30 september 2020

Simpele stappen om Google Analytics Spam te stoppen!

google

Inhoudsopgave

Een tijdje terug schreven we een blog dat 30% van de web statistieken nep is en lieten we weten hoe je spam kan voorkomen in Google Analytics. Maar helaas zijn er in de loop van de jaren nieuwe spammers op het toneel gekomen. Daarom is het goed om een geüpdatete versie te schrijven.

Bijna iedere marketeer maakt wel gebruik van Google Analytics om activiteiten op de website inzichtelijk te maken. Alleen wat niet iedereen weet, is dat een groot deel van die statistieken ‘vervuild’ zijn. Verschillende soorten spam zorgen ervoor dat je niet de juiste conclusies kan trekken. Het is dus belangrijk om spam in Google Analytics uit te sluiten. 

Verschillende soorten spam

Er zijn verschillende soorten spam waar je last van kan hebben. Ghost Spam, Crawler Spam en Language Spam. In deze blog leg ik graag de verschillende soorten spam uit en leg ik uit wat je ertegen kan doen!

Ghost Spam

Ghost spam bezoekt je website eigenlijk niet echt. Bots proberen direct met je Google Analytics account te communiceren en versturen direct data naar de Google Analytics Server. Hiervoor maken zij gebruiken van het Measurement Protocol.

Crawler Spam

De naam zegt het al. Crawler spam maakt gebruik van bots die langs website ‘crawlt’ om hun gegevens achter te laten. Dit soort spam bezoekt jouw website wel.

Language Spam

Language spam valt officieel onder Ghost spam en is vaak te herkennen aan rare tekens of volledige zinnen. Om te checken of je last hebt van language spam moet je in Google Analytics naar Doelgroep > Geo > Locatie.

De oorzaak van spam in Google Analytics

De oorzaak van deze spam zijn Bots. Dit zijn computerprogramma’s die zoveel mogelijk websites bezoeken. De spam herken je gemakkelijk als je iets dieper in je statistieken duikt. Waar je op moet letten zijn uitschieters in data en of rare tekens. Zo hadden wij zelf in mei ineens een stijging in ons verkeer. Super zou je kunnen denken! Maar toen ik kijken naar waar dit verkeer vandaag kwam, zag ik ineens dat het referral verkeer wel bijna 6x hoger was dan gemiddeld. Vervolgens ging ik nog dieper kijken in de statistieken. En helaas zag ik dus een spambron tussen de statistieken staan.

Spam uitsluiten met Google Analytics

Hoe voorkom je Google Analytics Spam?

Gelukkig zijn er verschillende manieren waarmee je Google Analytics spam kan stoppen. Dit kun je doen door de verschillende soorten spam uit te sluiten uit Google Analytics. Ook kun je een functie in een Google Analytics aanvinken om een groot deel van het spamverkeer te blokkeren.

Oplossing 1: Alle hits van bekende bots uitsluiten in Google Analytics

In Google zit gelukkig een mooie en gemakkelijke functie om een deel van het spamverkeer uit te sluiten. Voor deze stap hoef je slechts een vinkje aan te zetten.

  1. Ga naar de Beheerder View in het Google Analytics account waar je het spamverkeer wilt uitsluiten
  2. Klik vervolgens op “Instellingen voor dataweergave” onder weergave
  3. Onder het kopje “Bots filteren” vink je de checkbox aan om alle hits van bekende bots en spiders uit te sluiten.

En voilà. Je hebt nu het meeste spamverkeer uitgesloten.

Oplossing 2: Spamverkeer uitsluiten via filters

Helaas merken we dat er ondanks deze functie er alsnog spam in Google Analytics terecht komt. Daarom raden wij aan om ook oplossing 2 in te stellen. Met deze oplossing stop je de verschillende soorten spam door filters in te stellen.

Ghost Spam Filter

Om de Ghost Spam uit je statistieken te filteren, is het handig om een geldige hostnaam in te stellen via een filter. Met deze filter maak je een lijstje van alle hostnamen die betrouwbaar zijn. Dit doe je door de hostnamen achter elkaar te plaatsen en te scheiden met een sluit teken | (Verticaal streepje) en door een schuine streep \ voor elk punt toe te voegen.

Voor ons ziet het er zo uit: w3s\.nl|www.w3s\.nl|Translate\.googleusercontent\.com|webcache\.googleusercontent\.com

Een geldige hostnaam is vaak de URL van jouw website of sub domeinen en onschuldige hostnamen. Een voorbeeld hiervan is Translage.googleusercontent.com.

