14 januari 2022

Online storytelling voor het onderwijs

Wanneer je een onderwijsinstelling bent, dien je je om de 10/15 jaar te richten op een andere generatie. Elke generatie namelijk anders; ze zijn opgegroeid met verschillende gezichtspunten en normen. Dit heeft gevolgen voor hoe ze informatie vinden en beslissingen maken. Veel opleidingen richten zich echter nog op de millennials, zich niet ervan bewust dat de studenten nu afkomstig zijn van een opkomende generatie, Generatie Z.

Gen Z in het onderwijs 

Voor veel onderwijsinstellingen is het bereiken van Generatie Z een grote uitdaging. Deze generatie, de studenten van vandaag, zijn continu online en niet snel onder de indruk. Daarnaast hebben ze een korte aandagsspannen en zijn ze alleen geïnteresseerd in dingen die hen iets aangaat. Hoe ga als onderwijsinstelling laten zien dat jouw school of opleiding dé plek is om een succesvolle toekomst af te trappen? En hoe zorg je dat jouw doelgroep zich betrokken en aangesproken voelt? Met online storytelling bind je deze doelgroep.

Wat is online storytelling? 

Bij online storytelling, ook wel digitale storytelling genoemd, worden digitale kanalen vormgegeven door verhalen die erop gericht zijn om de aandacht van het publiek te trekken. En omdat het verkrijgen van aandacht bij Generatie Z een taak op zich blijkt te zijn, wordt digital storytelling dan ook steeds vaker toegepast.

Hierbij is het belangrijk om verhalen te vertellen die aan die aansluiten bij wat Generatie Z boeit; persoonlijke groei, duurzaamheid, een dagboek van een medescholier met wekelijkse updates over school, video’s over het leven op de campus, etc. Daarnaast is het belangrijk dat je snackable content gebruikt om de studenten aan je te binden.

Wat is er in de loop der jaren veranderd? 

De studenten van nu, Generatie Z, is de eerste generatie die wordt blootgesteld aan een enorme hoeveelheid gemakkelijk toegankelijke informatie, zowel offline als online. Het is dan ook niet vreemd dat ze het moeilijkst te imponeren zijn. En als opleiding kan het lastig zijn om aansluiting te vinden bij deze doelgroep, zeker in deze tijd en dag vol technologie en afnemend fysiek contact. Daarnaast verandert er ook veel op sociaal vlak. Denk bijvoorbeeld aan het belang van het uitstralen van duurzaamheid.

Het interessante inzicht dat hieruit voortkomt, is dat het eerste waar je als merk aan moet denken, Namelijk:'wie is de toekomstige student en triggert hen?'. Je publiek moet je leren kennen, zodat je kunt inspelen op hun persoonlijkheid en behoeften. Als je na enig onderzoek een beeld hebt gecreëerd van die groep, kun je een mogelijke strategie bedenken.

Neem de klant mee op de reis van het product of de dienst die je aanbiedt. Storytelling is het gebruik van een verhaal om je opleiding te verbinden met studenten, waarbij de focus ligt op het koppelen van waar je voor staat aan de waarden die je deelt met de toekomstige studenten. Je bepaalt zelf wat de groep ziet en dus ook wat zij voelen over de opleiding die je aanbiedt.

Verhalen vertellen voor marketingdoeleinden 

Onderzoek toont aan dat wanneer een opleiding inspeelt op emotie, je eerder studenten zult trekken. Jongeren uit generatie Z voelen zich namelijk meer verbonden met je merk als zij er emotionele waarde aan hechten. Zo is het belang van storytelling gegroeid.

Storytelling om Generatie Z te binden 

Om Generatie Z te binden met storytelling, moet je niet alleen extreem creatief zijn in de tool die je gebruikt, je moet ook een goed begrip hebben van de persoonlijkheid en behoefte van deze generatie. Deze twee belangrijke aspecten moeten uiteindelijk jouw manier van storytelling vormen, die hopelijk Gen Z zal overtuigen zich aan te melden als student.

Wat is de behoefte van Gen Z?
Het is niet makkelijk om indruk te maken op deze generatie. Toch is en blijft het menselijk om mee te gaan in een goed verhaal.

Kenmerkend aan deze groep is, dat ze zich actief bezighouden met ethische kwesties, zoals Black Lives Matter, gelijkheid voor iedereen en klimaatverandering.

Een groot deel zal dus ook op zoek zijn naar een studie die daar achter staat. Een goede manier om dit draagvlak te tonen is door als opleidingsinstituut transparant te zijn en uit te leggen welke keuzes je maakt.

De jongeren uit Generatie Z geven om iets terug te krijgen. Daarom is het van belang dat je ze laat zien dat je om hen geeft. Als je als opleiding iets teruggeeft aan de community, en je laat dit zien door een meeslepend verhaal te vertellen, dan is de kans groot dat studenten in Generatie Z deel willen uitmaken van deze reis.


Welke tools gebruik je om jouw verhaal te delen?
Naast het inspelen op de behoefte is het gebruiken van de juiste tools van groot belang om het doel van je verhaal te laten opvallen.

En de beste manier om dit te doen is door middel van beeld, zoals video of foto. Met beeld laat je veel sneller zien waar je voor staat dan met een uitgebreide tekst. Beeld houdt de aandacht ook langer vast.

Maar naast het feit dat deze tools erg belangrijk zijn, is het misschien nog wel belangrijker om als merk te focussen op trends en deze op de voet te volgen.

Trends zijn erg veranderlijk en Generatie Z gaat graag mee in de buzz, die hierbij wordt gecreëerd. Maar wanneer deze buzz dreigt te verdwijnen, stapt deze generatie ook heel snel over op een andere trend. Denk hier als opleidingsinstituut goed over na bij het ontwikkelen van je marketing- en storytellingstrategie.

Voorbeelden uit de praktijk 

- Hogeschool InHolland

- Horizon College

- Nova College

Hoe kun je student nog beter bereiken? 

Online storytelling is een van de vijf trends op het gebied van onderwijsmarketing. Eén van de manieren om de jonge generatie Z beter te bereiken, maar er is meer. In onze whitepaper over ‘de 5 trends van onderwijsmarketing’ vertellen wij je welke vier trends er nog meer zijn om de aandacht van nieuwe studenten te trekken.

Geschreven door: Anouk