12 januari 2016

SEO in 2016

seo

Zoekmachineoptimalisatie wordt nog belangrijker in 2016, door bijvoorbeeld de opkomst van Adblock voor mobiel speelt SEO een nog grotere rol in de (online) marketing. Het hebben van een aantal backlinkjes op de website en het invullen van meta descriptions is allang niet meer voldoende.

Google blijft de grootste zoekmachine in Nederland, met ruim 94% van de desktop gebruikers en 98% van de smartphone gebruikers. Er wordt gezegd dat het creëren van relevante content voldoende is voor een hoge ranking in Google, maar er komt meer bij kijken dan alleen content. Wij hebben de belangrijkste trends gevonden die doorslaggevend zijn voor SEO in 2016.

Gebruiksvriendelijkheid

“De gebruiker gaat voor, de rest volgt vanzelf” zei Google Search Quality werknemer Kaspar Symanski. Dit is het uitgangspunt van zoekmachineoptimalisatie anno 2016. Een website moet in het teken staan van de wensen en behoeften gebruiker. Hoe gebruiksvriendelijker je website is, hoe hoger je ranking in Google.

De website dient als een pad om een bepaald doel te bereiken. De gebruiksvriendelijkheid is de sleutel tot het bereiken van dat doel. Is het doel van de bezoeker om een boek te kopen? Zorg er voor dat de weg tot aankoop zo eenvoudig en begaanbaar mogelijk is. Ontwerp en bouw een website met een doel in het achterhoofd.

Mobiel

De verwachting is dat mobiel zoeken belangrijker wordt in 2016. Niet mobiel geoptimaliseerde website zullen lager ranken in de mobiele zoekresultaten. Het hebben van een responsive website gaat hand in hand met de gebruiksvriendelijkheid van de website. Daarom geeft Google de voorkeur aan mobiel geoptimaliseerde websites tegenover niet-geoptimaliseerde. Bovendien wint mobiel qua gebruik terrein ten opzichte van de PC. Het aantal mobiele gebruikers is nu groter dan het aantal desktop gebruikers.

Geen zoektermen, maar onderwerpen

Denk in onderwerpen en niet in zoektermen. Uitgebreide pagina’s met veel woorden worden steeds belangrijker in de SEO. De pagina’s die in Google bovenaan staan hebben gemiddeld meer woorden per pagina dan websites met een lagere ranking. Schrijven dus! Probeer uitgebreide pagina’s op te zetten met daarin veel informatie over bepaalde onderwerpen in plaats van een korte tekst over bepaalde zoekwoorden. Bovendien heb je op deze manier meer kans om gevonden te worden via long-tail keywords.

Content stays king

Content marketing blijft onmisbaar binnen SEO. Het schrijven van relevante content voor jou doelgroep is doorslaggevend in de zoektocht naar een hoge ranking. Het implementeren van de zoekwoorden die gebruikt worden door jouw doelgroep blijft ook belangrijk, en dan met name long-tail keywords. Let wel op: de zoekwoorden zijn een deel van je content en moeten niet je content dicteren. Het gaat per slot van rekening nog steeds om de lezer en niet om de zoekmachine.

Visuele content wordt ook belangrijker in 2016. Een plaatje zegt meer dan duizend woorden, dit realiseert Google zich ook. Visuele content zorgt voor hogere betrokkenheid en heeft een grotere CTR, de zoekmachines willen het effectief gebruiken van visuele content daarom nu gaan belonen.

Lokaal zoeken

Lokale SEO wordt steeds belangrijker, vooral voor bedrijven die zich richten op de consument. Steeds meer bedrijven en consumenten zoeken lokaal. 45% van de zoekopdrachten van consumenten zijn lokaal. Hier liggen veel kansen voor B2C bedrijven. Het optimaliseren van je website voor lokale gebruikers zorgt niet alleen voor meer klandizie, het helpt ook je zoekmachine ranking. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van telefoonnummers, adressen en openingstijden. 

Lokale zoekmachineoptimalisatie

Social

Social media blijft ook in 2016 doorgroeien, daarmee neemt het belang van social media in SEO ook toe. De consument gebruikt het steeds meer in de zoektocht naar producten of informatie. Google wil daarom social media belangrijker maken in de indexatie van haar zoekmachine.

De verwachting is dat social mentions in 2016 net zo belangrijk worden als backlinks op de website. Zorg er dus voor dat social sharing mogelijk is op je website. Deel daarnaast al je content op je social media kanalen. Je uitingen op social media worden nog belangrijker dan ze al waren!

Interactie

Het creëren van interactie met je bezoekers wordt nog meer gestimuleerd in het aankomende jaar. Het aangaan van de dialoog met je bezoeker wordt door de zoekmachine opgevat als een website met relevante content heeft. Bovendien zorgen de reacties voor een nieuwe stroom van content. Dit heeft allemaal een positief effect op je ranking in Google.

De belangrijkste punten van SEO in 2016 zijn duidelijk, uiteindelijk komt het hierop neer: ‘Google vind je pas, als alle anderen je al hebben gevonden’. Speelt jou website al perfect in op de wensen en behoeften van je bezoeker? De hogere ranking in de zoekmachine komt dan vanzelf. Wil je weten of jou website klaar is voor 2016? Neem dan gerust contact met ons op!

Geschreven door: Wouter
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.