16 maart 2016

Landingspagina's ontwerpen: Het is een kunst

ux / design

Wil je je in de wondere wereld van de landingspagina gaat verdiepen, dan kom je erachter dat veel bedrijven toch een beetje dezelfde aanpak hanteren. Veel landingspagina's lijken erg op elkaar en zijn over het algemeen een beetje saai. Wij gingen op zoek naar inspirerende voorbeelden.

1. H.Bloom

Simpel en to-the-point: op de landingspagina van H.Bloom is meteen duidelijk welk product er wordt verkocht. Een krachtige introductietekst wordt ondersteund door mooie foto's die de aandacht trekken en het product ondersteunen. In het stappenplan zie je dat samenwerken met H.Bloom erg simpel is en via het formulier kun je meteen contact opnemen. 

2. Vivino

"Never pick another bad wine" belooft Vivino je als je binnenkomt op de landingspage. Hoe dan? Door de app te downloaden! Ook hier weer een super kort stappenplan dat laat zien hoe gemakkelijk het product is in gebruik. Alle call-to-action knoppen zijn boven "de fold" te vinden, maar als je nog meer overtuiging nodig hebt, kun je op de website allerlei interessante berichten lezen. Ook wordt je meteen verleidt om wijnen in verschillende prijsklassen te bekijken. De call-to-action knoppen worden regelmatig herhaald, zodat je niet helemaal terug naar boven hoeft te scrollen om de app te downloaden.

3. Docady

Niet één, maar twee video's die de toon zetten op de Docady landingpage. Op de achtergrond een sfeervideo die vooral inspeelt op emotie; hoeveel beter je leven wordt, als je Docady gebruikt. Vervolgens is er ook een mooie productvideo waarin uitgelegd wordt hoe Docady werkt. Als je scrollt worden een aantal features van de app uitgelicht, en ook hier komen de call-to-action knoppen regelmatig terug. 

4. Dropbox

Dropbox maakt het je graag gemakkelijk. Dat de dienst gemakkelijk te gebruiken is, wordt uitgebeeld in simpele, maar fraaie illustraties. Je kunt zonder te scrollen direct een account aanmaken om aan de slag te gaan, of even verder kijken om op een eenvoudige manier meer te weten te komen over de dienst.

5. Conversionlab

Conversionlab heeft op zich een redelijk standaard landingspagina. Wel erg fraai is het contactformulier, wat tevoorschijn komt als je op een van de knoppen klikt. Je wordt dan niet doorgeleidt naar een nieuwe pagina of popup. In plaats daarvan schuift een formulier aan de rechterkant je venster in. De voordelen van deze dienst blijven dus altijd goed leesbaar. Als je verder scrollt over de pagina, kun je meer lezen over het proces en is er een interessante case uitgelicht. 

6. Diagnosite

Last but not least! Diagnosite doet het echt even anders. Met toffe scroll-animaties maken ze de voordelen van het product duidelijk. Je wordt direct aangesproken met een aantal vragen als "is your website old and boring?" Zodra je hebt besloten dat jouw website inderdaad een aantal van de symptomen voldoet, wordt op een mooie manier uitgelegd wat Diagnosite voor jou kan betekenen. Helemaal onderaan de website kun je direct een diagnose aanvragen. Was je al eerder overtuigd? In het sticky menu van de website is de call-to-action ook altijd bereikbaar. 

Wil je meer van dit soort leuke artikelen lezen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief onderaan deze pagina!

Geschreven door: Tineke de Buck
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.