6 juli 2017

Starten met Facebook advertenties [hoe doe je dat?]

marketing

Facebook heeft op dit moment meer nu 2 miljard gebruikers, wat neerkomt op 25% van de totale wereldbevolking. Dat biedt gigantische perspectieven voor advertising! Het grote bereik schrikt sommige mensen af, maar dat is nergens voor nodig.

Adverteren via Facebook kun je zo simpel of complex maken als je zelf wilt. Facebook heeft namelijk heel veel segmentatiemethoden ontwikkeld, waardoor praktisch ieder type organisatie een specifieke doelgroep kan definiëren. Maar hoe doe je dat? Starten met adverteren via Facebook…

Bedrijfspagina aanmaken [en benutten!]

Voordat je gaat beginnen met adverteren is het belangrijk dat je alle ins en outs van het platform kent. Benut je alle mogelijkheden van de ‘gratis’ kant van Facebook? Wij zien adverteren via Facebook als aanvulling op je huidige social media strategie. Het is net een stapje hogerop. Denk hieraan voordat je begint met adverteren!

Heb je echt het besluit gemaakt om te adverteren? Ga in je Facebook account en klik rechtsboven op menu en kies ‘Advertenties maken’:

Stap 1: Kies een campagnedoelstelling

Welk doel wil je bereiken met je advertenties? Wil je dat je meer likes krijgt op Facebook of dat je meer bezoekers krijgt op je website. De eerste stap is het kiezen van een doelstelling. Afhankelijk van je organisatie en ambities kies je een doelstelling die bij je past:

Geef de campagne een naam. Vervolgens heb je soms nog de mogelijkheid om je doel verder te specificeren, zoals bij de ‘Betrokkenheid’ doelstelling:

Is het doel meer views krijgen op een bepaald bericht of het vergroten van het aantal likes?

Stap 2: Bepaal je advertentiedoelgroep

Wie wil je bereiken met je advertentie? Facebook geeft veel segmentatiemogelijkheden waardoor het eenvoudig is om je doelgroep te specificeren. Je kunt meerdere advertentiesetjes maken voor dezelfde campagne, om te testen welke doelgroep het beste bij je past!

Start met het invullen van de ‘algemene gegevens’ zoals:

  • Locatie
  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Taal

Vervolgens kun je starten met het specificeren van de doelgroep door eigenschappen te kiezen die het segment heeft. Variërend van opleiding tot hobby’s. Alles kan!

Tot slot is het mogelijk om te specificeren op connectie. Dit zijn bijvoorbeeld personen die bepaalde evenementen hebben bezocht of lid zijn van een bepaalde pagina. Het is natuurlijk niet handig om jouw bedrijfspagina onder de aandacht te brengen bij mensen die hem al hebben geliked!

Bekijk als je klaar bent de doelgroep grootte van je advertentie (rechts op je scherm). Dit is een heel handig hulpmiddel om te kijken welk bereik je advertentie gaat hebben.

Zoals je ziet is mijn doelgroepselectie redelijk breed. Ik kan er nu dus voor kiezen om hem nog verder te specificeren.

Stap 3: Plaatsingen bepalen

De volgende stap is het kiezen van platformen voor je advertenties. Het kan zijn dat het voor jou niet uitmaakt of het op Facebook of Instagram komt, kies dan voor ‘Automatische plaatsingen’:

Mocht je de plaatsingen willen bewerken, denk dan heel goed na over de keuzes die je maakt. Het kan namelijk zijn dat je hierdoor een (groot) deel van je doelgroep verliest.

Check altijd even de rechterkolom met ‘Doelgroepgrootte’ nadat je een keuze hebt gemaakt:

Stap 4: Budget en planning

Een logisch vervolg: hoeveel ben je bereid te betalen voor een X aantal kliks? Afhankelijk van je wensen kun je kiezen voor een budget per dag of een budget voor een bepaalde looptijd.

Ik raad iedereen aan om het budget in eerste instantie lager in te zetten dan gepland, want dan kan er altijd omhoog geschaald worden als er meer uit te halen valt. Facebook geeft meer mogelijkheden dan alleen het budget en de planning. Het is ook mogelijk om de advertentieweergave te optimaliseren:

Ga hier pas mee aan de slag als je weet hoe je dergelijke campagnes kunt optimaliseren!

Stap 5: Maak en plaats de advertentie!

Nu ga je de advertentie aanmaken en plaatsen. Het kan zijn dat je eerder geplaatste berichten wilt gebruiken, dat is ook mogelijk:

Mocht je een hele nieuwe advertentie willen maken dan moet je weer keuzes maken. Wil je een afbeelding, video of diavoorstelling? En welke specifieke content hoort daarbij? Let goed op dat de specificaties voor de formaten volgt, anders kan het voorkomen dat je advertentie minder weergegeven wordt.

Ben je tevreden met de advertentie die in de preview staat? Bevestig en plaats de advertentie!

Stap 6: Analyseer je rapporten

Bij het publiceren van de advertentie is het werk natuurlijk niet gedaan, eigenlijk begint het nu pas. In de Advertentiebeheerder van Facebook kun je de resultaten van je campagnes bekijken.

Check regelmatig of je campagnes goed presteren. Betaal je niet teveel voor een klik? Heb je wel de juiste advertentiedoelgroep gekozen? Denk er bijvoorbeeld aan om te beginnen met A/B-testing als je niet zeker bent van je keuzes.

De onderstaande campagne hebben wij bijvoorbeeld gestopt, omdat het bereik daalde en de kosten per klik stegen. Vervolgens zijn wij gaan kijken naar andere manieren om nieuw leven in deze campagne te blazen!

Hulp nodig?

Wij hebben al een aantal jaar ervaring met het opstellen van Facebook advertenties. Mocht je er dus niet uitkomen, dan kun je gerust contact met ons opnemen!

Geschreven door: Wouter
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.