6 augustus 2015

Landingspagina ‘s – het hart van je lead conversie proces

marketing
seo
umbraco

Je stelt een whitepaper beschikbaar, promoot een demo of publiceert de resultaten van je onderzoek. Een mooie kans om nieuwe leads te genereren door je publicatie beschikbaar te stellen in ruil voor persoonsgegevens. Ieder stapje binnen dit lead generatie proces moet goed ingericht zijn, wil je een maximaal conversieratio behalen. Landingspagina’s vormen hierbinnen een belangrijk onderdeel. Hoe richt je de optimale landingspagina in?

Het is de moeite waard om goede landingspagina’s op te zetten en te optimaliseren. Uit onderzoek van Hubspot blijkt dat bedrijven gemiddeld 55% meer conversies ontvangen wanneer ze van 10 landingspagina’s upgraden naar 15 landingspagina’s. In dit blog wordt de optimale landingspagina uitgewerkt. Wat is het en wat zijn de best practices?
 

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is de pagina op je website waar een bezoeker op ‘landt’ of naartoe wordt geleidt, op het moment dat hij op een link of advertentie klikt. Een landingspagina heeft altijd een doelstelling. Wat wil je met de pagina bereiken?

Voorbeeld: Via je AdWords campagne of e-mailmarketingcampagne promoot je een publicatie met een knallende boodschap en een call-to-action die naar je landingspagina leidt. Op de landingspagina kan de bezoeker zijn gegevens invullen om de publicatie vervolgens gratis te downloaden. Het doel is om nieuwe leads te genereren. 
 

Het lead conversie proces

De bezoekers die op de call-to-action klikken, verwachten iets waardevols te ontvangen. Die verwachting moet geen teleurstelling worden wanneer de bezoeker op je landingspagina terecht komt. Zaak om je aanbod goed te communiceren en het proces goed in te richten! Het is belangrijk dat de bezoeker via zo’n kort mogelijke route je aanbod kan ontvangen. Je loopt bijvoorbeeld conversies mis wanneer de bezoeker door meerdere pagina’s heen moet klikken voor hij het aanbod in ontvangst neemt.

Het lead conversie proces bestaat daarom uit drie belangrijke stappen:

  1. CTA - Via de call-to-action nodig je de consument uit om op je aanbod in te gaan.
  2. Landingspagina - Op de landingspagina promoot je je aanbod en vraag je de bezoeker om een formulier in te vullen met zijn/haar contactgegevens om het aanbod te ontvangen.
  3. Bedankpagina - Na het invullen van het contactformulier, belandt de bezoeker op de bedankpagina waar het aanbod te downloaden is.
     

Best practices

Op welke wijze richt je je landingspagina zo optimaal mogelijk in? De belangrijkste onderdelen vind je hieronder opgesomd. 

Voorbeeld landingspagina

  1. Schrijf een duidelijk, actieve titel
    In een paar seconde scant de bezoeker je landingspagina. De titel is één van de eerste zaken die opvalt. Maak in de titel duidelijk wat je aanbod is en wat de bezoeker hiervoor moet doen. Noem het aanbod in de titel, bijvoorbeeld ‘Download het whitepaper’ of ‘Ontvang de demo’.
    Gebruik indien mogelijk cijfers in de subtitel. Hoeveel mensen hebben je aanbod al gedownload? Bezoekers zijn hier gevoelig voor. Hoe hoger het cijfer, hoe hoger de betrouwbaarheid van je aanbod.

  2. Vertel je aanbod en de waarde ervan in één tot vijf zinnen
    De bezoeker moet overtuigt zijn van de waarde van je aanbod. In 1-3 zinnen leg je daarom het aanbod uit en in 1-3 zinnen vertel je wat het voordeel ervan is voor de ontvanger.

  3. Gebruik nummers, opsommingstekens en vette tekst 
    Maak de content aantrekkelijk door nummers, opsommingstekens en vette tekst te gebruiken. Zo wordt de tekst luchtiger.
     
  4. Voeg een relevante afbeelding toe
    Een afbeelding helpt om het aanbod beter te begrijpen. Ontvangt de bezoeker een whitepaper? Plaats dan een foto van de whitepaper op de pagina.

  5. Plaats een formulier, met alleen de hoognodige velden
    Laat de hoeveelheid velden van het formulier afhangen van de waarde van het aanbod wat je geeft. Vraag alleen de informatie die je echt nodig hebt. Hoe waardevoller je aanbod is, hoe meer informatie je kunt vragen van je bezoeker. De bezoeker zal bereid zijn om zijn/haar gegevens achter te laten.
    Is je aanbod gemiddeld van waarde? Kies dan voor een beperkt aantal velden. Hoe meer velden, hoe groter de kans dat het formulier niet wordt ingevuld door de bezoeker. De volgende velden kun je in basis toevoegen: voornaam, achternaam en e-mailadres. In een opeenvolgende campagne kun je eventueel meer informatie vragen over de lead.

    Gebruik een contrasterende kleur voor de button van het formulier, zodat de bezoeker goed ziet waar hij de actie kan voltooien.

  6. Plaats de informatie boven de ‘vouw’
    Het moet zo eenvoudig mogelijk zijn voor de bezoeker om het aanbod te ontvangen. Plaats het formulier en het aanbod daarom beide boven de ‘vouw’ van de pagina, zodat ze direct zichtbaar zijn.

  7. Verberg wanneer mogelijk de navigatie en andere links
    Alles wat de aandacht naar je boodschap afleidt moet zoveel als mogelijk van de pagina verwijderd worden. Zo kunnen een menu en andere links de aandacht wegtrekken, waardoor de bezoeker mogelijk doorklikt naar een andere pagina.  
     

Meten en optimaliseren

Een landingspagina is vaak niet in één keer optimaal. Door middel van een A/B test kun je elementen op de pagina wijzigen om te testen of deze beter converteren. Probeer eens een andere titel te gebruiken of geef de button een andere kleur. Heeft dit invloed op de resultaten?
 

Advies over jouw landingspagina’s?

We kijken graag met je mee! Stuur ons een e-mail of bel ons.

Geschreven door: Elise van Dijk
Cookies?

We gebruiken cookies om het functioneren van onze website te verbeteren. De gegevens worden volledig anoniem verzameld.