23 januari 2022

Omnichannel voor GenZ

Hoe je de Omnichannel-ervaring voor Gen-Z onder de knie krijgt

Het is geen geheim dat Generatie Z sterk verbonden en digitaal ondergedompeld zijn. Als reactie hierop hebben veel marketeers snel al hun energie gericht op trends zoals video en merkfilters in een poging om deze digital natives tegemoet te komen via Instagram, Snapchat en andere mobiele apps.

De waarheid is echter dat Gen Z niet loyaal is aan één kanaal. En ze zijn veel meer op hun hoede om geadverteerd te worden, dus pogingen om ze over te halen door je alleen op hun favoriete apps te richten, is niet zo eenvoudig als het klinkt.

Wat ze wel verwachten, is relevante en boeiende content van hoge kwaliteit, ongeacht het kanaal of de touchpoint. Gen Z zal uitstappen wanneer de contentkwaliteit slecht is en er een gebrek is aan naadloze digitale aansluiting tussen apparaten. Dit betekent dat omnichannel campagnebeheer belangrijker dan ooit is voor merken die relevant en betrokken willen blijven.

Creëer een campagne die hen aanspreekt  

Jongeren uit Generatie Z hebben meer opties dan ooit. Daarnaast weten ze precies hoe ze kunnen krijgen wat ze willen, wanneer ze dit willen - in de winkel, op de website of via hun mobiele apparaat. Met dat in gedachten is het van cruciaal belang om gerichte omnichannel-campagnes te ontwikkelen die voldoen aan de verwachtingen van de doelgroep.

Wat voor eerdere generaties werkte, werkt niet altijd voor Gen Z. Jongere kopers zijn veel minder merktrouw dan hun ouders, uit onderzoek blijkt dat 81% bereid is om van hun favoriete merk over te stappen als ze bij het vergelijkend winkelen producten van vergelijkbare of betere kwaliteit vinden. Gen Z is minder gefascineerd door labels en merknamen dan vorige generaties, maar geeft prioriteit aan kwaliteit - dus elke effectieve omnichannel-campagnestrategie moet beginnen met een hoogwaardige ervaring in het achterhoofd.

Geef prioriteit aan consistente en naadloze omnichannel-interacties 

Zoals we nu weten is Generatie Z altijd online: om informatie op te zoeken, om in contact te blijven, om ervaringen te delen. 7 schermen tegelijk open en 8 seconden aandacht per item.

Waanzin denk je misschien, maar het is ook een kans. We raden je dan ook sterk aan om te kiezen voor een mooie mix van digitale middelen. Waarin je de boodschap naadloos laat overlopen.

Een app voor een gepersonaliseerd studiekeuzeadvies, een online magazine met snackable content over jullie opleidingen, vlogs over de belevenissen van medestudenten in jullie topstad en een interactieve online open dag.

Klinkt als veel misschien, maar niet voor je doelgroep. Zorg voor een optimale omnichannel mix en je zorgt voor binding met je doelgroep.

Social media first 

Generatie Z heeft wel een offline leven, maar deze wordt sterk aangevuld door hun inzet van technologie en sociale media. Dit maakt uitgebreide online targeting strategieën belangrijker dan ooit. Marketeers moeten actief zijn op sociale media, en berichten en bestemmingspagina's optimaliseren voor mobiele activiteiten.

Maar zoals we eerder al beschreven, begeeft deze generatie zich niet op één kanaal tegelijk. Het is belangrijk om deze contactpunten strategisch te plaatsen op de vele sociale mediaplatforms die Gen Z dagelijks gebruikt. Onderzoek suggereert zelfs dat deze doelgroep wel 100 keer per dag sociale media controleert.

Zorg dus voor een 360 graden zichtbaarheid in campagnestatistieken waarbij de opleiding - en het studentenleven er omheen - altijd aanwezig is.

Welke social media kanalen in je Omnichannel verwerken? 

De social media kanalen die het meest interessant zijn voor Gen Z zijn TikTok, Instagram, YouTube en Snapchat. Hierbij is het essentieel om per kanaal een content- en advertentiestrategie te hebben.

Vooral bij de content die je gaat maken en verspreiden is het belangrijk dat je content maakt dat bij de platforms past. De stories die je via Instagram maakt zijn vaak niet geschikt om op je YouTube kanaal te zetten of om te delen met het speelse en creatieve TikTok-publiek.

Vergeet niet dat Gen Z continu switcht tussen verschillende social media kanalen, het is dus van groot belang dat de boodschap hetzelfde blijft.

Gebruik WhatsApp om te communiceren 

Jongeren zijn niet meer gewend om te bellen of mailen. Alles gaat via social kanalen en zo ook het communiceren. Je website moet snel en mobielvriendelijk zijn, maar je moet ook snel antwoorden wanneer Gen Z je iets vraagt. Dit zijn ze namelijk gewend van hun omgeving.

Veel bedrijven zetten WhatsApp al met groot succes in om Generatie Z te laten solliciteren voor een studentenbaantje. Wil jij als opleiding ook de drempel verlagen? Zorg er dan voor dat potentiële studenten via WhatsApp of een slimme chatbot op de website vragen kunnen stellen en in contact kunnen komen met huidige studenten.

Hoe kun je Gen Z verder aan je binden? 

Een goede omnichannel strategie is één van de vijf trends op het gebied van onderwijsmarketing. Eén van de manieren om de jonge generatie Z beter te bereiken. Maar er is meer! In onze whitepaper over ‘de 5 trends van onderwijsmarketing’ vertellen wij je welke vier trends er nog meer zijn om de aandacht van nieuwe studenten te trekken.


Wil je sparren over dit artikel of onderwijsmarketing in het algemeen, de verschillende mogelijkheden bespreken en/of inspiratie opdoen om meer studenten aan je te binden? Bel dan met Anouk via 010 2700 333.

Geschreven door: Anouk