27 oktober 2016

Meer bereik op Facebook? Zo doe je dat!

marketing

De afgelopen jaren is er veel te doen geweest over het bereik op Facebook. Ieder jaar lijkt het gemiddelde organische bereik van bedrijfspagina’s te dalen. Kijk alleen maar naar het verschil van het bereik van Facebook tussen 2012 (16%) en 2015 (2.6%).

De daling stagneert dit jaar wel, maar de hoogtijdagen lijken voorbij. Gelukkig is het mogelijk om je organische bereik op Facebook te vergroten met een aantal slimme trucjes. Zonder ook maar een stuiver uit te geven!

Post buiten de piekuren

Dit vergt geen grote aanpassingen. Publiceer berichten buiten de drukste uren om de concurrentie te ontlopen. Je kunt de tendens van de drukste tijden om een bericht te posten zien in je Facebook-profiel.

Probeer bijvoorbeeld eens berichten in de ochtend te posten om de mensen bereiken die net wakker worden en Facebook checken. Op dit tijdstip is er veel minder concurrentie. Kortom: vind uit welke tijdstippen het beste passen bij jouw pagina. 

Gebruik een tool die je helpt bij het posten. Zelf gebruiken wij Buffer als hulpmiddel bij onze social media strategie. Deze tool helpt ons enorm bij het plannen van berichten en analyseren van de resultaten en het is helemaal gratis!

Wees actueel

Probeer in te haken op het laatste nieuws en relateer dit aan je product, merk, organisatie of industrie. Het is veel makkelijker om awareness te creëren rondom je post als deze over actuele items gaat.

Relevantie is key. Kijk bijvoorbeeld naar de onderstaande post van Nieuwsblad in België. Door een leuke spin te geven aan problemen op de weg, werd het berichten tienduizenden keren geliked en gedeeld.

Kwaliteit boven kwantiteit

Dit gaat hand in hand met de vorige tip. Schrijf posts die voor je publiek interessant zijn! De zakelijke markt zit vaak niet te wachten op kattenplaatjes, terwijl de consument vaak niet zit te wachten op de financiële trends en ontwikkelingen in de markt.

De frequentie van het aantal posts hangt helemaal af van je doelgroep. Buffer geeft aan dat twee posts per dag de perfecte hoeveelheid is, terwijl The Post Planner aangeeft dat dit drie keer is. De kunst is om de perfecte frequentie voor jouw pagina ontdekken.

Target posts

Een manier om specifieke posts relevanter te maken voor bepaalde doelgroepen is door het gebruik van organische post targetting. Met deze functie kun je posts richten op een specifieke doelgroep. Denk aan segmenteren op basis van interesses, leeftijd, locatie en geslacht.

Deze functie kun je heel goed gebruiken als je een divers publiek hebt die geïnteresseerd is in jouw pagina. De berichten die je plaatst zijn in dit geval niet geschikt voor je hele publiek. Een ander voordeel is meer engagement per post.

Het targetsymbool is niet altijd zichtbaar. Je kunt deze vinden door rechtsboven te klikken op ‘Instellingen’ en dan te kiezen voor de optie ‘Doelgroep voor nieuwsoverzicht en zichtbaarheid van berichten’.

Content die bij je publiek past

Het is mogelijk om tientallen vormen van content op je Facebook muur te plaatsen, dit betekent niet dat je ook alle vormen moet gebruiken. Zoals gezegd: kwaliteit boven kwantiteit. Afhankelijk van je doelgroep moet je de juiste vorm van content kiezen.

Of het nu gaat om afbeeldingen, video’s, platte tekst of infographics; zorg ervoor dat het de lezer pakt. Gebruik content die een positieve reactie oproept bij de lezer en ervoor zorgt dat ze doorklikken of een reactie achterlaten.

Met behulp van Facebook Insights kun je de prestaties van je berichten meten. Denk aan de prestaties van je recente berichten of het aantal paginaweergaven. Leer hiervan en pas deze data toe om de effectiviteit van je social media marketing te vergoten. Het kost misschien tijd, maar je zult zien dat je bereik stijgt!

Wil je graag op de hoogte te willen worden gehouden van de laatste ontwikkelingen op het gebied van marketing, development, strategie & design. Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief onderaan deze pagina!

Geschreven door: Wouter
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.