Pas jij al micro-animaties toe op jouw website? Creëer nu de ideale gebruikerservaring voor jouw doelgroep

Micro-animaties geven een verdiepende en verduidelijkende slag aan een ontwerp. Door deze kleine animaties in te zetten, ervaren eindgebruikers een soepelere gebruikerservaring dan als een ontwerp volledig statisch zou zijn. Hoe dat kan ga ik hieronder uitleggen, maar eerst een kleine uitleg over micro-animaties en waarom ze waardevol zijn voor jouw organisatie.

Wat zijn micro-animaties precies en waarom zijn ze waardevol?
Micro-animaties zijn kleine en subtiele animaties die de gebruiker voorzien van visuele feedback op hun acties. Het zorgt er voor dat de aandacht van de gebruiker wordt getrokken naar het onderdeel wat jouw organisatie graag wil. Hierdoor zijn de vervolgacties van jouw gebruikers ook gelijk beter te voorspellen. Hoe dit kan? Micro-animaties hebben namelijk een psychologisch effect op de gebruiker. Men weet hierdoor zeker wat de volgende stap gaat zijn van de actie die ze op dat moment uitvoeren. Er hangt dus een psycho-emotionele waarde aan micro-animaties en dat is dus precies wat je wil. Wanneer een animatie op het juiste moment wordt ingezet, draagt dit bij aan het juiste gevoel waardoor de gebruikerservaring dus toeneemt.

Een paar praktische voorbeelden van micro-animaties;

  • Een balk die volloopt met een percentage dat oploopt.
  • Een vinkje dat verschijnt nadat een actie is uitgevoerd.
  • Het schuiven van een 'switch' knop.
  • Een hover effect op een knop.

De voordelen van micro-animaties
Maar wat zijn dan de voordelen van micro-animaties voor jouw organisatie? Het kan de aandacht van de gebruiker richten en sturen naar een actie of een deel van het ontwerp dat anders misschien over het hoofd gezien kan worden. Dit terwijl het juist een belangrijke actie is waarvan je wilt dat deze juist uitgevoerd wordt door jouw potentiële klanten. De oplossing? Geef de gebruiker continu positieve feedback op zijn of haar acties op jouw website. Door deze constante stroom van positieve feedback weten gebruikers ook precies waar of wat zij moeten doen op de pagina en wat de volgende actie gaat zijn. Het geeft de eindgebruiker een gevoel van controle over de website. Denk bijvoorbeeld aan een element dat beweegt, dit trekt natuurlijk de aandacht. Je vertelt de gebruiker hiermee dat hij iets moet zien en dit zorgt ervoor dat zijn focus daarnaartoe gaat.

Naast de verbeterde gebruikerservaring kunnen micro-animaties de merkervaring en het ontwerp van een product ook bevorderen. Je kan een ontwerp of merk nog sneller en professioneler maken door het toepassen van snelle en strakke micro-animaties.

Tip: Zet micro-animaties in omdat iets relevant is voor de bezoeker. Het moet de gebruikerservaring ondersteunen, verbeteren en verrijken. Ga dus zorgvuldig om met het gebruik van animaties, een goede animatie is namelijk juist onzichtbaar voor de gebruiker.

Conclusie
Micro-animaties zijn bevorderlijk voor digitale producten. Het geeft de gebruiker een gevoel van controle en overzicht. Daarnaast maken goede micro-animaties een product of dienst ook een stuk duidelijker en mooier waardoor jouw website een stuk professioneler wordt.

Benieuwd of jouw website een verbeterslag kan maken op het gebied van micro-animaties? Neem dan contact op met Anouk Verleng

Geschreven door: Yorick Dekker