22 mei 2013

W3S op What Design Can Do

event

Op vrijdag 17 mei waren wij (Maarten & Tineke) aanwezig bij What Design Can Do in de Stadsschouwburg in Amsterdam. 

Dit event werd georganiseerd door een samengesteld team van bekende Amsterdamse bureaus zoals De Designpolitie en DAWN. Het hele event draait om de kracht van design in allerlei disciplines. Dus zeker niet alleen digitaal! Iets wat mij (Maarten) erg aansprak. Creativiteit is immers iets van alle tijden en beroepen. Soms is het dan ook fijn om even los te komen van het scherm en wat inspiratie op te doen buiten ons eigen werkveld.

 
De sprekers bij WDCD waren heel erg divers van beroep: Interactieve- & grafisch ontwerpers, kunstenaars, architecten, programmeurs en wetenschappers, maar hadden allemaal een centrale gedachte: Het probleem oplossend vermogen van design, de kracht om te veranderen en te vernieuwen door middel van design. In die gedachte kwamen mensen samen om hun design gedreven ideeën te presenteren.
 
De prachtige klassieke locatie (de Stadsschouwburg), rijk versierd met goud, engels, krullen, kroonluchters en rood fluweel gaf een interessant contrast met de vernieuwende ideeën die we aanhoorden vanaf de koningsplek op het tweede balkon.
 
We begonnen de dag met het praatje van Mike Kruzeniski, Design Lead bij Twitter. "Beheers je product tot in de atomen" was zijn motto, waarbij hij doelt op de samenwerking tussen developers & designers. Ontwerpers moeten kunnen coderen om goed te begrijpen waar ze mee te maken hebben, en intensief samenwerken met developers. Een gedachte die je steeds meer begint te zien in onze industrie. Design is immers zoveel meer dan alleen het mooi maken van iets, design is bedenken hoe iets werkt. Zijn tweede hoofd gedachte was eigenlijk dezelfde als van het event WDCD: design kan verandering teweeg brengen. Designers gaan steeds meer zelf projecten initieren en beginnen start-ups. Daar ligt een enorme kracht van een relatief nieuwe beroepsgroep. Dit sluit natuurlijk helemaal aan bij de silicon valley mindset waar hij zich dagelijks in bevindt.
 
Hierna volgden twee korte presentaties van vijf minuten. Bas van Abel, CEO van FairPhone, legde uit wat het doel is van zijn bedrijf: op eerlijke manier smartphones maken zonder mensen of het milieu te schaden. Onze telefoons worden nu gemaakt van schadelijke stoffen die vaak gewonnen worden in derde wereld landen. In Gambia zijn sinds het begin van het mijnen van deze stoffen ruim 5 miljoen doden gevallen door vergiftiging. Verder worden de telefoons vaak op zo'n manier in elkaar gezet dat je ze zelf niet uit elkaar kunt schroeven om onderdelen te vervangen. Dit kan anders, zo vindt hij: "When you can't open it you don't own it". Uit deze gedachte ontstond een eerlijke telefoon.
 
Hieronder het prachtige promotiefilmpje, gemaakt door DAWN.


Een van de meest inspirerende korte presentatie was die van DUS architects, die met het credo "design by doing" de dialoog aangaan met de samenleving. Zij hebben een tweedehands havencontainer gekocht en daarin een 3D printer gebouwd die objecten van 2 bij 3 meter kan printen. Zij gaan daarmee later dit jaar in 300 geprinte onderdelen een Amsterdams grachtenpand printen en in elkaar zetten, wat natuurlijk bizar revolutionair is voor de bouwsector.
 
Na de lunch, waar we een tasje kregen gevuld met heerlijke broodjes, splitsten we ons op om elk een andere "breakout session" bij te wonen. Elke aanwezige spreker gaf zo'n sessie, waar dieper op een bepaald onderwerp ingegaan werd en in kleine groepjes werd samengewerkt.

Tineke ging naar: "What design can do for challenges" door Hellicar & Lewis. Midden in de Apple Store werden groepjes gevormd die m.b.v. Paper Prototyping concepten moesten pitchen. Doel was om vooral niet te veel uit te leggen bij je concept, maar het te verbeelden met tekeningen & acteerwerk. De nadruk lag op interactieve concepten; wat kun je bijvoorbeeld doen als je een "kudde" drones en een ongekende hoeveelheid geld & middelen tot je beschikking hebt? De workshop was een oefening in creatief & out of the box denken, en vooral erg leuk om bij te wonen. 

Maarten ging naar de breakout session: "What design can do for vision" door Mike Kruzeniski van Twitter. De hoofdlijn van de breakout was hoe je concreet van concept naar daadwerkelijk product kunt komen door middel van design. Heel concreet en bruikbaar voor in ons dagelijks werk. Grote bedrijven hebben vaak concept afdelingen (denk aan auto bedrijven), waar futuristische ontwerpen worden bedacht om daarna teruggebracht te worden tot iets wat daadwerkelijk in de markt gezet kan worden. Hoe zinvol is dit? En hoeveel energie krijg je daarvan als ontwerper? Weinig, volgens Mike. Sterker nog, het ontwerpen van dingen die nooit op die manier gerealiseerd worden is frustrerend en gaat voorbij aan de innovatiekracht van de ontwerper. Daarentegen kan het voor een bedrijf moeilijk zijn om te vernieuwen om de manier die ontwerpers vaak willen, want als je veranderd binnen een geoptimaliseerd productieproces riskeer je verlies van productiekracht. En dus inkomensten. Als designer moet je daarom kunnen laten zien dat je idee klaar is voor productie, vanuit elke hoek. Dat geeft aan dat je als designer tegenwoordig eigenlijk een duizendpoot bent. Je moet naast estetisch inzicht, ook functioneel inzicht hebben en de zakelijke potentie van je product in kunnen zien.

Natuurlijk hebben niet alle designers al deze vaardigheden, en dat hoeft ook niet. De ideale manier van werken is samenwerken: "partner, partner, partner", fouten verwachten, er ruimte voor maken, ervan leren, geduldig zijn, bedachtzaam zijn en vooral: "Do good work!".

Aan het eind van de dag gingen we geinspireerd weer naar huis! Volgend jaar weer?

Geschreven door: Tineke de Buck
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.