16 maart 2017

Verhoog je Google ranking met de Google Search Console

google

Google Search Console is een gratis service van Google die je helpt bij het analyseren van de SEO prestaties van je website. In de tool doet Google een aantal metingen van jouw website en stelt de resultaten daarvan aan jou beschikbaar, zodat je de performance van de website kunt verbeteren. Heel handig en lucratief dus!

De service is beschikbaar voor iedereen met een website. Het enige wat je hoeft te doen, is aantonen dat de website van jou is door middel van verificatie. De Search Console kan je enorm helpen met de SEO van je website, omdat het je meer inzicht geeft in de manier waarop je website op dit moment gevonden wordt.

Denk bijvoorbeeld aan missende pagina’s, kapotte links of geïndexeerde content die Google heeft gevonden. Je kunt het zien als een soort constante stroom verbeterpunten in je zoekmachine optimalisatie proces.

Laten we inzoomen op de mogelijkheden binnen de Search Console.

Zoekopmaak

In de zoekopmaak vind je informatie over hoe jouw website presteert in de zoekresultaten. Het geeft je meer inzicht in de factoren die Google gebruikt om jouw website te beoordelen:

We beginnen met de ‘Zoekopmaak’ waar we kort ieder tabje behandelen. Allereerst zijn er de gestructureerde gegevens, visuele kaarten en gemarkeerde gegevens. Door gebruik te maken van deze functionaliteiten kun je meer structuur aanbrengen aan je website. Dit wordt vooral door websites gebruikt die veel pagina's en content.

Een voorbeeld hiervan is het toevoegen van rich snippets aan de website, die worden weergegeven in de zoekresultaten. Of het maken van visuele kaarten die je helpen met het in kaart brengen van alle content op de website.

Vervolgens is er een belangrijk tabje voor SEO beginners: HTML-verbeteringen. Met behulp van deze functie kun je fouten opsporen die in je meta descriptions en title-tags staan. Denk bijvoorbeeld aan pagina’s die dezelfde meta descriptions hebben, zulke fouten vind je in de HTML-verbeteringen.

Accelerated Mobile Pages biedt gebruikers de mogelijkheid om zelf pagina’s toe te voegen aan Google, zodat deze pagina’s er altijd goed uit zien op telefoons (ook als je bijvoorbeeld heel traag internet hebt). Soms ondervindt Google problemen met het ophalen van de website gegevens als er een trage internet verbinding is, zoals wel vaker het geval is bij telefoons.

Zoekverkeer

Hier vind je meer inzicht in het zoekverkeer dat op je website komt via Google. Het eerste tabje Zoekanalyse laat zien welke zoekopdrachten worden gebruikt door je websitebezoekers. 

De zoekanalyse is een hele effectieve manier om inzicht te krijgen in succesvolle content campagnes.

Links naar uw site laat zien welke websites van derden de meeste verwijzende linkjes naar jouw website hebben. Het geeft je meer inzicht naar de huidige status op het gebied van linkbuilding. Interne links sluit hierop aan door aan te geven welke pagina de meeste interne linkjes heeft.

In het tabje handmatige acties komen er meldingen van spam die zijn gedetecteerd op je website. In veel gevallen is deze helemaal leeg. Zodra er spam gedetecteerd is krijg je ook direct een mailtje!

Internationale targeting wordt gebruikt om URL’s te taggen op basis van de taal, wat alleen nodig is als je website meertalig is. Door URL’s te taggen weet je zeker dat de bezoeker de website in de juiste taal te zien krijgt.

Mobiele bruikbaarheid helpt bij het opsporen van fouten op het gebied van mobiele gebruikersgemak. Check dit tabje regelmatig, zeker als er veel aan je website wordt gesleuteld.

Google-Index

De index geeft aan hoeveel en welke pagina’s er op dit moment door Google zijn geïndexeerd. Als het goed goed is zit er een stijgende lijn in de Indexeringsstatus, want bent natuurlijk continu content aan het creëren! Door de grafiek te downloaden, kan je zien welke pagina’s Google indexeert.

Geblokkeerde bronnen geeft aan welke pagina’s op dit moment geblokkeerd worden door Google omdat ze fouten bevatten. Zorg ervoor dat je deze fouten oplost, zodat deze pagina’s weer geïndexeerd worden.  

URL’s verwijderen moet je gebruiken als je specifieke pagina’s handmatig wilt verwijderen uit de zoekresultaten. In eerste instantie wordt dit tijdelijk gedaan, maar je kan ze ook definitief verwijderen. Gebruik dit alleen als je zeker weet dat je de pagina uit de zoekresultaten wil verwijderen!

Crawlen

Google crawlt over je website heen om de website te indexeren. Hier komt naar voren hoe Google dit doet. In het eerste tabje Crawlfouten worden alle resultaten weergegeven van webpagina’s die voorheen wel zijn geïndexeerd, maar nu niet meer lijken te bestaan.

Kijk eens welke URL’s allemaal fouten geven en check of deze wel echt zijn verwijderd.

Crawlstatistieken geven de activiteiten van de Googlebot weer van de afgelopen 90 dagen. Hoeveel pagina’s dagelijks geïndexeerd worden en hoelang dat heeft geduurd. Dit is vooral handig om er zeker van te zijn dat Google nog altijd langs komt.

Fetchen als Google wordt vooral gebruikt om te testen of alle gewenste pagina’s wel geïndexeerd worden door Google. Vul hier de gewenste URL in en haal de gegevens op. Met deze functie kan je goed fouten opzoeken.

Robot.txt tester wordt gebruikt om alle robot.txt bestanden op de website op te sporen. Deze bestandjes zorgen ervoor dat een pagina niet geïndexeerd moet worden. Check via deze tester of dit wel degelijk het geval is!

Bij Sitemaps kan je ook sitemaps toevoegen. Het is ten zeerste aangeraden om deze altijd toe te voegen als je start met het gebruik van de Search Console! Zorg er ook voor dat de sitemap automatisch nieuwe pagina´s meeneemt.

Met URL-parameters kun je Google helpen met het indexeren van URL’s. Gebruik dit alleen als Google problemen ondervindt met de dekking van je website.

Beveiligingsproblemen

Hopelijk heb je dit nooit nodig, maar het is goed om af en toe even te kijken voor de zekerheid. De Search Console stuurt ook een e-mail als er beveiligingsproblemen plaatsvinden op de website.

Starten!

Dat was hem dan! De Search Console lijkt uitgebreid, maar je zal zien dat je het snel onder de knie hebt. Koppel je website aan Google Analytics om meer inzicht te krijgen in de organische resultaten via de bredere website statistieken.

Binnenkort gaan wij nog specifieker in op hoe je de Search Console kunt gebruiken om de zoekresultaten in Google te verbeteren. Mocht je nog vragen hebben? Stuur mij dan gerust een mailtje!

Geschreven door: Wouter
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.