Bijna iedere marketeer maakt wel gebruik van Google Analytics om activiteiten op de website inzichtelijk te maken. Alleen wat niet iedereen weet, is dat een groot deel van die statistieken ‘vervuild’ zijn. Verschillende soorten spam zorgen ervoor dat je niet de juiste conclusies kan trekken. Het is dus belangrijk om spam in Google Analytics uit te sluiten.
Er zijn verschillende soorten spam waar je last van kan hebben. Ghost Spam, Crawler Spam en Language Spam. In deze blog leg ik graag de verschillende soorten spam uit en leg ik uit wat je ertegen kan doen!
Ghost spam bezoekt je website eigenlijk niet echt. Bots proberen direct met je Google Analytics account te communiceren en versturen direct data naar de Google Analytics Server. Hiervoor maken zij gebruiken van het Measurement Protocol.
De naam zegt het al. Crawler spam maakt gebruik van bots die langs website ‘crawlt’ om hun gegevens achter te laten. Dit soort spam bezoekt jouw website wel.
Language spam valt officieel onder Ghost spam en is vaak te herkennen aan rare tekens of volledige zinnen. Om te checken of je last hebt van language spam moet je in Google Analytics naar Doelgroep > Geo > Locatie.
De oorzaak van deze spam zijn Bots. Dit zijn computerprogramma’s die zoveel mogelijk website bezoeken. De spam herken je gemakkelijk als je iets dieper in je statistieken duikt. Waar je op moet letten zijn uitschieters in data en of rare tekens. Zo hadden wij zelf in mei ineens een stijging in ons verkeer. Super zou je kunnen denken! Maar toen ik keek naar waar dit verkeer vandaag kwam, zag ik ineens dat het referralverkeer wel bijna 6x hoger was dan gemiddeld.
Gelukkig zijn er verschillende manieren waarmee je Google Analytics spam kan stoppen. Dit kun je doen door de verschillende soorten spam uit te sluiten uit Google Analytics. Ook kun je een functie in een Google Analytics aanvinken om een groot deel van het spamverkeer te blokkeren.
In Google zit gelukkig een mooie en gemakkelijke functie om een deel van het spamverkeer uit te sluiten. Voor deze stap hoef je slechts een vinkje aan te zetten.
En voilà. Je hebt nu het meeste spamverkeer uitgesloten.
Helaas merken we dat er ondanks deze functie er alsnog spam in Google Analytics terecht komt. Daarom raden wij aan om ook oplossing 2 in te stellen. Met deze oplossing stop je de verschillende soorten spam door filters in te stellen.
Om de Ghost Spam uit je statistieken te filteren, is het handig om een geldige hostnaam in te stellen via een filter. Met deze filter maak je een lijstje van alle hostnamen die betrouwbaar zijn. Dit doe je door de alle hostnamen achter elkaar te plaatsen en te scheiden met een sluit teken | (Verticaal streepje) en door een schuine streep / voor elk punt toe te voegen.
Voor ons ziet het er zo uit: w3s.nl | www.w3s.nl | Translate.googleusercontent.com | webcache.googleusercontent.com
Een geldige hostnaam is vaak de URL van jouw website of sub domeinen en onschuldige hostnamen. Een voorbeeld hiervan is Translage.googleusercontent.com.
Om de filter te maken moet je onderstaande stappen volgen.
Crawler Spam is gelukkig gemakkelijk om uit te filteren. Net zoals bij de Ghost Spam Filter voeg je een regeltje toe aan het filter. Dit regeltje bestaat uit alle bekende actieve crawler spam. Onderstaand vind je één van de vier verschillende regels die we gebruiken.
In het filterpatroon kun je maar 255 tekens plaatsen. Daarom moet je voor elke regel een nieuwe filter maken. Wij hebben dus 4 filters aan staan om alle Crawler Spam uit te filteren.
Om de filter te maken moet je onderstaande stappen nemen.
Omdat er steeds nieuwe spammers bij komen, blijft het goed om kritisch naar je statisteken te kijken. Wanneer je nieuw spamverkeer voorbij ziet komen dan kun je deze toevoegen via nieuwe filters.
Als het goed is, houden bovenstaande filters het meeste spamverkeer al buiten, waaronder Language Spam Filter. Voor alsnog is het aan te raden om deze filter toch in te stellen.
Het zijn wat stappen die je moet ondernemen maar nu kun je gemakkelijk zelf aan de slag met het instellen van de Spam Filters. Ik hoop dat ik je hiermee heb geholpen om het spamverkeer in je Google Analytics Account tegen te gaan. Let er wel op dat het spamverkeer pas vanaf de instelling van de filters wordt geblokkeerd. Het werkt dus niet met terugwerkende kracht. Wil je dat het bestaande spamverkeer uit je account filteren, dan moet je segmenten aanmaken in de Beheerder View.
Heb je hulp nodig bij het instellen van deze filters? Neem dan vrijblijvend contact met mij op. Ik help je graag verder bij het instellen van je Google Analytics Spam Filters.
Bel met Anouk Of stuur haar een mail