8 december 2016

Wat inbound marketing voor jouw organisatie kan betekenen!

marketing

In 2016 hebben wij ons binnen W3S veel bezig gehouden met content marketing. Door te gaan bloggen en door andere optimalisatietechnieken (funnel blog) te gebruiken, steeg het organisch bereik van onze website flink:

In het eerste deel van dit jaar hebben wij geconstateerd dat we te weinig haalden uit deze extra bezoekers. Een gemiste kans, daarom zijn we gestart met inbound marketing. Op deze manier kunnen we onze websitebezoekers nog beter identificeren en converteren van potentiële leads naar gekwalificeerde opportunities.

Nu we inbound marketing volledig omarmd en geïntegreerd hebben in onze marketingstrategie, kunnen we met volle overtuiging zeggen dat het een groot succes is geworden. Vandaag wil ik je meenemen in het proces dat we hierbij hebben doorlopen.

Inbound marketing

Eerst een stapje terug: wat is inbound marketing? Wij zien het als vorm van een pull-marketing strategie met het doel om potentiële prospects binnen te halen.

De inbound strategie die wij gebruiken is: het binnenhalen van potentiële leads voor onze salesafdeling door het gebruik van de volgende marketingkanalen: social media, content marketing, e-mailmarketing en SEO.

Toen wij onze kanalen op papier hadden gezet in de vorm van een measurement plan, gingen we aan de slag met het uitvoeren van de strategie. Binnen de inbound marketing funnel zijn er een aantal fases die onze potentiële prospects doorliepen. Per fase lichten we toe wat onze aanpak is geweest.

Fase 1: Awareness creëren

Door middel van content marketing en social media wilden wij nog meer awareness creëren rondom W3S als kennisorganisatie. Kennis op het gebied van online marketing, web development, design en koppelingen. In deze fase was het voor ons van belang dat bezoekers kennis maakten met onze organisatie.

Wij zijn gestart met een content marketing strategie en aanvullend gebruikten we natuurlijk ook diverse social media platformen om onze content de wereld in te sturen. De onderwerpen waarover wij hebben geschreven lagen allemaal binnen het interesseveld van onze doelgroep.

Een voorbeeld hiervan is de blog over het gebruik van de Google Tag Manager. Met deze content probeerden we onze doelgroep een helpende hand te bieden. Uiteindelijk is het stuk opgepikt door diverse lezers en wordt onze blog nog regelmatig organisch bezocht.

Fase 2: Vertrouwensband creëren

In de tweede fase is het doel om de bezoeker(s) een mini-conversie te laten doen. Denk hierbij aan een inschrijving voor onze nieuwsbrief of een like via social media. Door deze conversie kunnen we weer nieuwe contactmomenten creëren met de bezoeker.

De contactmomenten gebeuren via social media of het versturen van een gepersonaliseerde mailing. Met deze nieuwe contactmomenten willen we een vertrouwensband creëren met de bezoeker.

Onze intentie is dat de doelgroep ons meer gaat zien als een kennisorganisatie die graag oplossingsgericht mee wil denken. Dit geldt overigens niet alleen voor uitdagingen rondom het bouwen van een website of koppeling maar ook bij eventuele nieuwe uitdagingen op het gebied van design en online marketing.

De content die we schrijven in deze fase is diepgaand en kennisintensief. Een voorbeeld hiervan zijn de 4 verschillende blogs die we hebben geschreven over Digitale Transformatie. Het herhaaldelijk contact zorgt er dan ook voor dat we een serie meer diepgaande blogs kunnen schrijven.

Fase 3: Conversie

Prospects omzetten in marketing qualified leads is de volgende stap. Wij hebben dit gedaan door het aanbieden van white papers en website scans. De bezoekers kregen waardevolle en inhoudelijke content van ons, in ruil voor zijn/haar e-mailadres en telefoonnummer.

Op het moment dat de leads binnenkomen beginnen wij met het proces van leadmanagement. De salesafdeling begint met het opvolgen van de leads waarbij tevens alle leads worden ingeschreven voor de nieuwsbrief. Wij doen dit, om top-of-mind te blijven bij onze prospects.

Leadmanagement moet er uiteindelijk voor zorgen dat de lead wordt omgezet in een klant. Wij doen dit door de lead altijd relevante en nuttige informatie aan te bieden, op basis van hun positie en status in onze sales funnel.

Fase 4: Klantrelatie opbouwen

In deze fase is de lead al omgezet in een klant. Het doel is om de klant te koesteren en een relatie met hen op te bouwen voor de lange termijn. Zoals je weet zorgt 20% van de klanten voor 80% van de omzet, houdt dit altijd in je achterhoofd.

Probeer ervoor te zorgen dat de klant een ambassadeur wordt van je bedrijf door pro-actief problemen op te lossen. Vaak gaat dit in samenwerking met de project- of serviceafdeling van je organisatie. Een klant die écht tevreden is treedt dan graag naar buiten als ambassadeur van jouw bedrijf!

Dit is dan ook de reden waarom wij onze servicedesk in het leven geroepen hebben. Nu is er iemand altijd aanwezig die direct issues van klanten op kan lossen. Voorheen werd dit gedaan door het probleem centraal neer te leggen, maar nu wordt dat direct opgepakt door de aanwezige servicedesk medewerkers.

Succesverhaal: briefing template

Nu je weet hoe we onze inbound marketing strategie hebben aangepakt wil ik je graag laten zien wat voor resultaat dit voor ons heeft opgeleverd. In juni zijn wij begonnen met het distribueren van onze ‘briefing template’ white paper, met hieraan gekoppeld onze eigen inbound strategie.

Onze aanpak was als volgt: het schrijven van een briefing template. Aan deze white paper hebben we een aantal informatieve blogs gehangen om zodoende het onderwerp nog meer onder de aandacht te brengen bij onze prospects. Tevens hebben wij onze content onder de aandacht gebracht via meerdere marketingkanalen.

Sinds het uitrollen van deze online strategie hebben wij al meer dan 80 marketing gekwalificeerde leads binnen gekregen, die door onze salesafdeling in behandeling zijn genomen. Tevens merken wij dat er nog steeds een stijgende lijn zit in het aantal leads dat wekelijks bij onze marketing afdeling binnenkomt.

Tot slot

Inbound marketing is een aanhoudend proces dat tijd nodig heeft om te werken. De doelgroep ziet je in eerste instantie niet zien als kennisorganisatie die je kan helpen bij het oplossen van hun problemen. Het is dan ook van belang om door te zetten en hen blijvend een helpende hand te bieden, dit vergroot het succesratio enorm!

Wil je meer weten over onze aanpak op het gebied van online marketing strategie en/of de uitvoering hiervan op uw organisatie? Neem dan contact met ons op!

Geschreven door: Wouter
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.