15 juni 2016

Zo schrijf je een complete website briefing [+ gratis template]

briefing

Een tijdje geleden hebben we al wat geschreven over het belang van een goede briefing. Daarom willen we het vandaag hebben over de briefing zelf. Hoe schrijf je een zo volledig mogelijke briefing?

Aanvullend kun je ons gratis briefing template downloaden aan de linkerkant van deze pagina! Maar eerst: lees hier hoe je dit template het beste kan invullen.

Achtergrondinformatie

Het is belangrijk om te laten zien wat voor soort bedrijf je bent. Heb je een bepaalde visie op je eigen merk? Laat dit terugkomen in de briefing! Het is belangrijk dat het bureau weet wat voor soort bedrijf je bent en waar je voor staat.

Daarnaast moet er beschreven worden hoe je in de markt staat, wie de concurrenten zijn en wat jullie missie en strategie is. De interpretatie van je eigen bedrijf moet duidelijk worden voor het bureau dat je kiest. De website die je laat ontwikkelen sluit dan perfect aan bij je propositie, dit zorgt vaak voor meer conversies.

Opdrachtomschrijving

Verwachtingen duidelijk maken is van groot belang in de briefing. Beschrijf precies wat je van een bureau verwacht en wat het eindresultaat moet zijn. De briefing kan hierna als benchmark gebruikt worden in het verdere project.

De omschrijving van het project moet ook uitmonden in bepaalde doelstellingen en doelgroepen. De doelstellingen van het project moeten meetbaar gemaakt worden en de doelgroepen zijn belangrijk om te laten zien wie je wil bereiken.

Techniek

Het maken van een responsive website is natuurlijk vanzelfsprekend, maar er zijn nog andere technische voorwaarden waaraan het project moet voldoen. Het kan zijn dat er een sign-on functie of een koppeling met een ander systeem gebouwd moet worden.

Probeer de technische randvoorwaarden van het project zo goed mogelijk in kaart te brengen, ook al heb je misschien de kennis niet in huis. Het is dan handig om een expert te benaderen om alle technische voorwaarden op papier te zetten, om zeker er van te zijn dat de briefing niet mis geïnterpreteerd wordt.

Design

Zet het gewenste design van de website op papier. Als je geen ontwerper in huis hebt, zorg er dan vooral voor een aantal referentiewebsites, die als inspiratie dienen voor jouw website. Deze websites zal de internetbureaus een beter beeld geven bij je wensen en behoeften.

Probeer je website ook te beschrijven in de vorm van kleuren en emoties. Denk hierbij aan de huisstijl die je hebt en de kleuren die hierbij passen. De bezoeker moet een bepaald gevoel krijgen als ie je website bezoekt. Beschrijf dit gevoel in de briefing.

Planning & budget

Geef een indicatie van de deadline: wat is de gewenste datum dat het project live moet gaan? Zorg ervoor dat de planning realistisch is. De planning die wordt gebruikt in de briefing is namelijk de leidraad voor het hele project.

Budget is een lastig punt in veel briefings. De definitieve prijs komt vaak pas terug in het contract, maar het geven van een indicatie is noodzakelijk om het internetbureau een beeld te geven bij je wensen.

Het gebeurd soms dat het budget in de briefing niet overeenkomt met het beschreven project dat gerealiseerd moet worden, probeer dit te voorkomen. De onderlinge relatie loopt hierdoor namelijk schade toe en dit kan het verloop van het verdere project in gevaar brengen.

Communicatie

Het belangrijkste component in een goede briefing: communicatie. Het start allemaal met een gedetailleerde briefing, waarvoor je de tijd moet nemen. Het is daarna zaak om de essentie van de briefing over te brengen op het internetbureau dat je benaderd.

Miscommunicatie zorgt vaak voor veel problemen aan het einde van het project. Wij hebben ervaring met briefings die niet geheel duidelijk waren en dit heeft later voor problemen gezorgd (voor beide partijen). Wees zelf helder en stel vragen bij onduidelijkheden!

Gratis Briefing Template

Ik hoop dat je nu kan starten of verder kan gaan met het opstellen van je website briefing! Om je nog verder te helpen hebben wij een gratis briefing template white paper opgesteld. Download deze hier of aan de linkerkant van de blog! Tevens hebben we een briefing checklist white paper.

Geïnteresseerd in meer artikelen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief onderaan deze pagina!

Geschreven door: Wouter
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.