to Action buttons. Dat wordt al genoeg gedaan. Je verhaal moet de bezoeker overtuigen om actie te ondernemen, niet de CTA button. Onderstaan wat Call to Action voorbeelden.

 

Bied je een training of cursus aan?

Focus niet op het woord inschrijven, wat doet denken aan administratie en geld. Focus op het resultaat van de training. Op welke button zou jij eerder klikken?

  • Schrijf je in!
  • Word professional in je vak

 

Verkoop je beveiligingssoftware?

Focus niet op het bestellen ansich, maar op de doelstelling die de bezoeker voor ogen heeft bij het lezen van je boodschap. Waarom is hij op zoek naar een beveiligingssoftwarepakket? Waarom heeft hij een beveiligingssoftware pakket nodig? Vertel het.

  • Bestel uw softwarepakket hier
  • Naar een veilige online omgeving

 

Wil je inschrijvingen voor je nieuwsbrief?

Focus op de waarde die je toevoegt in je nieuwsbrief, in plaats van te schreeuwen om nieuwe inschrijvingen. De waarde voor de ontvanger is de reden voor zijn inschrijving.

  • Schrijf je nu in
  • Waardevolle tips ontvangen

 

In de voorbeelden zijn de zinnen concreet en is het duidelijk wat de bezoeker bereikt door op je button te klikken. Probeer de zin op de button niet te lang te maken. De optimale lengte is 2-6 woorden.


Extra tip: wanneer je de knop persoonlijk maakt, bereik je nog meer conversies. ‘Start my free trial’ werkt bijvoorbeeld beter dan ‘start your free trial’.

 

Stap 4: Volg de user flow

Ook de plaatsing van de CTA knop verschilt per website. ‘Above the fold’ is niet altijd het beste. Ook hier is het verhaal belangrijk. Op welk punt heeft een gebruiker genoeg informatie verkregen om tot actie over te gaan? Volg de user flow en zorg dat de button op een logisch moment in deze flow geplaatst wordt. Bij een simpel product zal dit vaak ‘above the fold’ zijn, maar bij een ingewikkelder product moet je je bezoeker eerst de mogelijkheid bieden om zich in te lezen.

 

Stap 5: Testen, testen, testen

Tot slot.. Test je Call to Action button! Een minimale wijziging kan een drastisch effect hebben. Een andere kleur, een icoon in de button, een andere tekst. Alles wat je kunt bedenken, kun je testen. Hierbij is A/B testen ‘the way to go’. Zo vergelijk je verschillende versies van je knop met elkaar, en kun je makkelijk bepalen welke optie het best is.

Zorg dat je de button altijd binnen zijn omgeving test. De content rondom de knop beïnvloedt de conversieratio. Bijvoorbeeld de fotografie die is gebruikt of de voorafgaande tekst. Focus je altijd op het doel dat je met de boodschap wilt bereiken. Hoe kun je het besluitvormingsproces van je bezoekers versnellen of optimaliseren? Wanneer je de CTA button goed inricht, zullen je conversies stijgen.