7 mei 2015

Mailing campagnes: hoe ga je te werk?

marketing

Een welkomstcampagne, een verjaardagscampagne of een profielverrijkingscampagne. Er zijn verschillende e-mailcampagnes die je als bedrijf kunt inzetten. Binnen een campagne gebeuren er verschillende activiteiten. Vooral het inrichten van complexe, grootschalige campagnes kan een uitdaging zijn. Hoe ga je aan de slag? We helpen je op weg!

Twee verschillende wegen

Voordat we de fasen beschrijven, kijken we kort naar de verschillende manieren waarop je een campagne kunt inrichten. Er zijn twee wegen naar het inrichten van jouw campagne, namelijk de modulaire weg en de weg van meerdere ingangen. Welke weg bewandel jij?

Modulair
Een modulaire campagne bestaat uit meerdere (kleine) campagnes. Afhankelijk van de ‘trigger’ die plaatsvindt, start er een volgende campagne. De gegevens uit de eerste campagne worden doorgegeven aan de volgende campagne. Al de kleine campagnes handelen elk een deel van de totale campagne af en vormen als het ware een ketting. Het voordeel hiervan is dat de kleine campagnes ook als onderdeel in andere campagnes gebruikt kunnen worden.

Meerdere ingangen
Je maakt één grote campagne die via meerdere ingangen gestart kan worden. Bijvoorbeeld via de website, via een e-mail en via een API-koppeling. Het voordeel hiervan is, dat er maar één campagne ingericht hoeft te worden. Dat scheelt tijd!

Jouw e-mail campagne uitwerken

Op een efficiënte wijze aan de slag met je e-mail campagnes? Doorloop de volgende 5 fasen en creëer een effectieve campagne.

  1. Maak je keuze
    Wat voor campagne wil je starten? Wat is de doelstelling van de campagne? Breng deze helder in kaart, zodat je ook het resultaat meetbaar kunt maken.

  2. Bepaal je doelgroep
    Welke doelgroep wil je met de campagne bereiken? Definieer de doelgroep en stel de groep samen in je mailingprogramma.
    De doelgroep kun je segmenteren op basis van verschillende eigenschappen:

    • Klanten / prospects / leden
    • Mannen / vrouwen
    • Regio / bestelde producten
    • Type branche

  3. Werk de campagnetrigger en de campagnestappen uit
    Tijdens het inrichten van je e-mailing campagne kun je campagnestappen of kansen over het hoofd zien. Zeker bij complexe en grootschalige campagnes is het belangrijk om de stappen van de campagne uit te werken, om het overzicht niet kwijt te raken. 

    Een campagne start altijd met één of meerdere triggers. Een trigger geeft aan in welke situatie de campagne gestart mag worden. De triggers omvatten vaak één van de volgende eigenschappen:

    • Datum
    • Poll
    • Verjaardag
    • Formulier        
    • Externe trigger (extern systeem)
    • Survey
    • Klik
    • Inactiviteit relatie

     
    Wanneer je de triggers hebt bepaald, werk je iedere campagnestap uit. Teken de stappen uit. Zo heb je direct een handig overzicht en kun je de campagne altijd nog laten controleren door een collega. De volgende stappen zijn mogelijk binnen een campagne:

    • E-mail
    • SMS
    • E-mail herinnering
    • SMS notificatie
    • E-mail notificatie
    • Afmelden
    • Database wijziging
     

    Stel je berichten voor de campagne op, werk de stappen van de campagne uit en richt de eventuele landingspagina’s in.

  4. Test de stappen goed door
    Je wilt het doel van je campagne natuurlijk niet mislopen. Om dit te voorkomen, test je de campagne goed door. Doorloop alle mogelijke stappen binnen de campagne. Worden de juiste berichten afgevuurd? Zien de berichten er netjes uit in de verschillende e-mailclients?

  5. Werkt alles op de juiste wijze? De campagne kan live!

Voorbeeldcase
Je bent e-mailmarketeer bij een middelbare school. De school vindt betrokkenheid bij haar leerlingen belangrijk. Ze bouwt graag een band op met haar leerlingen. Deze waarden wil de school doorvertalen in haar marketing en communicatiebeleid. Je stelt voor om een verjaardagscampagne te starten.

Campagne: Verjaardagscampagne
Doelstelling: De relatie met de leerlingen onderstrepen
Doelgroep: Alle leerlingen. Om de verjaardagsmailing perfect aan te laten sluiten, segmenteer je de leerlingen op leeftijd, niveau, jaar en hun profiel. Het cadeautje stem je hierop af. 
Trigger en stappen:

Voorbeeldcase
Je wilt een klanttevredenheidsonderzoek starten. Hoe tevreden zijn de klanten over de diensten en de service van jouw bedrijf? Je start een e-mailingcampagne om dit onderzoek onder de aandacht te brengen.

Campagne: Klanttevredenheidsonderzoek
Doestelling: De klanttevredenheid van het bedrijf meten en eventuele verbeterpunten in kaart brengen.
Doelgroep: Alle klantrelaties. Je segmenteert de groep op de lengte van de klantrelatie en op de afgenomen producten.
Trigger en stappen:

Welk mailingprogramma kan ik gebruiken?

Er zijn veel soorten mailingprogramma's. MailPlus en MailChimp zijn de e-mailingprogramma´s waar we bij W3S mee werken om effectieve mailingcampagnes te ontwikkelen. We helpen je graag bij het design en het koppelen aan je website. Lees hier meer over onze e-mailmarketing.

 

Geschreven door: Elise van Dijk
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.