3 augustus 2016

Onze succesvolle content marketing strategie [en hoe het jouw organisatie kan helpen]

marketing

Aan het begin van dit jaar zijn wij bij W3S gestart met een nieuwe content marketing strategie. We wilden meer halen uit de kennis die we in huis hebben, door deze met onze doelgroep te delen. Na een half jaar maken we de balans op.

Wij kunnen met een tevreden blik terugkijken op de resultaten van onze content marketing. In deze blog laten we zien hoe wij onze content marketing hebben aangepakt en wat het resultaat is!

Onze strategie

Allereerst hebben wij ons verplaatst in onze doelgroep en afgevraagd wat ze precies willen. Het heeft natuurlijk weinig zin om artikelen schrijven voor een doelgroep die niet geïnteresseerd is in je content. Het was voor ons belangrijk dat de content de lezer informeert en slimmer maakt. 

‘Het uitbrengen van een wekelijkse kennisartikel in een van onze expertisegebieden: marketing, SCRUM, development, design en CMS.’ Dit was de strategie die we opstelden. We wilden een goede doorstart maken, nadat onze content marketing was uitgeblust aan het einde van 2015.

 
Inmiddels hebben we een aantal nieuwe expertisegebieden gevonden

Voorbereiding

Ter voorbereiding hebben wij een lijst met onderwerpen neergezet die interessant is voor onze doelgroep. De onderwerpen behoren allemaal tot een van de expertisegebieden. We hebben dit gedaan om zeker te weten dat we een goede backlog hebben om op terug te vallen.

Vervolgens hebben we een content kalender gemaakt en gevuld. We zorgden er altijd voor dat deze voor de aankomende maand was ingevuld. Per onderwerp hebben we ook een een optimalisatie en social media tab toegevoegd.

 
Een screenshot van onze planning (tijd geleden)

Uitvoering

Het schrijven van geëngageerde content is in theorie makkelijker dan in de praktijk. Onervaren schrijvers, zoals developers, hebben moeite met het verwerken van hun ideeën op papier. Hiervoor hebben we een copywriter gebruikt die de stukken, samen met hen, optimaliseerde.

Het aanhouden van de deadlines was in het begin vooral lastig, mede door de onervarenheid op het gebied van content marketing. We hebben dit gemanaged door een strakke planning aan te houden en de tijd te nemen voor alle content.

Het schrijven van losstaande artikelen volstaat natuurlijk niet als content marketing. Het delen van de content is ook een factor in het behalen van succes. Ieder stuk content moest klaargemaakt worden voor de zoekmachine en er moesten treffende social media taglines verzonnen worden.

De uitvoering ging in het begin soms stroef maar we kunnen terugkijken op een succesvolle campagne. Het resultaat mag er zeker zijn, maar nu is het zaak om door te pakken!

Resultaat

Om het resultaat te peilen gaan we terugkijken naar het aantal sessies die zijn binnengekomen via organic search en social media. We hebben een speciale blog view aangemaakt in Google Analytics, om deze resultaten te peilen.

Organic Search

 
Verloop van aantal sessies sinds december 2015

Om het resultaat van de campagne te peilen vergelijken we het aantal sessies van bepaalde maanden met elkaar. Om goed te kunnen vergelijken hebben we een maand gekozen voordat we de campagne startten, een maand middenin en de afgelopen maand:

 

December

April

Juni

Sessies

505

784

982

Pagina’/sessie

2,16

2,09

1,90

Sessieduur

0:59

1:15

1:14

Bouncepercentage

64,16%

68,75%

67,62%

We kunnen concluderen dat de content campagne zeker heeft geholpen om meer traffic naar de website te leiden. De content was volgens de lezer ook pakkender, omdat de sessie langer duurde per gebruiker.

De daling van het aantal pagina’s/sessie en de stijging van het bouncepercentage is waarschijnlijk te wijten aan het type content dat is ontwikkeld.

Een voorbeeld: op onze website staat er een API-blog die goed presteert. Helaas is het bouncepercentage op deze blog hoog, omdat de bezoeker op zoek is naar specifieke informatie over API. Zodra de bezoeker dit heeft gevonden gaat hij weg, dus een bounce.

Social verkeer
Voor het social verkeer hebben we dezelfde analyse gedaan:

 

December

April

Juni

Sessies

41

86

84

Pagina’/sessie

2,32

2,51

3,80

Sessieduur

2:18

1:07

2:54

Bouncepercentage

63,41%

63,95%

49,37%

We zijn in het begin erg zoekende geweest naar het creëren van pakkende content voor social media. Dit valt goed te zien aan de sessieduur en het bouncepercentage van het social media verkeer in december en april.

Het engagement level hebben we omhoog gekregen door pakkender content te creëren en de boodschap op social media overeen te laten komen met de boodschap van de pagina waar die heen linkt.

In het afgelopen half jaar hebben we ook geëxperimenteerd met recruitment via social media. Het verkeer is hierdoor in de maand maart flink gestegen. Zo kregen we in die maand 393 sessies binnen via Facebook, Twitter en LinkedIn, waarvan 80% voor de vacatures.

De stijging kwam vooral door het delen van de social media berichten binnen ons eigen netwerk, dit gaf ons een enorm bereik. In de toekomst willen we dit netwerk vaker gaan aanroepen!

Wat kan er beter?

Natuurlijk zijn we er nog lang niet, maar de eerste stappen zijn gezet. Er is nog genoeg terrein dat gewonnen kan worden en we hebben er alle vertrouwen in dat we nog beter kunnen!

Content
In het afgelopen half jaar zijn er eigenlijk vooral blogs geproduceerd. Een grote kans ligt er voor ons om de switch te maken naar meer visuele content. Video’s en infographics zijn de toekomst en hier willen wij ons ook meer mee gaan bezighouden.

Conversie
We willen ons meer richten op het maken van conversies door middel van content. Afgelopen maand hebben we een briefing template white paper gelanceerd, die ons helpt bij het behalen van conversies, dit is een begin.

De content die op dit moment geschreven wordt is vaak te algemeen. We zijn gestart met het zoeken naar de knelpunten van onze klanten. Onze content moet de klant helpen met het oplossen van de problemen waar ze tegenaan lopen.

Bereik
In de toekomst moeten we ons bereik vergroten door gebruik te maken van het netwerk dat we hebben opgebouwd, daarnaast moeten we ons meer focussen op social media. Sinds kort zijn we daarom ook gestart met het bloggen via LinkedIn Pulse.

We kunnen dit op verschillende manieren realiseren. Op dit moment zijn we aan het kijken naar LinkedIn groups waar we content kunnen plaatsen. Het biedt ons de mogelijkheid om een hele nieuwe doelgroep aan te boren.

Tot slot

Ik hoop dat je kan inzien hoeveel waarde content marketing kan hebben als je een duidelijke strategie hebt. Belangrijker is nog om gemotiveerd te zijn. Sta achter je keuze om ermee te starten en begin!

Wil je meer van dit soort artikelen ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Geschreven door: Wouter
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.