15 mei 2018

Zo schrijf je een complete website briefing [+ gratis template]

digital development
business consultancy

Laat je, je website maken door een extern bureau? Dan is het maken van een goede Website Briefing erg belangrijk om miscommunicatie en ontevredenheid te voorkomen. We helpen je hier graag mee verder. Want hoe schrijf je nou een zo volledig mogelijke briefing?

Vragen waarbij wij je graag helpen. Wij bieden een gratis Website Briefing Template aan, die je verder helpt met het opstellen van je Website Briefing. Zo kun je alvast een goede start maken!

Achtergrondinformatie

Als je, je website laat maken door een extern bureau is het belangrijk om te laten zien wat voor soort bedrijf je bent. Heb je een bepaalde visie op je eigen merk? Laat dit terugkomen in de briefing! Het bureau waarmee je aan de slag gaat, moet weten voor soort bedrijf je bent en waar je voor staat.

Daarnaast moet er beschreven worden hoe je in de markt staat, wie de concurrenten zijn en wat jullie missie en strategie is. De interpretatie van je eigen bedrijf moet duidelijk worden voor het bureau dat je kiest. De website die je laat bouwen sluit dan perfect aan bij je propositie, dit zorgt vaak voor meer kwalitatieve conversies.

Opdrachtomschrijving

Verwachtingen duidelijk maken, is van groot belang in de briefing. Beschrijf precies wat je van een bureau verwacht en wat het eindresultaat moet zijn. De briefing kan hierna als benchmark gebruikt worden in het verdere project.

De omschrijving van het project moet ook uitmonden in bepaalde doelstellingen en doelgroepen. De doelstellingen van het project moeten meetbaar gemaakt worden en de doelgroepen zijn belangrijk om te laten zien wie je wil bereiken.

Techniek

Het maken van een responsive website is natuurlijk vanzelfsprekend, maar er zijn nog andere technische voorwaarden waaraan het project moet voldoen. Het kan zijn dat er een sign-on functie of een koppeling met een ander systeem gebouwd moet worden.

Probeer de technische randvoorwaarden van het project zo goed mogelijk in kaart te brengen, ook al heb je misschien de kennis niet in huis. Het is dan handig om een expert te benaderen om alle technische voorwaarden op papier te zetten, om er zeker van te zijn dat de briefing niet verkeerd geïnterpreteerd wordt. Je laat je website natuurlijk bouwen door een extern bureau. Zij hebben dus zoveel mogelijk informatie nodig.

Design

Zet het gewenste design van de website op papier. Als je geen ontwerper in huis hebt, zorg er dan voor een aantal referentiewebsites, die als inspiratie dienen voor jouw website. Deze websites zal internetbureaus een beter beeld geven bij je wensen en behoeften.

Probeer je website ook te beschrijven in de vorm van kleuren en emoties. Denk hierbij aan de huisstijl die je hebt en de kleuren die hierbij passen. De bezoeker moet een bepaald gevoel krijgen als die je website bezoekt. Beschrijf dit gevoel in de briefing.

Planning & budget

Geef een indicatie van de deadline: wat is de gewenste datum dat het project live moet gaan? Zorg ervoor dat de planning realistisch is. De planning die wordt gebruikt in de briefing is namelijk de leidraad voor het hele project.

Budget is een lastig punt in veel briefings. De definitieve prijs komt vaak pas terug in het contract, maar het geven van een indicatie is noodzakelijk om het internetbureau een beeld te geven bij je wensen.

Het gebeurt soms dat het budget in de briefing niet overeenkomt met het beschreven project dat gerealiseerd moet worden, probeer dit te voorkomen. Bij miscommunicatie kan de relatie met het bureau schade oplopen en dit kan het verloop van het verdere project in gevaar brengen.

Communicatie

Het belangrijkste component in een goede briefing: communicatie. Het start allemaal met een gedetailleerde briefing, waarvoor je de tijd moet nemen. Het is daarna zaak om de essentie van de briefing over te brengen op het internetbureau dat je benadert.

Miscommunicatie zorgt vaak voor veel problemen aan het eind van het project. Wij hebben ervaring met briefings die niet geheel duidelijk waren en dit heeft later voor problemen gezorgd (voor beide partijen). Wees zelf helder en stel vragen bij onduidelijkheden!

Gratis Briefing Template

Ik hoop dat je nu alvast een start kan maken met het opstellen van je Website Briefing en dat het bureau waarbij je, je website laat maken hier mee aan de slag kan. Om je nog verder te helpen kun je hier de Website Briefing Template downloaden.

Wij ontwikkelen graag jullie nieuwe website of nieuw online platform. Geef ons gerust eens een belletje op 010 2700 333 of mail ons op info@w3s.nl. Mocht je er al helemaal klaar voor zijn, start hier jouw project!

Geschreven door: Wouter
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.