1 december 2016

Waar een goed CMS aan moet voldoen [2017 editie]

cms
umbraco

Het content management systeem (CMS) is het hart van je website. Waar het vroeger voldoende was om alleen tekst toe te voegen, moet je nu op veel meer dingen letten

Vandaag willen wij samen met jullie gaan kijken naar de toekomst van het CMS. Wat wordt er in de komende tijd onmisbaar op het gebied van content management?

Dynamische content

De mogelijkheid om dynamische content te bieden aan de lezer wordt steeds belangrijker. Mede door de internationalisering van het bedrijfslandschap willen organisaties vaker hun website in meerdere talen publiceren en dynamische content kan hierbij helpen.

Met dynamische content kun je ook content bieden die perfect past bij de verschillende type bezoekers op de website. Bijvoorbeeld: bezoekt iemand de website met een telefoon, dan weten wij uit ervaring dat dit soort gebruiker overwegend video’s zullen downloaden. Wordt er een desktop gebruikt, dan weten wij uit ervaring dat er naast het downloaden van een video ook tekst(en) worden gedownload.

Afhankelijk van het doel van je website kun je hiermee experimenteren en uiteindelijk de betrokkenheid en bezoekersfrequentie mee verhogen.

Blokkendoos

Vroeger stond het framework en de hierbij behorende functionaliteit van een pagina vast, maar dat lijkt een verouderd concept. Tegenwoordig is het mogelijk om een speciale blokkendoos in het CMS te laten ontwikkelen. In dit systeem heeft iedere pagina een X aantal blokken waarmee de eindgebruiker zelf een pagina kan voorzien van de juiste content en indeling:

 
Voorbeeld van een blokpagina

De blokken worden ontwikkeld op basis van de wensen en behoeften van de gebruiker. Het mooie hieraan is dat de gebruiker niet langer afhankelijk is van de leverancier. Hij of zij kan de pagina geheel naar eigens wens indelen, met de blokken die hij speciaal hiervoor heeft laten ontwikkelen.

Wij hebben veel positieve reacties ontvangen over het blokkendoos systeem dat we voor onze klanten hebben ontwikkeld. Het zorgt voor veel vrijheid en gebruikersgemak!

Content performance

Het bestuderen van de prestaties van de website is van groot belang in de weg naar optimalisatie. Met programma’s als Google Analytics en Hotjar was dit natuurlijk al mogelijk, maar nu is dit ook mogelijk om de content performance te meten in het CMS.

Een voorbeeld hiervan is de Google Analytics plugin in Umbraco. Door het gebruik van deze plugin kun je direct te prestaties van een pagina bekijken en analyseren. Een voorbeeld:

Presteert een pagina niet goed? Dan kun je direct de content(blokken) aanpassen om de pagina te optimaliseren. Web analytics (zoals Google Analytics) is volledig geïntegreerd, waardoor er niet meer geschakeld hoeft te worden tussen twee aparte systemen.

CRM integratie

Het integreren van een CRM met je CMS is een andere nieuwe functionaliteit. Natuurlijk, er zijn grote enterprise oplossingen zoals Hubspot, maar die software is voor veel organisaties kostbaar of ligt niet in lijn met hun strategie. Gelukkig zijn er andere mogelijkheden.

In Umbraco is het mogelijk om het Pipeline CRM toe te voegen aan het huidige CMS. De plugin zorgt voor een alles-in-één oplossing in je CMS. Alles is mogelijk: van het genereren van leads tot en met het realiseren van een workflow.

Met de plugin is het niet langer nodig om te switchen tussen diverse systemen. Het CMS is nu het hart van je website en marketing. Bovendien is het integreren van het Pipeline CRM een stuk voordeliger dan het aanschaffen van een apart CRM-systeem buiten je eigen CMS om.

Gebruikersgemak als uitgangspunt

Natuurlijk worden er iedere dag nieuwe functionaliteiten toegevoegd aan content management systemen. Uiteindelijk heeft iedere leverancier hetzelfde doel: het vergroten van het gemak van de uiteindelijke gebruiker. Daarnaast biedt het CMS ook steeds meer op het gebied van bezoekerservaring, denk hierbij aan de dynamische content. 

Heb je vragen over de ontwikkelingen rondom jou CMS-leverancier? Of ben je benieuwd naar de mogelijkheden qua content management voor jouw website? Neem dan contact met ons op!

Geschreven door: Wouter
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.