16 februari 2016

Maak je website meetbaar met Google Tag Manager

google

Iedere website heeft een bepaald doel. Sommige websites moeten meer naamsbekendheid creëren, terwijl anderen de omzet moeten laten stijgen. Het meten van deze doelstellingen is vaak lastig, omdat iets als naamsbekendheid moeilijk te peilen is. Hier kan Google Tag Manager je bij helpen.

Voordelen

Google Tag Manager is een tool die je helpt bij het plaatsen van tags op de website. Vroeger moesten al deze tags handmatig in de code geplaatst worden, met Google Tag Manager is dit veel eenvoudiger. Er hoeft alleen een GTM code op de website geplaatst te worden. Alle tags worden vervolgens in een container in de GTM code geplaatst. Je hebt dus geen hulp van developers meer nodig!

Met Google Tag Manager is het mogelijk om alles meetbaar te maken op je website. Denk bijvoorbeeld aan social kliks of nieuwsbrief inschrijvingen. Alle tags kunnen vervolgens omgezet worden als een doel in Google Analytics. Hieronder een voorbeeld van hoe je je website meetbaar kan maken met GTM. In het voorbeeld komt het meten van social kliks naar voren.

Als je nog nooit met Google Tag Manager hebt gewerkt, raden wij je aan om eerst een account aan te maken en over te stappen op Universal Analytics.

Meten van Social Kliks (Facebook)

Maak een trigger aan met daarin een klik als gebeurtenis, die zichtbaar is op alle pagina’s. Ga vervolgens naar Publiceren en klik op voorbeeld:

Je website zit nu in ‘Voorbeeldmodus’, hiermee kun je de trigger testen. Op je website zul je nu een pop-up vinden met daarin dit scherm, dit is de ‘Voorbeeldmodus’:

 

De trigger staat aan op ‘All Pages’, dus iedere activiteit op de website zal worden opgemerkt door de voorbeeldmodus. Als je de nieuwsbriefinschrijvingen wilt meten, klik dan op de daar bijbehorende knop, in dit geval is dat ‘ok!’. Houdt bij het klikken de ‘CTRL’ knop ingedrukt op je toetsenbord, anders open je browser een nieuwe pagina en herstart de voorbeeldmodus van Google Tag Manager zich. Klik de pagina die opent in een nieuw tabblad weg en ga naar de voorbeeldmodus.

In de voorbeeldmodus is nu het volgende zichtbaar:

Zoals je ziet is er een nieuwe klik bijgekomen genaamd ‘gtm.click’. Dit is de klik op de nieuwsbrief button. Deze button heeft bepaalde unieke variabelen die je kunt gebruiken voor je trigger. Ga naar de Variables van de ‘gtm.click’:

 

In de Variables staat een unieke variabele die je moet gebruiken voor je trigger. Vaak is die het ‘Click Element’ of de ‘Click URL’. Als je niet direct weet welke unieke variabele het is, probeer dan te klikken op andere linkjes en vergelijk de Variables per klik. Vaak zijn er 1 of 2 variabele onderscheiden ten opzichte van de andere. Kijk bijvoorbeeld naar een klik op de Facebook button:

Als je de 2 vergelijkt zie je dat het ‘Click URL’ en het ‘Click Element’ van elkaar verschillen. Ga nu terug naar Google Tag Manager. Nu je weet wat de unieke variabelen zijn, kun je dit invullen in de trigger. Het is belangrijk om de trigger te configuren op ‘Alleen Links’, omdat de Facebook Klik een link is. Vervolgens moet de trigger ingeschakeld worden op alle pagina’s, dat doe je door de Page URL overeen te laten komen met RegEX .*

De trigger is nu ingeschakeld op alle pagina’s. Nu moet je de unieke variabelen invullen bij ‘Activeren ingeschakeld. Dit moet sommige klikken zijn omdat het specifiek gaat om de klikken op de Facebook button. Kies vervolgens Click URL en dan bevat en dan de unieke variabele die je vond in de voorbeeldmodus. In dit geval is dat ‘https://www.facebook.com/W3S.nl’:

Sla de trigger op. De trigger moet nu gekoppeld worden aan een tag. Maak een nieuwe tag aan met de naam voor jou geschikte naam. In dit geval is dat GA Event – Klik. Kies nu Google Analytics en het type tags dat je wilt is Universal Analytics:

Nu moet de tag geconfigureerd worden. Kopieer de tracking ID van je Google Analytics account. Die vind je bij Beheer>Property-instellingen:

Kies ‘Gebeurtenis’ voor het trackingtype, omdat het klikken van de Facebook Button wordt gezien als een gebeurtenis op de website. In de categorie heb ik ‘Social Klik’ ingevuld en de actie ‘Facebook Klik’. Deze gegevens hangen af van datgene wat je wilt meten. De rest kun je laten zoals het is en klik op Doorgaan:

De tag moet nu gekoppeld worden aan de trigger die is opgesteld. Ga naar ‘Activeren ingeschakeld’, dit opent een nieuw scherm. Kies de trigger die past bij de aangemaakte tag en klik op opslaan:

Onze tag komt er nu zo uit te zien:

Sla de tag op.

Nu gaan we de tag testen in de voorbeeldmodus. Ga weer naar ‘Publiceren’ en klik op ‘Voorbeeld’. In de voorbeeldmodus moet de tag nu staan onder ‘Tags Not Fired On This Page’:

Ga naar de button die je hebt gekozen om te meten. Doe hetzelfde als we eerder hebben gedaan. Houdt CTRL in en druk op de button. Zodra je hebt geklikt moet de tag opkomen onder ‘Tags Fired On This Page’:

De tag werkt! Het komt nu op als een gebeurtenis in je Google Analytics. Als je wilt kun je nog een doel koppelen aan de opgestelde tag, dit gaat als volgt. Ga terug naar Google Tag Manager en publiceer de tag.

Doel aan tag koppelen

Maak een nieuw doel aan in Google Analytics. Kies vervolgens een ‘Aangepast’ en ga door:

Kies bij Doelbeschrijving een naam die past bij het doel en de tag. In dit geval is dat ‘Facebook Klik’ het type is een ‘Gebeurtenis’:

De Doeldetails moeten overeenkomen met de gegevens die je hebt geplaatst in de tag:

Het Label moet niet overgenomen worden omdat dit alleen noodzakelijk is voor het meten van de ‘Gebeurtenis’ in Google Analytics. Als je dit label kopieert dan wordt de tag niet als een doel gemeten. Sla het doel op. Vanaf nu worden de Facebook Kliks op de website gemeten en in Google Analytics opgesteld als een doel. Met deze gegevens kun je meten of de opgestelde websitedoelen bereikt worden.

Het meten van Facebook kliks is slechts een klein onderdeel van de mogelijkheden van Google Tag Manager. In principe is alles te meten op de website zoals nieuwsbriefaanmeldingen, contactformulieren of outbound kliks (het meten van de uitstappagina’s op de website). Het is niet noodzakelijk om de tags direct te koppelen aan doelen. In Google Analytics kun je ook de tags terugvinden onder Gedrag>Gebeurtenissen>Overzicht.

Ik hoop dat je vandaag hebt geleerd hoe Google Tag Manager een beetje in elkaar zit. Het lijkt lastig, maar naarmate je het meer gebruik zul je zien dat het een logisch systeem is. Oefening baart kunst! Heb je nog vragen over het proces of wil je meer informatie, neem dan gerust contact met ons op.

 

Geschreven door: Wouter
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.