Om de filter te maken moet je onderstaande stappen volgen.

  1. Ga naar de Beheerder View in het Google Analytics en selecteer de juiste weergave waarvoor je de filter in wilt stellen.
  2. Klik op “Filters”
  3. Klik links boven op “+filter toevoegen”
  4. Vink “Nieuw filter maken” aan
  5. Geef de filter een herkenbare naam zoals Valid Hostname Filter (Ghost Spam)
  6. Klik vervolgens onder “filtertype” op “Aangepast”
  7. Vink “opnemen” aan
  8. Onder “Filterveld” selecteer “Hostnaam”
  9. Vul bij filterpatroon de regel in die je bovenstaand gemaakt hebt
  10. Klik linksonder op “Opslaan”

Crawler Spam Filter

Crawler Spam is gelukkig gemakkelijk om uit te filteren. Net zoals bij de Ghost Spam Filter voeg je een regeltje toe aan het filter. Dit regeltje bestaat uit alle bekende actieve Crawler spam. Onderstaand vind je één van de vier verschillende regels die we gebruiken. Wil je ze allemaal ontvangen? Stuur dan vrijblijvend een mailtje naar millicent@w3s.nl.

  • semalt\.com|7makemoneyonline\.com|buttons-for-website\.com|www1\.social-buttons\.com|best-seo-solution\.com|buttons-for-your-website\.com|best-seo-offer\.com|theguardlan\.com|hulfingtonpost\.com|непереводимая\.рф|keywords-monitoring-your-success\.com

In het filterpatroon kun je slechts 255 tekens plaatsen. Daarom moet je voor elke regel een nieuwe filter maken. Wij hebben in totaal 4 filters aan staan om alle Crawler Spam uit te filteren.

Om de filter te maken moet je onderstaande stappen nemen.

  1. Ga naar de Beheerder View in het Google Analytics en selecteer de juiste weergave waarvoor je de filter in wilt stellen.
  2. Klik op “Filters”
  3. Klik links boven op “+filter toevoegen”
  4. Vink “Nieuw filter maken” aan
  5. Geef de filter een herkenbare naam zoals Campaign Source Filter (Crawler Spam)
  6. Klik vervolgens onder “filtertype” op “Aangepast”
  7. Vink “uitsluiten” aan
  8. Onder “Filterveld” selecteer “Campagnebron”
  9. Vul bij filterpatroon bovenstaande regels in
  10. Klik linksonder op “Opslaan”

Omdat er steeds nieuwe spammers bij komen, is het goed om kritisch naar je statisteken te blijven kijken. Wanneer je nieuw spamverkeer voorbij ziet komen dan kun je deze toevoegen via nieuwe filters.

Language Spam Filter

Als het goed is, houden bovenstaande filters het meeste spamverkeer al buiten, waaronder Language Spam Filter. Voor alsnog is het aan te raden om deze filter toch in te stellen.

  1. Ga naar de Beheerder View in het Google Analytics en selecteer de juiste weergave waarvoor je de filter in wilt stellen.
  2. Klik op “Filters”
  3. Klik links boven op “+filter toevoegen”
  4. Vink “Nieuw filter maken” aan
  5. Geef de filter een herkenbare naam zoals Language Spam
  6. Klik vervolgens onder “filtertype” op “Aangepast”
  7. Vink “uitsluiten” aan
  8. Onder “Filterveld” selecteer “Campagnebron”
  9. Vul bij filterpatroon onderstaande regel in
  10. Klik linksonder op “Opslaan”

.{15,}|\s[^s]*\s|\.|,|\!|\/

Zelf aan de slag met Spam filters in Google Analytics

Het zijn wat stappen die je moet ondernemen maar nu kun je gemakkelijk zelf aan de slag met het instellen van de Spam Filters. Ik hoop dat ik je hiermee heb geholpen om het spamverkeer in je Google Analytics Account tegen te gaan. Let er wel op dat het spamverkeer pas vanaf de instelling van de filters wordt geblokkeerd. Het werkt dus niet met terugwerkende kracht. Wil je dat het bestaande spamverkeer uit je account filteren, dan moet je segmenten aanmaken in de Beheerder View.

Heb je hulp nodig bij het instellen van deze filters? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Ik help je graag verder bij het instellen van je Google Analytics Spam Filters. Je kan een mailtje sturen naar info@w3s.nl  of bel naar 010 798 7828.

Geschreven door: Millicent Pelamonia
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.