Waarom visuele content zo belangrijk is voor je website

Vandaag de dag krijgt iedereen bakken met informatie te verwerken. Van advertenties tot social media en dan hebben wij het niet eens over de informatie die daadwerkelijk interessant is. Het is dan ook niet raar dat onze concentratieboog net zo groot is als die van een goudvis!

 

Hoe zorg je ervoor dat jouw website eruit springt en de lezer geboeid blijft als je maar 8 seconden hebt om hen te overtuigen. Het antwoord hierop is: gebruik visuele content!

 

De feiten liegen er niet om

Mensen zijn visueel ingesteld, graag wil ik dit laten zien door middel van visuele content!

Bron: Frankwatching

 

Nu kan ik al deze gegevens wel in tekst-vorm neerzetten, maar met dit plaatje zie je alles in een oogopslag!

 

Het lijkt erop dat visuele content alleen nog maar belangrijk wordt. Het is zelfs bewezen: uit onderzoek is gebleken dat mensen meer onthouden wanneer ze iets zien (80%) dan wanneer ze iets lezen (20%).

 

Een goed voorbeeld hiervan zijn verkeersborden. Een automobilist heeft maar enkele seconden om het bord te ‘lezen’.

 

Niemand kan ik in 8 seconden een hele tekst lezen, maar het verkeersbord geeft direct de situatie weer. Deze regels gelden (misschien in mindere mate) ook voor jouw website!

 

De 'juiste' website

Allereerst moet je website geschikt zijn voor het gebruik van visuele content. Zorg ervoor dat de ruimtes volledig wordt benut.

 

Wanneer een website bijvoorbeeld heel smal is zorgt dit ervoor dat de potentie verloren gaat. Kies daarom altijd voor een brede website, waar visuele content beter tot zijn recht komt. Let op: visuele content op je website zijn niet alleen de video’s en infographics op je blogpagina’s, maar ook de header op de homepage!


Soorten visuele content

Afhankelijk van het doel van je website kun je kiezen uit verschillende soorten content. Hieronder zijn de belangrijkste vormen kort omschreven.

 

Afbeeldingen

Het hart van het ontwerp van je website. De beelden op je website zeggen zoveel over jouw organisatie. Het maakt of breekt de website. Denk daarom goed na over welke afbeeldingen je wil gebruiken en welke boodschap je hiermee wil overbrengen. Wij raden iedereen aan om tijd te investeren in het maken of het zoeken naar de perfecte beelden voor je website. Denk erover na om iemand in te huren of kijk voor kwalitatieve stockfoto's. Let op: de voorkeur ligt zeker bij het maken van eigen foto's van jouw organisatie. De doelgroep wordt namelijk steeds kritischer en herkend al snel stockfoto's waardoor ze snel afhaken. 

 

Video's 

Het gebruik van video’s is een must have. Bij veel nieuwe websites staan video’s centraal, (zie bijvoorbeeld onze werken bij pagina). Video’s zorgen ervoor dat je in een aantal seconden meerdere boodschappen over kunt brengen.

 

Video’s zijn uitermate geschikt voor het bieden van informatie over je product of dienst. Denk bijvoorbeeld aan productvideo’s of tutorials. Het schieten van video’s kost veel tijd en moeite. Probeer het daarom simpel te houden als je weinig middelen hebt. Tegenwoordig is de camera van jouw telefoon goed genoeg, mits je hem goed gebruikt natuurlijk.

 

Infographics

Zijn vooral populair bij marketingbureaus. Maar zijn de beste manier om facts en figures op een leuke manier te brengen en zijn veel pakkender voor het oog dan een lap tekst. 

 

Vroeger was het maken van infographics alleen weggelegd voor de echte designers, maar tegenwoordig kan iedereen een infographic maken. Maak gebruik van tools of programma's zoals Canva, waarmee je je eigen infographic in elkaar kan zetten en daarnaast trouwens nog zoveel meer. Het proberen zeker waard!

 

Voordat je een infographic gaat maken moet je natuurlijk wel genoeg informatie voorhanden hebben. Kies een onderwerp waar je organisatie veel affiniteit mee heft en waarvan je verwacht dat je doelgroep er wat aan heeft! Geen inspiratie? Denk eens aan onderstaande onderwerpen, zit er iets leuks voor jouw organisatie tussen? 

  1. 10 records die je kunt verbreken door thuis te werken
  2. Een eenvoudige handleiding voor het zelf opnemen van video
  3. Onderzoekresultaten van diepgaande onderwerpen
  4. Contentmarketing in tijden van onzekerheid
  5. Hoe slechte gegevens bedrijven beïnvloeden
  6. Hoe kun je productief zijn in tijden van thuiswerken
  7. infographic van leuke onderwerpen die in jouw stad gedaan kunnen worden
  8. Wellicht is social media of hoe je het best kunt studeren een leuk onderwerp voor jouw organisatie
  9. Maar je kunt het ook gewoon zakelijk houden: Hoe verkoopteams van het MKB bijblijven in 2022
  10. Of als laatste idee: een tijdline van jouw organisatie bijvoorbeeld. 

 

Genoeg inspiratie om een leuke infographic voor in te zetten!

 

Presentaties

Presentaties helpen met het compact bieden van een grote hoeveelheid informatie. Het is vooral handig als de bezoeker haar tijd moet nemen om content door te lezen, dit gaat heel lastig met een video of wordt onoverzichtelijk in een infographic.

 

Slideshare is een goede manier om je presentaties om te zetten in visuele content. Een voorbeeld hiervan is de presentatie van Google Chairman Eric Schmidt. In 54 sheets laat hij zien hoe Google precies werkt.

Bekijk hier de presentatie voor Google

 

 


Enorm gebruiksvriendelijk weergegeven en je klikt als een soort verhaal door de presentatie heen.

Je website visueler maken!

Hopelijk begrijp je nu beter waarom visuele content belangrijk is voor je website en welke vormen je het beste kunt gebruiken. Wij adviseren iedereen om meer aan de slag te gaan met het vertellen van verhalen door middel van beelden.

 

Geschreven en visuele content moeten elkaar aanvullen op je website. Het een kan niet zonder het ander, denk hieraan als je content creëert. Mocht je nog vragen hebben of wil je advies op het gebied van visuele content en design? 

 

Bel met Yorick Stuur hem een mail

 

Download de Groeigids

En ontdek hoe je jouw huidige digitale propositie kunt bepalen, wat de potentiële groeistrategieën zijn én hoe je deze kunt toepassen.